19 دی: کمیسیون اسلامی حقوق بشر انگلیس در نامه‌ای به رئیس پلیس و شهردار لندن خواستار پاسخگویی به آنچه واکنش رقت‌انگیز پلیس در برابر رفتار خشونت آمیز و اسلام هراسانه عناصر ضدانقلاب در لندن نامید، شد.
این نامه، کوتاهی پلیس لندن را در محافظت از سفارت جمهوری اسلامی ایران محکوم کرده و این پرسش را مطرح می‌کند که چرا معترضان پس از آشوبگری مقابل سفارت،‌ اجازه یافتند تا به سمت راهپیمایی مسالمت آمیز اربعین تظاهرات‌ و حمله کنند.
در نامه یادشده که فرازهایی از آن در تارنمای کمیسیون اسلامی حقوق بشر منتشر شده، آمده است؛ هنگامی که معترضان با چوب، سنگ و بطری به عزاداران حمله کردند، پلیس به جای تلاش برای محافظت از راهپیمایان اربعین، تماشاگر بود تا خشونت بیشتری روی دهد. تظاهرات کنندگان سپس با اسکورت پلیس به سمت مرکز اسلامی انگلیس در حدود ۳ کیلومتری شمال غربی پایتخت رفتند و به ساختمان و حاضران در این ساختمان حمله کردند.
کمیسیون اسلامی حقوق بشر انگلیس یادآور شد که واکنش پلیس همچنان محدود بود و به همین خاطر نمازگزاران و اهالی منطقه مورد حمله اغتشاشگران قرار گرفتند.
در این نامه از پلیس خواسته شده تا گزارش ارزیابی خود پیش از برگزاری تجمع مقابل سفارت و مرکز اسلامی ارائه کند و اینکه پلیس چه اقداماتی را برای شناسایی عاملان خشونت انجام داده است، چه اقداماتی انجام داده است تا متوجه انگیزه ضد اسلامی آن‌ها شود و برای جلوگیری از تکرار خشونت آن‌ها چه تدابیری را در نظر گرفته است.
به گزارش ایرنا، عناصر ضد انقلاب مقیم لندن در چندین نوبت طی هفته‌های اخیر به سفارت کشورمان در انگلیس حمله کرده و در غیاب پلیس خسارت‌های جزئی به این ساختمان وارد کردند. دو هفته پیش اغتشاشگران از ساختمان سفارت بالا رفته و ضمن اهانت به پرچم کشورمان خسارت‌هایی را به تابلو و شیشه‌های سفارت وارد کردند.
مقامات کشورمان بارها درباره ضرورت افزایش تدابیر امنیتی و وظایف دولت میزبان در چارچوب کنوانسیون وین تذکر داده‌اند اما مقامات انگلیسی همچنان در این زمینه اهمال می‌کنند.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این باره گفت: اینکه عده‌ای به یک نمایندگی دیپلماتیک حمله کرده و پرچم کشور را پایین بکشند فی نفسه بی ارزش است، اما نکته حائز اهمیت مسئولیت دولت پذیرنده نمایندگی دیپلماتیک است.
وی با بیان اینکه «دولت‌ها نسبت به مقررات بین‌المللی و مشخصا کنوانسیون وین در حفاظت از امنیت اماکن موظف هستند»، افزود: جای تاسف دارد در چنین کشوری نه فقط در این بازه زمانی، بلکه در مقاطع طولانی سال‌های گذشته سفارت ایران بارها مورد تعرض قرار گرفته است.
کنعانی «بر وظیفه قانونی دولت انگلیس در این زمینه» تأکید کرد و گفت: سفیر انگلیس چند بار احضار شده و مسئولیت دولت انگلیس در تامین امنیت اماکن دیپلماتیک مورد تأکید قرار گرفته است.


  • نویسنده :
  • منبع :