19 دی: وزیر جهاد کشاورزی گفت: اجرای طرح الگوی کشت از هفته آینده در کشور اجرا می‌شود. همچنین اجرای کشاورزی قراردادی از هفته آینده با حضور رئیس جمهور به صورت رسمی آغاز می شود تا بتوانیم بر اساس الگوی کشت کار را پیش ببریم.
به گزارش صدا و سیما، سیدجواد ساداتی نژاد ضمن اعلام این خبر افزود: الگوی کشت موضوعی است که شاید سابقه ۵۰ ساله در کشور دارد و با سختی‌هایی در اجرا تا به امروز مواجه بوده و براساس قانون، دولت سیزدهم پای ابلاغ این طرح ایستاده است و تلاش می‌کند موانع اجرای الگوی کشت را در کشور برطرف کند.
وی اضافه کرد: این الزامات با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که شده در سطح کارگروه ملی الگوی کشت با دستور رئیس جمهوری ابلاغ شد و با حضور معاون اول رئیس جمهوری و حضور دستگاه‌های مختلف اجرا خواهد شد.
ساداتی‌نژاد بیان کرد: در استان‌ها استانداران رئیس کارگروه استانی الگوی کشت هستند تا هماهنگی‌های لازم بین‌ دستگاهی را برقرار کنند و بتوانیم این بار الگوی کشت را در کشور بر این اساس عملیاتی کنیم.
وی اظهار کرد: تمام کمک‌های فنی اعتباری وزارت جهادکشاورزی براساس الگوی کشت جاری و در استان‌های مختلف کشور اعمال می‌شود.
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: با موافقتی که در شورای عالی انجام شد یارانه بخشودگی آب‌بها و برق‌بها با هم روی الگوی کشت اعمال می‌شود و تلاش ما بر این است که عوارض صادرات را برای کاهش تولید محصولات آب‌بر و افزایش محصولات استراتژیک که دستور مقام معظم رهبری نیز هست را در الگوی کشت عملیاتی کنیم که به همه استان‌ها ابلاغ شده و برنامه اقدام را از هفته آینده در تک تک استان‌ها اجرا خواهیم کرد.
به گفته وی، در سال ۱۴۰۲ ردیف اجرای الگوی کشت را در بودجه خواهیم داشت تا بتوانیم الزامات الگوی کشت را از آن محل اجرایی کنیم.
سید جواد ساداتی نژاد همچنین در گردهمایی سراسری مدیران ستادی معاونت امور باغبان، معاونین بهبود تولیدات گیاهی، مدیران امور باغبانی استان ها و اتاق اصناف کشاورزی که به میزبانی بانک کشاورزی در شهرستان بابلسر استان مازندران برگزار شد، اظهار کرد: ما به یک بازو در بخش کشاورزی نیاز داشتیم که اتاق اصناف کشاورزی بود و این اتاق باید در کشور دیده شود و جا بیفتد.
وی افزود: اعتقاد ما این است که باید اتاق اصناف کشاورزی در تمام کشور راه اندازی شود و فعال باشد، اتاق اصناف در وزارت جهاد کشاورزی جایگاه دارد و ما خدمات و واگذاری ها را انجام می دهیم.
ساداتی نژاد با بیان اینکه حمایت از اتاق اصناف یکی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: اتاق اصناف کشاورزی ایران بازویی پرقدرت بازرسی وزارت جهاد کشاورزی است و از تعزیرات در اعمال قانون محکم تر عمل می کند لذا باید به سمتی برویم که فروشگاه های عرضه محصولات کشاورزی مجوز ها را از اتاق اصناف کشاورزی بگیرند و مسئول نظارت بر فروشگاه‌ها شوند.
