19 دی: آیت الله مکارم شیرازی از همه نخبگان، اندیشمندان و مبلغان خواست تا نسبت به ایجاد تفرقه در میان مسلمانان حساس باشند و علاوه بر گفتار در رفتار و کردار نیز اتحاد مسلمانان را ترویج کنند.
آیت الله ناصر مکارم شیرازی با ارسال پیامی که در سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی قرائت شد، اظهار داشت: شعار این اجلاس «اتحاد، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» شعاری دقیق و جامع است که اندیشمندان مسلمان از سراسر جهان با هم فکری، گفت و گو و مشارکت می‌توانند راهکارهای اجرایی و اقدامات عملی در خصوص آن بیابند و در بسط و گسترش آن در کشورهای اسلامی قدم بردارند.
در ادامه این پیام به راهکارهایی در زمینه دستیابی به وحدت اشاره کرد که عبارتند از ۱ـ اولین و مهم‌ترین وظیفه رهبران و مسئولان کشورهای اسلامی آن است که اهمیت و ضرورت وجود امت واحده را درک کرده و ر راستای تحقق آن گام بردارند و برای بهره‌های اقتصادی و سیاسی راه را بر نفوذ دشمنان امت اسلامی و اجرای دسیسه های آنها بازنگذارند و از استقلال جامعه اسلامی صیانت کنند. ۲ـ نخبگان اندیشمندان، مبلغان، خطیبان و همه کسانی که به نحوی در جهان اسلام تاثیرگذارند نسبت به ایجاد تفرقه در میان مسلمانان حساس باشند و علاوه بر گفتار در رفتار و کردار نیز اتحاد مسلمانان را ترویج نمایند. ۳ـ با جریانات و گروه‌های اندک که در هر سو آتش اختلاف را روشن کرده و برآن می‌دمند، مخالفت گردیده و با بی‌اعتنایی به انزوا کشانده شوند تا با رویگردانی مردم از آنها، فرصت تحریک و آشوب پیدا نکنند. ۴ـ نقشه‌های شوم دشمنان به خصوص در ایجاد تفرقه و نزاع در جهان اسلام شناسایی و معرفی گردد زیرا شناساندن وابستگی این جریانات به بدخواهان و دشمنان مانع ازگرایش جوانان به این گروه‌ها خواهد بود.
مکارم شیرازی افزود: ترویج تکفیر از خطرناک‌ترین نقشه‌ها و فتنه انگیزی‌های دشمن بوده که هنوز خطر آن به صورت کامل از جامعه اسلامی رفع نشده است؛ توطئه‌ای که هم یکپارچگی امت را هدف قرار داده و هم سعی در مخدوش کردن چهره رحمانی اسلام در جهان دارد. تبیین ابعاد اجتماعی این انحرافات فکری از وظایف بزرگان و اندیشمندان است.
به گزارش ایرنا، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، همه ساله همزمان با هفته وحدت از دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول، کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی را با حضور شخصیت های هم جهان اسلام برگزار می کند. پس از دو سال که کرونا باعث برگزاری کنفرانس وحدت به صورت وبیناری و غیرحضوری شد و سال گذشته نیز تعدادی از میهمانان کنفرانس در این کنفرانس حاضر شدند، امسال شاهد حضور چهره های سیاسی و فرهنگی جهان اسلام هستیم که با شعار «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام؛ راهکارهای اجرایی و اقدامات عملیاتی» به بیان دیدگاه های خود می پردازند.
در بخش حضوری کنفرانس امسال ۲۰۰ اندیشمند از ۶۰ کشور و ۱۰۰ شخصیت سیاسی و فرهنگی داخلی شرکت دارند و در بخش وبیناری که از یکشنبه ۱۷ مهر آغاز شده، ۱۲ نشست وبیناری با ۱۴۴سخنرانی انجام می شود. این سخنرانی ها به صورت زنده به زبان های انگلیسی، عربی و فارسی از پایگاه اینترنتی کنفرانس وحدت قابل دریافت است.
یکی از تفاوت های کنفرانس امسال برگزاری کنفرانس هایی به صورت منطقه ای در استان های گلستان، سیستان و بلوچستان، خراسان و کردستان است. همچنین شاهد برگزاری کنفرانس هایی در سطح جهانی خواهیم بود که اولین کنفرانس تا پایان سال در لبنان برپا خواهد شد. چندین نشست تخصصی قبل از کنفرانس برگزار شده و ۴۰ مقاله به دبیرخانه کنفرانس رسیده است.
هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علماء و دانشمندان جهت تقریب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان و نیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت دستیابی به وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده در جهان اسلام و حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌ کارهای مناسب در این خصوص است.

  • نویسنده :
  • منبع :