19 دی: معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه در حال حاضر اشکالاتی در نسخه‌نویسی الکترونیک در برخی مناطق کشور به دلیل اختلال اینترنت گزارش شده است، گفت: پیشنهاد ما این است که در این مواقع سازمان‌های بیمه‌گر اعلام کنند که درصدی از نسخ پزشکان به صورت دستی پذیرش شود.
دکتر علی سالاری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وجود برخی مشکلات در نسخه‌نویسی الکترونیک به دلیل اختلالاتی در اینترنت در برخی مناطق کشور، گفت: در این زمینه گزارشات پراکنده‌ای وجود دارد. البته سازمان نظام پزشکی به صورت مدون و مشخص گزارشی ندارد که بر اساس آن بتوان گفت چند درصد از پزشکان به دلیل اختلالات اینترنت در نسخه‌نویسی الکترونیک دچار مشکل شده‌اند. با این حال گلایه‌هایی در این باره از گوشه و کنار کشور به گوش می‌رسد که در برخی موارد اشکالات در نسخه‌نویسی الکترونیک بیشتر شده و امکان خدمت‌رسانی به صورت نسخه الکترونیک وجود ندارد یا اینکه سرعت کاهش یافته است.
وی افزود: پیشنهاد ما این است که در این مواقع سازمان‌های بیمه‌گر اعلام کنند که درصدی از نسخ پزشکان به صورت دستی پذیرش شوند. اگر به هر علتی اینترنت دچار اختلال می‌شود، حداقل تمهیداتی در نظر گرفته شود که در ارائه خدمات سلامت اشکال ایجاد نشود. این مسائل باید پیش‌بینی شود.
سالاری با بیان اینکه در حال حاضر می‌توان گفت که اشکالاتی در نسخه‌نویسی الکترونیک در برخی مناطق کشور به دلیل اختلال اینترنت وجود دارد، گفت: البته در این زمینه آماری نداریم، این آمار را می‌توان از سازمان‌های بیمه‌گر پرسید که معمولا می‌توانند به صورت مقایسه‌ای نسبت به ماه‌های قبل اعلام کنند که چند درصد از نسخ الکترونیک کمتر شده است.  
وی ادامه داد: در عین حال نظام پزشکی گیلان هم تقاضا کرده که با توجه به اختلال در اینترنت و گلایه برخی بیماران، پزشکان بتوانند حداقل ۲۰ درصد از نسخ را به صورت دستی بنویسند، ‌اما هنوز پاسخ مثبتی از سوی دولت و بیمه‌ها در این زمینه ارائه نشده است.  
سالاری همچنین گفت:‌ نسخه الکترونیک را به دلیل دقت و سرعت آن استفاده می‌کنیم، ‌اگر قرار باشد نسخه الکترونیک سرعت را کاهش داده و منجر به سردرگمی بیمار شود، ‌باید راهکاری برای آن اندیشید. در حال حاضر مساله نسخه الکترونیک مساله جانی و سلامتی است و یک مرحله پایین‌تر از آن، مسائل مالی است و سال‌هاست که بانکداری الکترونیک را داریم و می‌توان از طریق موبایل و دستگاه‌های الکترونیکی پول منتقل کرده و خدمات دریافت کنید، اما آیا خدمات دستی و مکانیزه متوقف شده است؟. پاسخ خیر است. بنابراین وقتی برای یک مساله مالی بحث خدمات دستی را متوقف نکردیم، برای یک مساله جانی که به سلامت مردم ربط دارد و قطعا درجه اهمیت آن بالاتر است، باید به همین صورت عمل کنیم و تا حدی نسخه‌نویسی دستی را هم امکان‌پذیر کنیم.

  • نویسنده :
  • منبع :