19 دی: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تحریم‌های غیرانسانی تاثیر مخربی بر نظام سلامت داشته و چه کسی پاسخگوی جان باختن برخی بیماران بی‌گناه بر اثر کمبود داروهای ضروری به دلیل تحریم‌ها است؟
به گزارش وبدا، بهرام عین اللهی در شصت و نهمین اجلاس منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در قاهره، افزود: متوقف و مسدود کردن تراکنش‌های مالی بین بانک‌های ایرانی و بین المللی در عمل، باعث تاخیر غیرضروری و خطرناک در تهیه داروها، واکسن‌ها، تجهیزات، مواد لازم برای رویه‌های تشخیصی و درمانی همچنین تولیدکنندگان داخلی واکسن شده است.
وی اظهار داشت: تحریم‌های قهری، یکجانبه و غیرانسانی علیه جمهوری اسلامی ایران، تاثیر مخربی بر برخی ارکان تاب‌آوری نظام سلامت در کشور ما داشته به ویژه دسترسی به نیازهای ضروری برای کنترل و مهار بیماری ‌های همه‌گیر را محدود کرده که در تضاد با روحیه همبستگی و همکاری بین همه کشورها بوده و همچنان خلاف اصل «تا زمانی که همه در امان نباشند، هیچ کس در امان نیست» است.
عین اللهی خاطرنشان کرد: حدود ۳۳ ماه از شیوع بیماری همه گیر کووید۱۹ در جهان می‌گذرد. این بیماری همه‌گیر ثابت کرد «هیچ کس در امان نیست مگر اینکه همه در امان باشند» و این موضوع مستلزم همبستگی و همکاری بین همه کشورهای عضو از کشورهای پردرآمد گرفته تا کم درآمد و سازمان‌های بین المللی است.
وی با بیان اینکه کووید۱۹ نشان داد نظام‌های بهداشتی دارای تاب آوری مناسب نیستند، افزود: حل این معضل نیازمند برنامه‌ریزی و آمادگی توسط همه دولت‌ها و کل جامعه برای مقابله با فوریت‌های بزرگ بهداشتی بر اساس برنامه جامع سیزدهم اقدامات سازمان جهانی بهداشت است.
عین اللهی با اشاره به هفت موج بیماری کووید۱۹ در کشور، یادآور شد: به دلیل میزان گسترده پوشش واکسیناسیون و تزریق واکسن‌های تولید داخل همچنین وارداتی، موج‌های اخیر به تدریج کاهش یافته و کنترل شده است.
وزیر بهداشت تصریح کرد: همه‌گیری و چالش‌های متعاقب آن همچنان نه تنها سلامت، بلکه صلح و امنیت را هم تهدید می‌کند. سلامت و ثبات رابطه عمیقی با هم دارند. ابتکار جهانی سلامت برای صلح، اعتماد را در سطح جامعه و هم چنین بین مردم ارتقا می‌دهد. این واقعیت این امر را تاکید می‌کند که تقویت پوشش همگانی سلامت، بازسازی و بهبود نظام‌های مراقبت بهداشتی فراگیر و انعطاف پذیر چقدر مهم است.
به گفته عین اللهی برای دستیابی به تاب آوری نظام‌های سلامت در برابر همه‌گیری‌ها و فوریت‌های بهداشتی، باید مسائل مختلف و مهمی از جمله تنظیم سیاست‌ها، قوانین ملی مناسب، تقویت نظام‌های بهداشتی و پوشش همگانی سلامت، تامین منابع پایدار، تقویت ظرفیت نیروی کار سلامت، داروها، واکسن ها و محصولات بیولوژیکی مقرون به صرفه، اطلاع رسانی در زمینه مخاطرات و مشارکت جامعه و گسترش سیستم های موثرتر اطلاعات و زیرساخت‌های سلامت، مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در طول چهار دهه گذشته، میزبان میلیون‌ها پناهنده افغان بوده و کمک‌های خود را به طور ویژه به این پناهندگان ارائه کرده است به گونه‌ای که پناهندگان مقیم ایران با وجود منابع مالی ناکافی و عدم کمک‌های بین‌المللی، به طور مساوی با سایر شهروندان از سلامت و سایر امکانات برخوردارند. تزریق بیش از ۳/۴ میلیون دُز واکسن کووید۱۹ به پناهندگان افغان از جمله اقدامات بشردوستانه کشور ما است.
وزیر بهداشت به برگزاری اجلاس گروه پنج در ایران اشاره کرد و گفت: همکاری گروه پنج که یک همکاری زیر منطقه‌ای متشکل از کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، جمهوری اسلامی ایران و دفتر منطقه‌ای مدیترانه شرقی است، مکانیسمی مناسب در مسیر اجرای برنامه‌های مشترک برای کمک به سازمان جهانی بهداشت و برنامه جهانی فلج اطفال برای برداشتن گام‌های آخر برای ریشه کنی فلج اطفال در منطقه، کنترل بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن مانند سرخک و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و سایر تب‌های خونریزی دهنده است.
وی با بیان اینکه کشورهای گروه پنج دارای جابجایی جمعیت، مسائل آوارگان و منازعات است، تصریح کرد: مسئولیت همه این است که از چنین برنامه‌های همکاری که تلاش دارد از گسترش بیشتر ویروس‌ها و بیماری‌های واگیر در منطقه جلوگیری کند، حمایت کنیم بنابراین به تقویت گروه پنج و سایر گروه‌های همکاری از طریق برگزاری جلسات منظم فنی توصیه موکد دارم.
عین اللهی خاطرنشان کرد: از این فرصت استفاده کرده و با دولت و مردم پاکستان در مورد باران‌های سیل آسای موسمی اخیر در ماه اکتبر که صدها نفر را در پاکستان مجروح و بی خانمان کرد، ابراز همدردی صمیمانه می‌کنم؛ جمهوری اسلامی ایران همواره متعهد و موظف است که به ارتقای سلامت در سطح جهان و منطقه کمک کند.

  • نویسنده :
  • منبع :