19 دی: مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم‌اکنون میزان واردات تجهیزات پزشکی ۶۰ درصد مجموع تجهیزات مصرفی بوده و ۴۰ درصد دیگر هم تولید داخل است.
مهندس روح الله مزینانی در حاشیه نشست با تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی، کلینیکی، بیمارستانی و صنایع وابسته اظهار کرد: بیش از ۷۰۰۰ ایندکس کالایی با ۳۶۰ هزار IRC در حوزه تجهیزات پزشکی در سطح کشور داریم که کمک بزرگی به حوزه سلامت می‌کند و از این تعداد ۲۴۰ هزار مورد تولید محصول در داخل کشور داریم و در کنار آن هنوز واردات ۱۲۰ هزار مورد را انجام می‌دهیم که باید در مسیر افزایش تولید محصول داخلی و ممنوعیت ورود نمونه خارجی که در داخل کشور تولید می‌شود، تلاش شود.
وی اضافه کرد: تعداد ۱۰۰ هزار قلم کالا در کشور قیمت‌گذاری شده تا بتوانیم در تامین اقلام و کالاهای مورد نیاز در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه سلامت مناسب‌ترین برنامه‌ریزی ممکن را در مسیرهای تهیه، تولید و عرضه محصول داشته باشیم.
مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ذکر این ‌نکته که ما در ۱۶۰۰ قلم کالا خودکفا و در ۵۰۰ مورد آن جزو سرآمدها هستیم، تأکید کرد: در علم پزشکی، متخصصان بسیاری در رشته‌ها و تخصص‌های مختلف عرصه‌های پزشکی و مهندسی در کنار هم در جهت تولید بهترین محصول تلاش می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه باید به کسانی که در عرصه تجهیزات پزشکی گام برمی‌دارند راهنمایی درست را داشته باشیم، بیان کرد: ما آمادگی خودمان را جهت حمایت از تولیدکنندگان محصولات دانش بنیان در حوزه سلامت اعلام می‌کنیم و می‌خواهیم به سهم خودمان در مسیر تحقق شعار سال نقش‌آفرین باشیم.
مزینانی گفت: مهمترین اقدام صورت گرفته در یک سال اخیر برچسب‌گذاری و اصالت محصول بوده تا میزان تولید داخل و صادارت محصول ایرانی به خارج از کشور افزایش یافته و واردات محصولات خارجی به داخل کشور نیز کاهش یابد.
وی افزود: در خصوص تأمین نرخ ارز تجهیزات پزشکی در راستای اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۱ زیر ساخت مناسبی صورت پذیرفته و در جلسات مختلف در این خصوص بر رعایت برچسب‌گذاری و اصالت تأکید شده است.
مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ذکر این نکته که برای اولین بار میزان تولید داخل بر اساس برچسب‌گذاری صورت گرفته مشخص شده است، تأکید کرد: بر همین اساس میزان واردات کنترل می‌شود و محدودیت‌هایی در این خصوص لحاظ شده است. هم‌اکنون میزان واردات تجهیزات پزشکی ۶۰ درصد مجموع تجهیزات مصرفی بوده و ۴۰ درصد دیگر هم تولید داخل است. در تلاش هستیم تا در بازه زمانی مشخص شده با دیدن کیفیت و کمیت در کنار هم میزان محصول تولید داخل را افزایش داده و میزان واردات محصول خارجی کاهش یابد.
 مزینانی اضافه کرد: فرآیند مجوزها را کوتاه می‌کنیم و در کنار آن صدور مجوزهای پیش بالین را با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهیم داشت و با این اقدام ضمن تسریع در تعداد مجوزها، ارزیابی بالینی را با روش‌ pmp انجام خواهیم داد.
وی بیان کرد: طبق تأکید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حمایت لازم را از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان تولیدکننده تجهیزات پزشکی مرغوب و باکیفیت داریم که بخش عمده‌ای از آنها در خراسان رضوی و حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند، شرکت‌هایی در زمینه تولید محصولات باکیفیت در حوزه‌های بهداشت، درمان و غذاودارو خوش درخشیدند.

  • نویسنده :
  • منبع :