19 دی: مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای تامین آنتی‌بیوتیک‌ها از طریق تولید داخل و واردات انجام شده و تا ۱۵ روز آینده مشکل کمبود این داروها رفع می‌شود.

حسین شمالی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر گزارش‌های زیادی از داروخانه‌ها در مورد کمبود آنتی‌بیوتیک‌ها به سازمان غذا و دارو ارائه شده افزود: گران شدن مواد اولیه و مصرف بی‌رویه و تجویز زیاد این داروها با توجه به شیوع کرونا در کشور منجر به کمبود آن شده است. 

میزان تولید آنتی بیوتیک‌ها در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است اما الگوی تجویز این دارو و مصرف آنها در کشور درست نبوده و باعث شده در برنامه‌ریزی تامین آنها مشکل ایجاد شود. 

شمالی با بیان اینکه تامین آنتی‌بیوتیک‌ها از طریق تولید داخل و حتی واردات در اولویت است، تصریح کرد: به دلیل اینکه در فصل سرما و با شیوع بیماری‌های تنفسی میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها زیاد است، جلساتی متعددی با شرکت‌های دارویی در زمینه تامین آنتی‌بیوتیک‌ها برگزار کردیم و قرار است واردات مواد اولیه این داروها را افزایش دهیم تا به تامین پایدار برسیم و دیگری کمبودی نداشته باشیم. 

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اضافه کرد: با توجه به گران شدن مواد اولیه آنتی‌بیوتیک‌ها، سعی داریم با پوشش بیمه‌ای، هزینه پرداختی از جیب مردم افزایش نیابد و تا ۱۵ روز دیگر مشکل کمبود این داروها برطرف می‌شود. 

به گزارش ایرنا، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز دیروز ۲۵ مهر در جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته بود، به دلیل مصرف بالا در فصل تابستان با کمبود سرم و در فصول پاییز و زمستان با کمبود آنتی بیوتیک مواجه هستیم که برای رفع این کمبودها پیش بینی‌های لازم انجام شده و حدود یک هفته آینده به مقدار فراوان از هر دو محصول به داروخانه‌ها تحویل خواهد شد. 

پیش تر نیز علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفته بود که با اجرای طرح دارو قیمت خرید مواد اولیه تولید داروها افزایش یافته است و سهم مواد اولیه آنتی‌بیوتیک‌ها ۷۰ درصد است و بیش از سایر داروهای دیگر افزایش یافته است. 

فاطمی تاکید کرد: البته اخیرا سازمان غذا و دارو تجدید نظر کرده که افزایش قیمت مواد اولیه دارو به گونه‌ای باشد که برای صنایع داروسازی به صرفه باشد و پرداختی از جیب مردم نیز کاهش یابد. 

به گفته وی، آنتی‌بیوتیک‌ها در برابر عفونت‌های ناشی از میکروارگانیسم‌ها مؤثرند و برخی از آنها در برابر انواع مختلف بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و این داروها می‌توانند باکتری‌های موجود در بدن را از بین ببرند و به عنوان دارو برای مقابله با بیماری‌های مختلفی استفاده می‌شوند که ناشی از میکروارگانیسم‌های مضر هستند. 

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران تصریح کرد: یکی از مزایای مهم این داروها این است که به سلول‌های طبیعی بدن آسیب نمی‌رسانند و فقط میکروارگانیسم‌های عامل بیماری را از بین می‌برند اما آنتی‌بیوتیک‌ها برای حمله به سلول‌های انسانی نیز جهت درمان سرطان در حال حاضر ساخته شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :