19 دی: رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت لارستان فارس، از شناسایی یک کودک سه ساله مبتلا به وبا در شهر لار خبر داد.
خلیل صفری به خبرنگار ایرنا گفت: این نخستین مورد پس از حدود ۱۵ سال از ابتلای به بیماری وبا در شهرستان لارستان است. سال ۸۷ یک مورد از این بیماری در لار شناسایی شده بود.
وی با بیان اینکه اکنون وضع بیمار خوب و رو به بهبودی است، افزود: این کودک که به همراه خانواده به کشورهای همسایه سفر کرده بود پس از بازگشت و بروز علایم، به بیمارستان مراجعه کرد که با انجام آزمایش های اولیه ابتلای وی به وبا تایید شد.
صفری گفت: نتایج آزمایش این بیمار مبتلا به وبا همچنین به آزمایشگاه مرجع سلامت کشور ارسال شد که مورد تایید قرار گرفت.
وی ادامه داد: توصیه های لازم و کارهای مراقبتی و پیشگیرانه به کودک مبتلا و نیز خانواده و اطرافیان داده شد و مراحل درمانی این کودک نیز با دقت در حال انجام است.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان نیز در این باره گفت: مراقبت‌های ویژه برای این کودک مبتلا به وبا در حال انجام است.
حسن فزونی افزود: هرچند شناسایی یک بیماری که سال ها در منطقه نداشته ایم نشانه حساسیت و اقدامات مفید همکاران ما در حوزه بهداشت است اما وجود حتی یک ‌مورد بیمار در منطقه زنگ خطری است که باید بیش از پیش هوشیار بود چون این بیماری واگیر به راحتی می‌تواند شمار زیادی از افراد را مبتلا کند.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان یادآور شد: شایع ترین علایم بیماری به طور معمول اسهال است که می‌تواند به شدت و سریع باعث کم آبی بدن شود و استفراغ و ضعف عمومی هم البته وجود دارد.
وی تصریح کرد: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید از سالم بودن آب آشامیدنی اطمینان داشت، از شنا کردن در رودخانه ها و اماکن ناسالم و مشکوک نیز پرهیز شود. سبزیجات و کلم و کاهو و میوه ها را باید مرتب شستشو داد و ضد عفونی کرد.
فزونی با تاکید بر اینکه بهداشت فردی به ویژه دست ها باید به طور جدی مورد توجه شهروندان باشد، گفت: در صورتی که علایم اسهال در فرد شروع شد باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند.
وی با بیان اینکه دفع باکتری تا سه هفته از علایم می‌تواند ادامه داشته باشد و رعایت نکات بهداشتی توسط بیمار و اطرافیان او باید ادامه یابد، افزود:  لازم است بیماران از مصرف خوسرانه دارو و بدون تجویز پزشک خودداری کنند.
وبا یک عفونت اسهالی حاد است که توسط باکتری ویبریو کلرا ایجاد می‌شود. این بیماری اغلب به دنبال خوردن آب یا مواد غذایی آلوده به باکتری ویبریوکلرا ایجاد شده و عموما با دسترسی ناکافی به آب آشامیدنی ایمن و سیستم مناسب جمع آوری فاضلاب ارتباط دارد.
وبا همچنان یک تهدید برای سلامت عمومی است و سالانه جان حدود ۲ میلیون نفر را می گیرد.

  • نویسنده :
  • منبع :