19 دی: مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق از زبان چهره نزدیک به خود، سکوتش درباره شرکت در روند سیاسی آینده این کشور را شکست تا اعلام کند که در دولت آینده «مستقیم یا غیرمستقیم» شرکت نخواهد کرد و این درحالی است که چارچوب هماهنگی شیعی می گوید که ظرف ۲ هفته، تکلیف کابینه جدید مشخص خواهد شد.
«صالح محمد العراقی»، معروف به «وزیر القائد»؛ شخصیت مجازی و مبهمی که از زبان مقتدا صدر، توییت می کند امروز شنبه، در توییتر خود از دولت محمد شیاع السودانی نخست وزیر مکلف عراق اظهار برائت کرد.
او به زعم خود دولت ائتلافی آینده عراق را «دنبال رو، شبه نظامی، امتحان پس داده، حکومت بنی عباس و در راستای منافع فاسدین» خواند و افزود: بر رد قاطع، صریح و آشکار مشارکت هر کدام از تابعین ما (جریان صدر) در دولت آینده تاکید می کنیم؛ چه آنهایی که در دولت های سابق بودند و چه آنهایی که در دولت فعلی حضور دارند و نیز خارج از آن، و همچنین آنهایی که از ما پیشتر جدا شدند یا در آینده جدا خواهند شد؛ چه در داخل عراق و خارج آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم با هر عذر و دلیلی.
وی افزوده است: هرکس در وزارتخانه های آنها (دولت آینده) مشارکت کند ابدا نماینده ما (جریان صدر) نخواهد بود، بلکه تا روز قیامت از او ابراز برائت می کنیم و فورا از ما (آل الصدر) طرد خواهد شد.   
این موضع در حالی ابراز می شود که پیش از این جریان صدر، بعد از مشارکت در انتخابات پارلمانی اکتبر ۲۰۲۱ عراق (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) حائز ۷۳ کرسی در پارلمان عراق شد اما پس از ائتلاف با جریان های اهل سنت و بخشی از کردها (ائتلاف سه گانه صدر، بارزانی، حلبوسی) در تشکیل دولت با آبستراکسیون پارلمانی سایر جریان های سیاسی عراق ناکام ماند و سپس هر ۷۳ نماینده خود را از پارلمان خارج کرد.
اما ورای این موضع مقتدا صدر در صحنه سیاسی عراق، روند سیاسی تشکیل دولت به نخست وزیری محمد شیاع السودانی، سرعت بیشتری نسبت به ماه های اخیر یافته است.
اخیرا ائتلافی فراگیر با عنوان «اداره دولت» برای پایان دادن به بن بست تقریبا یکساله تشکیل دولت در عراق تشکیل شد البته بدون مشارکت جریان صدر. این ائتلاف، بین چارچوب هماهنگی شیعی، دو حزب کردها (اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان عراق)، ائتلاف های السیاده و العزم (اهل سنت) و فراکسیون مسیحی «بابلیون» به نتیجه رسید تا اولین ثمره آن، توافق کردها بر سر ریاست جمهوری «عبداللطیف رشید» باشد و سپس مکلف شدن «محمد شیاع السودانی» به تشکیل دولت جدید عراق.
امروز شنبه، «محمد حسن» یکی از نمایندگان چارچوب هماهنگی شیعی خبر داد که انتخاب وزرای کابینه السودانی و ارائه برنامه دولت او بیش از دو هفته طول نخواهد کشید.
از سوی دیگر، موضع مقتدا صدر درباره مشارکت نکردن در دولت آینده اما همچنان تردیدها درباره عملکرد دولت آینده و موانع فراروی آن را بیشتر می کند.
پس از خروج نمایندگان جریان صدر با دستور شخص مقتدا صدر از پارلمان، جریان صدر سطح مطالبات خود را تا حد تغییر نظام در عراق بالا برد و تلاش کرد به دنبال کردن مطالبات این بار در کف خیابان ها بپردازد و نیز سایر نیروهای عراقی مانند معترضان اکتبر ۲۰۱۹ را نیز با خود همراه کند. پیامد این خواست ها، اشغال منطقه سبز بغداد و پارلمان این کشور برای روزهای متوالی بود اما به باور ناظران، این اقدام، نتیجه قابل توجهی در پی نداشت زیرا منجر به صدور بیانیه ای از سوی «آیت الله کاظم حائری» یکی از مراجع دینی بارز عراق شد، بیانیه ای که در آن آیت الله حائری تلویحا با انتقاد از مقتدا صدر از مقام مرجعیت کناره‌گیری کرد.
در بیانیه آیت‌الله حائری با انتقاد تلویحی از مقتدا صدر آمد: «هر کسی بخواهد با بهره‌بردن از نام دو شهید صدر میان مردم عراق اختلاف بیندازد و در حالی که فاقد درجه اجتهاد و دیگر شرایط لازم است، بخواهد رهبری شرعی را بر عهده بگیرد، از صدری‌ها نیست.»
در پی استعفای آیت‌الله حائری از مقام مرجعیت، مقتدا صدر نیز به این خواسته مرجعیت تمکین و اعلام کرد برای همیشه از سیاست کنار می‌رود.
تنها دقایقی پس از صدور این بیانیه، صدر در پیامی توییتری نوشت: «تصمیم گرفتم دیگر در امور سیاسی دخالت نکنم. بنابر این کناره‌گیری خود از تمام امور سیاسی و تعطیلی تمام دفاتر (وابسته به خودم) به استثنای حرم شریف (مطهر) [پدرم محمد باقر صدر]، موزه مقدس و هیات موروثه خانواده صدر را اعلام می‌کنم.»
اما بلافاصله پس از انتشار این پیام، هزاران هوادار مقتدا صدر کاخ ریاست جمهوری در مرکز بغداد را اشغال کردند و در پی بالا گرفتن تنش‌ها، ارتش در پایتخت، مقررات منع آمد و شد اعلام کرد.
یک سوال همچنان بی جواب مانده است: با وجود اعلام مقتدا صدر برای دخالت نکردن در امور سیاسی و با توجه به موضع گیری اخیر وی در مخالفت با دولت آینده، آیا او همچنان از برگه اپوزیسیون و تجمع های خیابانی استفاده خواهد کرد؟

  • نویسنده :
  • منبع :