19 دی: وزیر اقتصاد و دارایی گفت: وضعیت تامین مالی در اقتصاد بانک پایه ایران بغرنج است زیرا شبکه بانکی کشور از یک ناترازی تاریخی رنج می برد و به لحاظ تنظیم گری نیز دچار ضعف است.
سیداحسان خاندوزی در نشست شورای هماهنگی بانک های استان کرمان افزود: یکی از پروژه های اصلاح اقتصادی که در دستور کار ستاد اجرایی دولت قرار گرفته اصلاحات شبکه بانکی کشور است.
وی اظهار داشت: به همت صاحب نظران و مدیران شبکه باید این عقبه دشوار و ضروری و پر دستاوردی را طی کنیم و اصلاحات را انجام دهیم، ما اجازه نمی دهیم در روی پاشنه قبل بچرخد.
خاندوزی با بیان اینکه انجماد نقدینگی، ساخت و باز تولید جریان نقدینگی شبکه بانکی را باید در دستور کار سیاست گذاران قرار دهیم گفت: مردم استان کرمان ماه ها در صف انتظار بانک ها ماندند و از پرداخت وام ها گلایمندند.
وی خطاب به بانک های استان کرمان عنوان کرد: مساله اداره کشور را نمی توان سهل انگارانه و با بی توجهی و با بی مبالاتی اداره کرد، بانک هایی در استان کرمان داریم که ۲ برابر سپرده در این استان وام می دهند اما نسبت مصارف به منابع بانک های خصوصی استان بسیار پایین است.
وزیر اقتصاد و دارایی، بانک ها را یکی از اصول اقتصاد اسلامی دانست و افزود: باید مالکیت بخش خصوصی به رسمیت شناخته شود و موانع به وجود آمده بخاطر وظیفه تنظیم گری بانک مرکزی نیست.
اخذ مجوز افزایش سرمایه بانک های دولتی
وی تصریح کرد: مجوز افزایش سرمایه را به تفکیک در بانک های دولتی اخذ کردیم و در تلاشیم برای بازپرداخت بدهی های دولت به شبکه بانکی مجوزی دیگر از سازمان برنامه بگیریم که سال آینده باعث کاهش بدهی دولت در شبکه بانکی کشور می شود.
خاندوزی گفت: استمهال وام های کشاورزی دغدغه ای جدی و به حدی از ناکارآمدی رسیده است که حداقل انتظار این است کشاورزانی که بیمه شدند، بدهی بیمه در کوتاهترین زمان از سوی صندوق جبران شود.
وی با اشاره به اینکه حقوق بانک های دولتی مشروط به رعایت سقف است بیان کرد: شبکه بانکی باید رقابت پذیری و جذب نخبگان را با نظارت کارشناسی دنبال کند، نباید کیفیت فعالیت ها تحت تاثیر مشکلاتی از جمله نیروی انسانی قرار گیرد تا خدمات دهی در شبکه بانکی کشور ارتقا یابد.

  • نویسنده :
  • منبع :