19 دی: هیثم الغیص دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت [اوپک] یکشنبه شب در باره بازنگری این سازمان درخصوص تصمیم برای کاهش تولید نفت گفت: تصمیمات اوپک پلاس انعطاف پذیر است و وزیران این سازمان می‌توانند در صورت لزوم و ضرورت، به صورت فوری نشست داشته باشند.
به گزارش رسانه‌های الجزایر، الغیص که برای یک سفر سه روزه به الجزایر رفته است، در کنفرانس مطبوعاتی که با محمد عرقاب وزیر انرژی الجزایر سخن می‌گفت، تأکید کرد که تصمیم اوپک پلاس موافق با پیش بینی تحولات بازار جهانی اتخاذ شده است.
وی گفت که نظارت مداوم بر بازارها جریان دارد و براساس آنها تصمیمات آینده و براساس نیاز بازار گرفته می شود.
دبیرکل سازمان اوپک اظهار کرد: نشانه‌های روشنی از کاهش فعالیت بازار نفت وجود دارد، چرا که سال آینده، اروپا و آسیا دچار رکود است و این مسأله تقاضا برای انرژی را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.
وی خاطرنشان کرد که اوپک به دنبال رسیدن به قیمت مشخصی برای نفت نیست، بلکه هدف آن تعادل میان عرضه و تقاضاست.
الغیص ادامه داد: سازمان اوپک برای رسیدن به تعادل در بازارهای جهانی نفت، از خودگذشتی بی‌سابقه‌ای نشان داده است.
وی درپاسخ ضمنی به ادعای آمریکا مبنی بر این که تصمیم اوپک پلاس با نظر عربستان و برای همراهی با روسیه صورت گرفته است، گفت که تصمیم برای کاهش تولید نفت با اجماع تمام اعضا اوپک پلاس گرفته شده است.
«خالد بن سلمان» وزیر دفاع عربستان نیز یکشنبه شب در این خصوص موضع گیری کرد و ضمن رد اتهام حمایت کشورش از روسیه برای کاهش تولید نفت، گفت که از این اتهام بهت زده شده است.
پیش از این نیز «فیصل بن فرحان» در این باره گفته بود: تصمیم اوپک پلاس یک تصمیم اقتصادی است و با اجماع کشورهای عضو گرفته شده است.
وزیر امورخارجه عربستان همچنین گفت که همکاری‌های نظامی میان ریاض و واشنگتن در خدمت منافع دو کشور است.
پیش‌تر جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفته بود که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در حال ارزیابی مجدد مناسبات واشنگتن با ریاض درپی تصمیم اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت است.
کربی گفت که بایدن از تصمیم اوپک پلاس مایوس شده و آماده همکاری با کنگره برای بررسی این مساله است که این مناسبات در آینده چگونه باید باشد.
این سخنان پس از آن مطرح شد که باب منندز رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا خواستار قطع همکاری با عربستان از جمله در زمینه فروش سلاح به ریاض شد.
گروه اوپک پلاس چهارشنبه گذشته اعلام کرد که تولید نفت خود را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد و این اقدام که بزرگترین کاهش از زمان همه گیری کرونا محسوب می‌شود؛ با واکنش تند مقام‌های آمریکایی مواجه شد که نگران افزایش قیمت بنزین در کشور خود هستند.
قیمت نفت خام برنت با انتشار این خبر بیش از یک درصد افزایش یافت و به نزدیک ۹۳ دلار در هر بشکه رسید و قیمت نفت آمریکا نیز با ۱.۵ درصد افزایش، به ۸۷.۷۵ دلار رسید.
این توافق به رغم فشار آمریکا و دیگر کشورها برای تولید بیشتر، حاصل شده و عرضه را در بازاری که هم اکنون نیز در تنگنا هست، محدودتر می‌کند. 
تحلیلگران سیتی بانک گفته‌اند، افزایش قیمت نفت با کاهش قابل توجه تولید این محصول می‌تواند دولت بایدن را در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره عصبانی کند.
این تحلیلگران با اشاره به لایحه مقابله با انحصارطلبی آمریکا علیه اوپک عنوان کردند که تصمیم جدید اوپک پلاس می‌تواند واکنش‌های سیاسی بیشتری را از سوی آمریکا برانگیزد که شامل آزادسازی بیشتر ذخایر استراتژیک و نیز گسترش لوایح نوپک (علیه اوپک) است.
پیش بینی بانک جی پی مورگان نیز نشان داده که واشنگتن اقدامات متقابلی از جمله آزادسازی ذخایر بیشتر نفت را در دستور کار قرار می‌دهد.
  • نویسنده :
  • منبع :