وی افزود: رئیس اتاق اصناف کشاورزی استانی مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی در استان‌ها و شهرستان‌ها است، حوزه روستایی و عشایری باید به طور کامل در حوزه واگذاری مجوزها به اتاق اصناف واگذار شوند و بانک کشاورزی باید پروانه ساخت صادر شده توسط اتاق اصناف کشاورزی را به عنوان وثیقه قبول کند.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مزیت نسبی کشاورزی کشور ما حوزه باغبانی است، عنوان کرد: در این حوزه می‌توانیم صادرات بسیار خوبی داشته باشیم و حوزه ارزآوری است اما متاسفانه به آن کم توجهی شده است، بخش باغبانی تولید ثروت می‌کند، اما کشاورزی همیشه با تولید غله و زراعت شناخته شده است.
باید ۱۰۰ هزار هکتار گلخانه ایجاد کنیم
به گفته وی، ما باید ۱۰۰ هزار هکتار گلخانه ایجاد کنیم که در طول چند سال به حدود ۲۵ هزار هکتار رسیده‌ایم و تا رسیدن به صد هزار هکتار راه درازی داریم.
ساداتی نژاد ادامه داد: ماموریت رئیس جمهوری به وزارت جهاد کشاورزی این است که سبزی و صیفی از مزارع گلخانه منتقل شود و اراضی کشاورزی به کشت غلات اختصاص یابد که نیاز به برنامه‌ریزی دقیق داریم.
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: ما به سرمایه‌گذاری در این بخش نیاز داریم و باید سرمایه‌گذاران را از فولاد و پتروشیمی به سمت کشاورزی سوق دهیم؛ سهم کشاورزی ۱۱.۷درصد در GDP است و باید در سال همین میزان در کشاورزی سرمایه گذاری شود اما تاکنون تنها ۴ درصد محقق شده است و باید توسط مردم سرمایه‌گذاری انجام شود که برای این کار به ایجاد انگیزه نیاز داریم.
وی افزود: در سفرهای استانی ۲۰ هزار میلیارد تومان توسط دولت به بخش کشاورزی اختصاص داده شده که با مصوبه مجلس برای بند ت تبصره ۸، با فروش اموال به ارزش ۳۰ هزار میلیارد تومان، می‌توانیم این ۲۰ هزار میلیارد تومان را از این بخش اختصاص دهیم.
ساداتی نژاد تصریح کرد: توسعه باغات در اراضی شیبدار در استان‌های غربی فوق‌العاده حائز اهمیت است و رها شدن اراضی شیبدار دیم در استان‌های غربی برای رئیس جهاد آن سازمان نمره منفی محسوب می شود، باید اراضی به مردم واگذار شود تا اشتغال زایی انجام شود.
وی در رابطه با اجرای الگوی کشت گفت: پس از نیم قرن اجرای الگوی کشت در کشور شروع شده است و رئیس کارگروه اجرایی آن در استان‌ها، استانداران هستند، این طرح یک اقدام فرا دستگاهی و فرا قوه‌ای است و در ستاد هم رئیس شورای الگوی کشت معاون اول رئیس جمهور است.
وی ادامه داد: کشاورزی قراردادی یکی از محوری ترین اقدامات دولت سیزدهم است، آزمایشات لازم در این زمینه انجام شده و نرم افزار و سامانه آن با همکاری همراه اول خریداری شده که ۸۰۰ هزار کشاورز به این سامانه متصل شده اند و از هفته آینده کار آن آغاز می‌شود، در این بخش ۱۵ هزار میلیارد تومان توسط بانک کشاورزی اعتبار اختصاص داده شده است.
ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: کشاورزان گندم کار بابت بیمه و کود پولی پرداخت نخواهد کرد و در زمان تحویل گندم به شرکت بازرگانی دولتی تسویه حساب می‌کنند، کشاورزی قراردادی هم به تولید کمک می‌کند و هم معیشت کشاورزان را تقویت می‌کند و این کار از هفته آینده با حضور رئیس جمهوری به صورت رسمی آغاز می شود تا بتوانیم بر اساس الگوی کشت کار را پیش ببریم.
