19 دی: وزیر راه و شهرسازی گفت: با وجود تحریم‌ها، به توانی در سازمان هواپیمایی ایران رسیده‌ایم که نه تنها هواپیماها در ایران را تعمیر می‌کنیم، بلکه بسیاری از کشورهای همسایه متقاضی تعمیر هواپیماهایشان توسط ما هستند.
رستم قاسمی در جمع خبرنگاران بیان کرد: امروز با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، سازمان هواپیمایی کشوری در ایران به توانی رسیده که هواپیماها را در ایران تعمیر می‌کند، بنابراین با وجود تحریم‌ها و اینکه صنعت هوایی ما در ۴۰ سال گذشته تحریم بوده، صنعت هوایی ایران رو به جلو حرکت می‌کند.
وی‌ در پاسخ به اینکه آیا تحریم‌ها در صنعت هوایی نقش موثری داشته، گفت: تحریم بدون تاثیر نیست اما این تحریم‌ها به فرصت برایمان تبدیل شده تا جایی که نه تنها هواپیماها در ایران را تعمیر می‌کنیم، بلکه بسیاری از کشورهای همسایه برای تعمیر هواپیماهایشان از ما درخواست می‌کنند. حتی همین امروز چند هواپیمای خارجی در فرودگاه مهرآباد برای تعمیر وجود دارد.
وزیر راه و شهرسازی درباره تعرفه بلیت هواپیما و تصمیم به افزایش آن اظهار کرد: اگرچه در حوزه ریلی جاده‌ای ما تغییر قیمت داشتیم، اما در حوزه بلیت هواپیما امسال افزایش قیمت نداشتیم و این موضوع طبق توافق اعلام می‌شود.
هر روز یک قطار روسی در بندر رجایی پهلوگیری می‌شود
قاسمی درباره نشست چندجانبه با کشورهای همسایه بیان کرد: این هفته در نشستی با هشت کشور آسیای میانه به همراه روسیه، در سطح وزرا و بیشتر درباره ترانزیت برگزار شد. حوزه ترانزیت در کشور در شش ماه ابتدای امسال در مقایسه با شش ماه سال گذشته، تغییراتی داشته از جمله در حوزه جاده‌ای که ۱۸۰ درصد افزایش ترانزیت داشتیم، در حوزه ریلی نزدیک به ۳۰۰ درصد داشتیم. همچنین در حالی که تا پیش از این در تاریخ ایران، این میزان قطار روسی در بندر شهید رجایی وجود نداشت، اما اکنون هر هفته شش قطار از روسیه برای تامین نیازمندی‌های این کشور در این محل پهلوگیری می‌شود.
وی درباره تکمیل پروژه رشت-آستارا به کمک روسیه توضیح داد: با توجه به جلسه رئیس‌جمهور روسیه با مقام معظم رهبری، برای مشارکت کریدور رشت-آستارا، دو هفته پیش جلسه‌ای با وزیر حمل و نقل روسیه و معاون نخست‌وزیر روسیه داشتیم و یک برنامه زمان‌بندی شده به این همکاری ارایه دادیم که به صورت روزانه کنترل می‌شود و در جلسه با آقای نواک به روسیه اعلام کردیم که روسیه اگر قصد همکاری در ساخت راه‌آهن رشت-آستارا دارد باید تا دو ماه دیگر در این پروژه حضور پیدا کند.
وزیر راه و شهرسازی درباره آمادگی ایران برای مسابقات جام‌جهانی در قطر توضیح داد: ایران ارتباطات خوبی با قطر دارد. هفته گذشته وزیر حمل‌ونقل قطر و مسئولان جام جهانی این کشور به ایران آمدند. بخشی از توافقات با قطر شامل این است که نمایشگاه‌های گردشگری و صنایع‌دستی در ایام جام جهانی برگزار شود. همچنین اگرچه هزینه‌های جام جهانی بالاست و لندینگ هواپیما ۱۰ هزار دلار هزینه داردر اما برای ایران همه پروازها به سمت قطر رایگان است.
قاسمی ادامه داد: در خصوص ایام برگزاری مسابقات جام‌جهانی مقرر شد تا برای جام‌جهانی به قطر هیچ منابعی از ایران دریافت نشود. حتی کشتیرانی از بوشهر و کیش تدارک دیدیم چون هزینه اقامت در قطر گران است مردم می‌توانند از بوشهر صبح بازی را ببیند و عصر به ایران برگردند.
وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای اربعین امسال اظهار کرد: اربعین یک موضوع جهانی است و اتفاقات عجیب و قریب در این ایام می‌افتد. ما از بابت اینکه حجم جمعیت زیادی در زمان کوتاه سفر کنند، نگرانی داشتیم که لطف خدا و تلاش دست اندرکاران بود که در این حجم از جابه‌جایی زائران امام حسین حادثه‌ای نداشتیم و مشکل جدی پیش نیامد.

  • نویسنده :
  • منبع :