19 دی: نماینده کرمان و راور و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که می گوید پیش‌بینی شده امسال مالیات برارزش افزوده به ۲ برابر افزایش یابد اظهارداشت:معافیت این مالیات بر دارو، شیرخشک و تجهیزات سلام انجام شده که بعد از تصویب از اواخر آبان شاهد کاهش قیمت دارو خواهیم بود.
محمدرضا پورابراهیمی روز پنجشنبه در همایش اصحاب سلامت در محل بیمه سلامت استان کرمان با اشاره به اینکه سال گذشته ۵۲ هزار میلیارد تومان منابع وصولی از محل مالیات بر ارزش افزوده کشور بود گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود این مالیات به ۲ برابر افزایش یابد که یک درصد این مالیات مستقیم به حساب سلامت کشور خواهد رفت.
وی با اشاره به اینکه از ۹ درصد ارزش افزوده کالاها، یک واحد مستقیم به حساب سلامت می‌رود، افزود: ۲ونیم میلیون مودی مالیاتی جدید در کشور شناسایی شده است.
پورابراهیمی تاکید کرد: معافیت مالیاتی ارزش افزوده بر دارو، شیرخشک و تجهیزات سلامت انجام شده و در اولین جلسه طی یکی ۲ هفته آینده تصویب می‌شود که در اواخر آبان شاهد کاهش قیمت دارو خواهیم بود.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: هر هفته با نماینده علوم پزشکی در کمیسیون اقتصادی مجلس جلسه داریم و سیاست‌های بودجه‌ای لایحه ۱۴۰۲ در حال جمع‌آوری است؛ در این زمینه هر حکم جدید و برنامه کمک کننده به بحث سلامت را می‌پذیریم.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اینکه در جلسات ملی، این استان همیشه در رتبه‌های برتر سلامت قرار دارد، افزود: در موضوع نسخه‌نویسی الکترونیک بسیاری از  استان‌ها جرات برای اجرا نداشتند اما کرمان پایلوت (نمونه آزمایشی) این طرح شد.
وی  با اشاره به  اینکه بحث‌های اساسی در خدمات بیمه‌ای وجود دارد، ادامه داد: تعیین تکلیف یارانه دارو یا خدمات از سوی مجلس پیگیری خواهد شد.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه واردات دارو هزینه سنگینی را سال‌ها بر کشور تحمیل می‌کرد، بیان کرد: دولت سیزدهم به این موضوع ورود کرد و یارانه بخش دارو را در دستور کار قرار داد که در این راستا فشار به بیمه آمد.
وی با اشاره به اینکه واردات دارو رانت در اقتصاد ایجاد می‌کرد و همچنین شرکت‌های دارویی از ما خواهش می‌کردند موضوع دو نرخی بودن دارو را دنبال کنیم، ادامه داد: صرفه جویی خوبی در بحث نسخه الکترونیک و بحث دارو انجام شده و این میزان قابل توجه بوده است.
پورابراهیمی در ادامه با اشاره به اینکه خدمات به اتباع افغان براساس سرشماری است، هرگونه خدمات به افرادی که غیر از این موضوع هستند نباید انجام شود و این مهم تخلف است، گفت: سرانه‌ درمانی در همه کشورها وجود دارد و از سازمان‌های بین المللی نیز برای این موضوع کمک گرفته می‌شود.
وی با بیان اینکه برای کسانی که هویت دارند سرانه تعریف شده و کسی که هویت ندارد نمی تواند و نباید از خدمات استفاده کند، گفت: دولت عزم خود را برای تعیین تکلیف و ساماندهی اتباع افغان جزم کرده و باید براساس تعداد افراد خدمات بدهیم و بدانیم وضعیت چگونه است.
پورابراهیمی افزود: نیازمند تصمیم جدی در استان کرمان در این بخش هستیم زیرا برآورد این است حداقل ۳۰۰ هزار نفر تبعه غیرمجاز در استان کرمان داشته باشیم.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه سیاست‌های ابلاغی حوزه درمان برای برنامه هفتم توسعه آماده است، اظهارداشت: هیچ خدمات بیمه‌ای درکشور نباید جدا از بیمه مرکزی باشد جز بیمه حافظ که فعلا برای استان کرمان مانع ادامه حرکت‌های بیمه‌ای این بیمه خواهیم شد؛ همچنین تمام بیمه‌ها زیرمجموعه کمیسیون اقتصادی هستند.

  • نویسنده :
  • منبع :