۱۹ دی: کل زیرساخت لازم برای کسب‌وکارها و افرادی که از اینترنت برای کسب‌وکارشان استفاده می‌کردند، از بین رفته است.
سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۵۴۷ مورخه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۱ با عنوان «محدودیت فضای مجازی کسب و کار را بردارید» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

قطع فضای مجازی کسب و کار حالی وارد چهارمین هفته خود می‌شود که اثر منفی این اقدام بر اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست. برآوردهای مختلفی از خسارات ناشی از قطع اینترنت اعلام می‌شود، اما به نظر می‌رسد آنچه معمولاً نادیده گرفته می‌شود، ظرفیت‌های رشد اقتصادی است که به واسطه این عدم ثبات از بین می‌رود یا دیگر هیچ‌گاه امکان بروز نمی‌یابد.
گزارش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران از تأثیر محدودیت‌ها و قطع اینترنت بر کسب‌وکارها نشان می‌دهد تا ۱۷ مهرماه، بیش از ۴۱ درصد شرکت‌ها ۲۵ تا ۵۰ درصد درآمد خود را در این مدت از دست داده‌اند و حدود ۴۷ درصد هم بیشتر از ۵۰ درصد کاهش فروش داشته‌اند.
حمیده حبیبی، عضو انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: قطعی و فیلتر اینترنت این روزها درست شبیه این است که شما در یک پاساژ مغازه‌ای اجاره کنید و برای ادامه کار در آن پاساژ را ببندند و یا قرار باشد از پشت شیشه خرید کنند.
وی افزود: واضح است که کل زیرساخت لازم برای کسب‌وکارها و افرادی که از اینترنت برای کسب‌وکارشان استفاده می‌کردند، از بین رفته است.
حبیبی با بیان این‌که در خصوص کسب‌وکارهای کوچک حداقل ۱۰ میلیون نفر به طور مستقیم دچار مشکل شدند، عنوان کرد: در این شرایط خیلی از کسب‌وکارهای کوچک ترجیح دادند تعطیل کنند، چون اجاره‌بها و حقوق ندارند که بدهند. از طرفی، با ادامه قطعی اینترنت در کسب‌وکارهای بزرگتر نیروهای مرتبط با فعالیت‌های دیجیتال در حال تعدیل هستند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوع قابل جبران است؟ متذکر شد: با قطع اینترنت به طور رسمی پاخور و بازدید کسب‌وکارها از بین رفته است. چه در سایت و چه شبکه‌های اجتماعی الگوریتم‌ها بر اساس نمایش و بازدید کار می‌کنند و چنانچه فعالیت کم شود، به‌طور طبیعی به کاربران هم نمایش داده نمی‌شود و این مساوی کاهش فروش و البته هدر رفت فعالیت‌های قبلی برای رشد کسب‌وکار هست.
با آرام شدن فضای کشور این انتظار می‌رود که شورای عالی امنیت ملی هرچه سریع‌تر در راستای برداشتن محدودیت‌ها گام بردارد و به مردم نشان دهد که بنایی برای تنگ‌تر کردن فضا ندارد.



  • نویسنده :
  • منبع :