19 دی: سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر قاپان کشور ارمنستان با حضور وزرای امور خارجه دو کشور افتتاح شد.
سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر قاپان کشور ارمنستان امروز جمعه ۲۹ مهرماه با حضور، «حسین امیرعبداللهیان» و «آرارات میزوریان» وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان رسماً افتتاح شد.


امیرعبداللهیان: امنیت ارمنستان را امنیت خودمان می‌دانیم

«حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آیین افتتاح کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر قاپان جمهوری ارمنستان، گفت: بسیار خرسندم که با تلاش همکاران در وزارت امور خارجه و سفیر ایران در ایروان و همه دیپلمات‌ها در این کشور، شاهد افتتاح سرکنسولگری ایران در قاپان هستیم. 

وزیر امور خارجه افزود: برای سرکنسول کشورمان، آقای عابدین که از دیپلمات‌های فعال ایران هستند، آروزی موفقیت دارم و مطمئنم همکارانم در سرکنسولگری در قاپان از حمایت کامل کشور دوست، ارمنستان، برخوردار خواهند بود.

وی در ادامه از آمادگی ایران برای افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز خبر داد و گفت که تصمیم ایران برای تأسیس سرکنسولگری در قاپان، نشان‌دهنده روابط دیرینه میان دو کشور است. 

امیرعبداللهیان با تأکید براینکه ایران امنیت ارمنستان را امنیت خود و منطقه می‌داند، تصریح کرد: سیاست ما به احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی است و همکارانم در سفارت ایران در ایروان تلاش می‌کنند همکاری اقتصادی دو کشور بیش از دو کشور افزایش پیدا کند. 

وی افزود: استان سیونیک یکی از کُریدورهای اصلی شمال به جنوب است و ما ارمنستان را یکی از مسیرهای ترانزیت مهم شمال و جنوب می‌دانیم و برای تقویت این مسیر ترانزیتی و گسترش آن و سرعت دادن به حرکت کامیون‌داران و مسافران بیشترین همکاری را با دولت ارمنستان خواهیم داشت. 

میزوریان: ایران شریک همیشگی ماست 

«آرارات میزوریان» وزیر خارجه ارمنستان هم در ‌این مراسم ضمن خوشامدگویی به هیأت ایرانی، گفت: امروز روز مهمی برای روابط تاریخی و دیرینه و حسن همجواری ایران و ارمنستان است و با اطمینان می‌گویم که گشایش سرکنسولگری به ارتقای همکاری‌های دو جانبه و توسعه روابط میان دو کشور کمک می‌کند. 

وی با اشاره به اینکه مسیری که در طول ۳۰ سال گذشته در روابط دوجانبه پشت‌سر گذاشتیم استراتژیک است، گفت: اطمینان دارم از این به بعد تلاش‌های زیادی برای روابط مفید و سودمند به عمل خواهد آمد. 

وزیر خارجه ارمنستان با اشار به آمادگی ایران برای گشایش سرکنسولگری در تبریز، از عزم و اراده کشورش برای انجام این کار خبر داد و تصریح کرد: ایران همیشه شریک ارمنستان بوده و خواهد بود و همکاری‌های ما در حوزه سیاسی، اقتصادی، انرژی و همکاری حمل‌ونقل است که امید دارم با این افتتاحیه بیش از بیش گسترش یافته و موجب تماس بیشتر میان ملت ایران و ارمنستان، شاخص روابط گرم برای دو کشور دوست و کمک به امنیت منطقه شود. 

وزیر خارجه ارمنستان ضمن تبریک به سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در قاپان تأکید کرد: مطمئن باشید همواره مورد حمایت وزارت خارجه ارمنستان برای مأموریت موفق خود خواهید بود.


امیرعبداللهیان ۱۷ مهر سال جاری با اعلام خبر تأسیس این کنسولگری در نقطه صفر مرزی دو کشور، تصریح کرده بود: با نگاه به مباحث اقتصادی، توسعه همکاری‌ها با کشور ارمنستان و همچنین تقویت مسیر ترانزیتی شمال - جنوب که از اولویت‌های دولت سیزدهم است، تصمیم گرفته شد در مرکز استان سیونیک ارمنستان کنسولگری داشته باشیم.
«مرتضی عابدین ورامین» نخستین سرکنسول جمهوری اسلامی ایران ابتدای مهرماه در حضور «عباس بدخشان ظهوری» سفیر کشورمان در ارمنستان، حکم انتصاب خود را به میزوریان وزیر امور خارجه جمهوری ارمنستان تقدیم کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان بعدازظهر روز گذشته در صدر هیأتی بلندمرتبه سیاسی وارد فرودگاه ایروان شد و مورد استقبال «مناتساکان صفریان» معاون وزیر امور خارجه ارمنستان قرار گرفت.
امیرعبداللهیان در بدو ورود به ایروان در جمع خبرنگاران از ترسیم نقشه و سند همکاری‌های بلندمدت با ارمنستان خبر داد و گفت که جمهوری اسلامی ایران مخالف حضور بیگانگان در این منطقه از جمله در جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان است.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در دیدار با همتای ارمنستانی خود با اشاره به اینکه منطقه قفقاز شرایط سختی را پشت‌سر می‌گذارد، تصریح کرد: احترام به تمامیت ارضی کشورهای حوزه قفقاز باید به‌عنوان اصل قرار گیرد و ایران نگرانی خود را از حضور نیروهای خارجی در این منطقه به صراحت اعلام کرده است.
امیرعبداللهیان در نشست خبری با وزیر امورخارجه ارمنستان نیز تصریح کرد: ایران هرگونه تغییر ژئوپولتیک در منطقه را تحمل نمی‌کند و آن را خط قرمز خود می‌داند و برای جلوگیری از آن تلاش خواهد کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :