19 دی: تورم ماهانه مصرف کننده در مهر ماه 3 درصد برآورد شده است. بررسی ها نشان می دهد نرخ تورم ماهانه برای دومین ماه متوالی است که افزایش یافته، به بیان دیگر تورم ماهانه پس از مرداد امسال بار دیگر روندی صعودی به خود گرفته است.

به گزارش اکوایران، بنا به آخرین داده های منتشر شده مرکز امار از شاخص قیمت مصرف کننده، نرخ تورم ماهانه در مهر ماه به 3 درصد رسیده که نسبت به ماه گذشته 0.8 درصد افزایش داشته است. در خرداد ماه به علت اجرای سیاست اصلاح یارانه کالاهای اساسی موسوم به جراحی اقتصادی توسط، تورم جهش بسیار چشمگیری را تجربه کرد. پس از تخلیه اثری تورمی این شوک قیمتی، تورم ماهانه از 12 درصد در خرداد به 2 درصد در مرداد ماه رسید. اما در مهر برای دومین ماه متوالی است که پس از شهریور تورم مصرف کننده در اقتصاد ایران روندی صعودی به خود گرفته و به 3 درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه نیز در مهر 48.6 درصد برآورد شده، به بیان ساده تر خانوار ایرانی در مهر ماه امسال برای تهیه یک سبد مشخص از کالا و خدمات نزدیک به یک و نیم برابر مهر ماه سال گذشته هزینه کرده کرده اند. با توجه به اینکه تورم در 3 ماه گذشته در قیاس با خرداد ماه کمتر شده، تورم نقطه ای در مهر نسبت به شهریور کمی کاهش یافته، اما چنانچه بنا باشد در ماه های آتی نیز شاهد تکرار روند صعودی تورم ماهانه باشیم، شاخص تورم نقطه به نقطه نیز افزایش خواهد یافت.

تورم سالانه یا دوازده ماه نیز در ماه اول پاییز امسال 42.3 درصد به ثبت رسیده، به عبارت دیگر میانگین قیمت کالا و خدمات در دوازده ماه منتهی به مهر ماه امسال نسبت میانگین قیمت در دوازده ماه منتهی به مهر سال گذشته، نزدیک به 43 درصد افزایش داشته است. بررسی ها نشان می دهد تورم ماهانه اقلام غیر خوراکی در مهر ماه 3.5 درصد و تورم خوراکی ها 2.2 درصد بوده است، بر این اساس قسمت عمده تورم رقم خورده در مهر از سمت اقلام غیر خوراکی و خدمات بوده است. این در حالیست که در شهریور ماه تورم خوراکی و غیر خوراکی ها بسیار به هم نزدیک و تقریا یک عدد بوده. اکو ایران طی گزارش های آتی به بررسی و تحلیل جزئی تر تورم مهر ماه 1401 خواهد پرداخت.

  • نویسنده :
  • منبع :