19 دی: معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یکی از چالش‌های اصلی ما و اعتراضات معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، بدهی‌های بیمه تامین اجتماعی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است که پرداخت نشده و نزدیک ۱۰ هزار میلیارد تومان است.
به گزارش وزارت بهداشت، سعید کریمی در حاشیه اجلاس معاونان درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور اظهار داشت: این بدهی ۱۰ ماه تا یکسال است که به مراکز مختلف بیمارستانی در کشور پرداخت نشده و بیمارستان‌ها را با مشکلات عدیده مواجه کرده است. 
وی با بیان اینکه ۹۰ درصد درآمد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در بخش بستری از بیمه‌ها و ۱۰ درصد درآمد آنها فرانشیزی است که از بیمار اخذ می‌کنند، اظهار داشت: ۵۰ درصد مردم بیمه تامین اجتماعی هستند و در برخی شهرها مثل اصفهان ۶۰ درصد مردم بیمه تامین اجتماعی هستند. حال حساب کنید یک مرکز درمانی ۹۰ درصد درآمدش را بیمه ندهد، چه اتفاقی می افتد و بیمارستان چگونه می تواند سرپا باشد؟ 
معاون درمان وزیر بهداشت گفت: این طلب‌ها از طریق مقام عالی وزارت و مدیران دولت نیز در حال پیگیری است تا خدمت‌رسانی‌ها دچار اختلال نشود.
پزشک خانواده بزودی عملیاتی می‌شود
وی تصریح کرد: تاکید ما در این اجلاس بر برنامه پزشک خانواده بود زیرا قرار است این برنامه به زودی عملیاتی شود.
کریمی بیان داشت: در بحث مراکز ناباروری نیز که قبلا توصیه‌ها و دستورالعمل‌های آن ابلاغ و تعداد زیادی مراکز ناباروری در کشور راه‌اندازی شده، تاکید شد حتما تا پایان سال بقیه دانشگاه نیز مراکز ناباروری سطح دو را راه‌اندازی کنند.
وی خاطرنشان کرد: تدوین بسته خدمات دندانپزشکی نیز در این اجلاس مطرح شد که در حال تدوین است و قرار است که یک تعالی در خدمات دندانپزشکی کشور اتفاق بیفتد. 
معاون درمان وزیر بهداشت افزود: بحث بازتوزیع درآمدهای اختصاصی را نیز در اجلاس اخیر معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مطرح کردیم که با توجه به اصلاح سقف و پلکان کارانه صورت گرفته است.
تحویل ۴۰ دستگاه «ام آر آی» تا پایان سال
کریمی ادامه داد: نزدیک به ۸۰ دستگاه «ام آر آی» تا پایان سال به معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تحویل داده خواهد شد، ۴۰ دستگاه با وام بانک جهانی و ۴۰ دستگاه با قراردادهای هیات امنا تهیه شده است.
وی افزود: تهیه ۳۵ دستگاه سنگ‌شکن برون اندامی نیز نهایی شده که تا پایان سال تحویل دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور می‌شود.
کریمی درباره حمایت از معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار داشت: از مبالغ قابل توجه اعتباری که بنا به دستور مقام معظم رهبری از صندوق ذخیره ارزی دریافت شده، نزدیک به هشت هزار میلیارد تومان بین دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع شده است و ۶ هزار میلیارد نیز پرداخت دارویی به دانشگاه‌ها بوده است.
وی ادامه داد: بنابراین تلاش شده تا جایی که می‌شود برای تقویت معاونت درمان دانشگاه‌ها پرداختی‌هایی به مراکز داشته باشیم.

  • نویسنده :
  • منبع :