وجود امنیت غذایی در کشور 
سیدجواد ساداتی نژاد عصر پنجشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مازندران از این استان به عنوان دژ محکم در تأمین غذا و امنیت غذایی ذکر کرد و افزود: به رغم همه تلاش‌ها و خدماتی که صورت گرفته هنوز با توان استان در حوزه غذا و تولید فاصله داریم از این رو باید برای افزایش تولید ثروت و اشتغال در استان تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه طی یکسال گذشته چند اتفاق از جمله امنیت غذایی رخ داد، افزود: پایداری غذا برای مردم ضرورت و دغدغه به شمار می‌رود و با نگاه قرارگاهی و تفکر جهادی در حال فعالیت هستیم و قرارگاه امنیت غذایی تشکیل و راه اندازی شد که کار آن موفق بوده است.
وی با عنوان اینکه از شروع دولت نقصانی در حوزه تأمین غذا در کشور نداشتیم، گفت: هر چند جنگ اوکراین یک چالش برای دنیا ایجاد کرد و بسیاری از کشورها دچار سهمیه بندی و صف شدند ولی ما در کشور به دلیل فراوانی دچار هیچ مشکلی نشدیم.
ساداتی نژاد نداشتن سند را از جمله مشکلات اراضی کشاورزی ذکر کرد و گفت: طی یکسال اخیر میزان سند اراضی کشور از چهار درصد به ۱۰ درصد رسیده است و این در حالی که طبق قانون از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ تمامی اراضی کشاورزی دارای سند می‌شد.
وزیر جهاد کشاورزی با اظهار اینکه برنامه ما این است که تاپایان دولت سیزدهم تمامی اراضی کشاورزی دارای سند شوند، افزود: در مرحله و سال اول شش درصد اراضی دارای سند شدند و این طرح دارای دو مرحله رفع تداخل و سند دار شدن است و تا پایان سال جاری تمامی مداخلات رفع می‌شود.
وی با اشاره به راه اندازی رصدخانه کشاورزی ایران، تهیه آمار و اطلاعات مربوط به بخش کشاورزی را از جمله اهداف دانست و گفت: تا پایان دولت این طرح تکمیل و اجرا می‌شود تا به عنوان میراث از دولت به جا ماند.
وزیر جهاد کشاورزی با اظهار اینکه امیدواریم سال آینده در گندم نان به خودکفایی برسیم، گفت: در دولت کنونی مسئولیت بازار به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شد و فرماندهی کل سفره مردم به ما سپرده شد.
ضایعات ۳۰ درصد محصولات کشاورزی کشور 
سیدجواد ساداتی نژاد با بیان اینکه طی یکسال اول فعالیت دولت در زمینه صنایع تبدیلی با رشد ۲۰ درصدی روبرو بودیم، گفت: میزان ظرفیت از پنج میلیون تن به شش میلیون تن رسیده است.
وی با اشاره به تهیه طرح آمایش صنایع تبدیلی در استان‌های کشور گفت: در همه مناطق کشور با ضعف و کمبود صنایع تبدیلی روبرو هستیم و سبب آن می‌شود که زنجیره ارزش دچار اختلال شود و کشاورز از ثروت تولیدشده بهره مند نمی‌شود و محصولات به ضایعات تبدیل می‌شود.
وزیر جهاد کشاورزی میزان ضایعات محصولات کشاورزی را ۳۰ درصد ذکر کرد و گفت: ۱۴ میلیارد مترمکعب آب صرف این محصولات کشاورزی می‌شود.
وی با اظهار اینکه معادل آب هفت سد کشور صرف تولید کشاورزی می‌شود و به دلیل ضعف در صنایع تبدیلی از بین می‌رود، افزود: زنجیره ارزش بسیار اهمیت دارد و باید به آن توجه شود.
ساداتی نژاد با اشاره به ساخت شهرک کشاورزی در مازندران با بیان اینکه استان قطب تولید محصولات کشاورزی و مرکبات است، نبود صنایع تبدیلی در مرکبات را از جمله مشکلات برشمرد و گفت: برای صنایع تبدیلی دنبال ساز و کار هستیم تا بتوانیم از فاینانس استفاده کنیم و در استان‌های کشور حرکت بزرگی در زمینه صنایع تبدیلی ایجاد کنیم.

  • نویسنده :
  • منبع :