سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۵۴۰ مورخه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۱ با عنوان «جنگ هسته‌ای بلوف نیست» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

رهبر کاتولیک‌های جهان در شرایطی که خطر جنگ هسته‌ای بر سر درگیری در اوکراین به وجود آمده است، از همه کشورهای مختلف دنیا خواست تا از تاریخ درس بگیرند و مسیر صلح را انتخاب کنند.
 از طرفی بایدن هم گفت که اظهارات رئیس‌جمهور روسیه درباره احتمال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در جنگ اوکراین شوخی نیست و دنیا با بزرگترین تهدید هسته‌ای از زمان بحران موشکی کوبا روبه‌رو است.
رئیس‌جمهور آمریکا درباره ولادیمیر پوتین گفت: «ما با آدمی طرف هستیم که خیلی خوب می‌شناسمش. وقتی درباره احتمال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی یا سلاح‌های بیولوژیک یا شیمیایی صحبت می‌کند شوخی نمی‌کند، چون عملکرد ارتش او بسیار ضعیف است».
روسیه به عنوان بزرگترین قدرت هسته‌ای جهان بارها تهدید کرده که هر حمله غرب به روسیه ممکن است پاسخ اتمی مسکو را برانگیزد، پوتین چندی پس از آغاز جنگ نیروهای دفاع هسته‌ای خود را به حالت آماده باش در آورد. اکنون با افزایش لفاظی‌ها و حتی اظهارنظر برخی مقامات و کارشناسان روس این نگرانی به وجود آمده که نکند پوتین از سلاح هسته‌ای استفاده کند؟!
 پوتین به غرب هشدار داده که درباره استفاده از سلاح اتمی برای دفاع از روسیه بلوف نمی‌زند و رئیس جمهور آمریکا نیز دقیقاً همین موضوع را تکرار کرده است، بایدن نیز چندی پیش به دنیا هشدار داد که رئیس جمهور روسیه در مورد ادعای خود بلوف نمی‌زند!
 اگر به روزهای قبل از جنگ اوکراین برگردیم خواهیم دید که چگونه ادعایی که بسیاری معتقد بودند بلوفی بیش نیست رنگ واقعیت به خود گرفت، در آن روزها نیز خیلی از تحلیلگران معتقد بودند روسیه هرگز به اوکراین حمله نظامی نخواهد کرد چرا که از تبعات آن آگاه است، با این حالا همه دیدیم که پوتین با وجود همه تبعات این اقدام دست به آغاز عملیات نظامی علیه همسایه غربی خود زد!
با این اوصاف باید گفت مادامی که سلاح هسته‌ای وجود دارد، خطر استفاده از آن را باید جدی گرفت به خصوص اگر این سلاح‌ها در اختیار مردی مثل پوتین باشد که بارها نشان داده برای رسیدن به اهداف خود از هیچ اقدامی فروگذار نیست، بنابراین نباید لفاظی‌های او را دست کم گرفت و خطر استفاده از این نوع سلاح‌ها حداقل در ابعاد کوچک و تاکتیکی بیشتر از همیشه است!
  • نویسنده :
  • منبع :