19 دی: شورای امنیت سازمان ملل سرانجام پس از چند ماه فضاسازی غرب به رهبری آمریکا درباره ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکرین عصر چهارشنبه به وقت محلی نشستی پشت درهای بسته برگزار کرد.
در این نشست که همزمان با تشدید جنگ اوکراین برگزار شد، آمریکا، انگلیس و فرانسه در تداوم جوسازی علیه جمهوری اسلامی ایران و روسیه و هراس از ارتباط و اتحاد این دو کشور، ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه و بکارگیری آن در جنگ اوکراین را مطرح کردند.
به گفته منابع دیپلماتیک، اوکراین در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل این ادعا را مطرح کرده است.
پیش از این، وزارت خارجه اوکراین در تداوم ادعاهای غرب از جمله  واشنگتن در بیانیه‌ای مدعی شده بود: عرضه سلاح به روسیه برای جنگ‌افروزی علیه اوکراین اقدامی غیردوستانه است که ضربه‌ای جدی به روابط اوکراین و ایران وارد می‌کند.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه به وقت محلی در تماس تلفنی با "گردان گرلیچ رادمن" وزیر امور خارجه و اروپای کرواسی، با اشاره به حوادث اخیر اوکراین و ادعاهای مطرح شده از سوی برخی مقامات این کشور مبنی بر اینکه از پهپادهای ایرانی که سالها قبل به روسیه تحویل داده شده اند، در جنگ علیه اوکراین استفاده شده، اظهار داشت: ما قویا مخالف جنگ و تسلیح هر یک از طرفین جنگ بوده و هستیم و به مقامات اوکراین گفته‌ایم چنانچه سندی در خصوص استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین وجود دارد، ارائه کنند.
آمریکا در حالیکه از آغاز جنگ اوکراین تاکنون، حدود ۱۸ میلیارد دلار تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرده است، مدت‌ها است ایران را به ارسال پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین متهم می‌کند که این موضوع از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران به شدت رد شده است.
رسانه های غربی در روزهای اخیر به فضاسازی درباره ادعای ارسال موشک و پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین شدت بخشیده‌اند.
ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ۲۵ مهرماه (۱۷ اکتبر) به وقت محلی در جمع خبرنگاران ادعا کرد ارسال پهپادهای ایران به روسیه، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.
وی ادعا کرد: ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه و استفاده مسکو از آنها در جنگ علیه اوکراین، از جمله موارد نقض این قطعنامه است.
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره پایان یافتن مهلت تحریم‌های تسلیحاتی ایران نیز ادعا کرد که تمام موارد قطعنامه‌ درباره تحریم تسلیحاتی ایران تمام نشده و برخی محدودیت‌ها همچنان برقرار است که ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه و استفاده از آنها در جنگ علیه اوکراین از جمله موارد نقض این قطعنامه است.
ایران این ادعاها را که با اهداف سیاسی مطرح شده، رد می‌کند. آمریکا در کارزار رسانه‌ای خود موضوع پهپادها را به قعطنامه ۲۲۳۱ مرتبط کرده است در حالیکه این دو موضوع ارتباطی با هم ندارند. به بیان دیگر فروش و صادرات تسلیحات ایران هیچ ارتباطی با بند ۴ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد.
استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی در پاسخ به پرسشی درباره نامه اوکراین به رئیس شورای امنیت سازمان ملل و اینکه آیا سازمان ملل درباره تشخیص اینکه پهپادهای ساقط شده در اوکراین، ایرانی هستند، مشارکت خواهد کرد؟ افزود: همیشه آماده بررسی هر اطلاعاتی هستیم که اعضای سازمان ملل به ما ارائه می‌کنند.
وی تصریح کرد نامه نماینده اوکراین درباره ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
دوجاریک در عین حال اظهار داشت: اطلاعاتی که به ما ارائه می‌شود نخست باید مورد بررسی قرار بگیرد، سپس متخصصان و کارشناسان ما نظر خود را ارائه خواهند داد.
کارزار رسانه‌ای آمریکا و غرب علیه ایران در حالی است که پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون روز سه‌شنبه به وقت محلی در پاسخ به پرسشی درباره گزارش‌های ادعایی برخی رسانه‌های غربی مبنی بر وعده ایران به روسیه برای ارائه موشک‌های زمین به زمین، این فضاسازی‌ها را تایید نکرد و اعلام کرد که در حال حاضر هیچ اطلاعاتی برای تائید گزارش‌های ادعایی وجود ندارد.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه در واکنش به برخی ادعاهای مطرح شده درخصوص ارسال تسلیحات از جمله پهپادهای نظامی از سوی جمهوری اسلامی ایران جهت استفاده در جنگ اوکراین، این ادعاها را فاقد صحت دانست.
سخنگوی وزارت امور خارجه این ادعاهای بی اساس که بر پایه اطلاعات غلط و مفروضات مغرضانه مطرح می‌شود را بخشی از فضاسازی سیاسی و  هدفمند دستگاه‌های رسانه‌ای برخی از کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران قلمداد کرد و از همین رو آمادگی کشورمان را برای گفت‌ وگو و مذاکره با اوکراین جهت رفع این اتهامات اعلام کرد.
کنعانی با اشاره به بیطرفی فعال جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای منازعه همواره ضمن مخالفت با ادامه جنگ، بر لزوم توقف درگیری و حل و فصل اختلافات از طریق مسالمت آمیز تاکید کرده و در این ارتباط دیدارها و تماس‌های متعددی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان روسی و اوکراینی انجام گرفته است.
این مقام ارشد وزارت خارجه ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ یک موضع شفاف و خلل ناپذیر همواره بر رعایت اصل بنیادین حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و یکپارچگی تمام کشورها از جمله اوکراین بر اساس اصول و اهداف منشور ملل متحد و حقوق بین الملل تاکید کرده است.

  • نویسنده :
  • منبع :