19 دی: این روزها با بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی، شیوع همه گیری آنفلوآنزا بر مدار سرعت قرار گرفته، بطوریکه مراکز درمانی مملو از مبتلایان به این بیماری ویروسی شده است.
آنفلوآنزا در حالیکه هنوز زمستان نیامده، زودتر از انتظار رسید، اکنون در جامعه با یک جهش و تعداد رو به افزایش بیماران مبتلا به آنفلوآنزا به خصوص دانش آموزان روبه‌رو شدیم، در واقع آنفلوآنزا امسال زودتر از سال‌های قبل شیوع پیدا کرد، در سال‌های قبل معمولا از اواسط آبان با افزایش موارد آنفلوآنزا مواجه می‌شدیم اما امسال چند هفته زودتر شروع شد و ادامه خواهد داشت.
برخی از پزشکان بر این باورند که دلیل همه گیری شیوع آنفلوآنزا زودتر از معمول کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، در یکی دو سال قبل مردم به دلیل نگرانی از شیوع کرونا از ماسک استفاده می‌کردند اما الان که آمار موارد ابتلا و مرگ ناشی از ویروس کرونا کاهش پیدا کرده وماسک‌ها را کنار گذاشتند در چنین شرایطی اگر یک نفر به آنفلوآنزا مبتلا شود زنجیره ابتلای سایر افراد هم شروع خواهد شد.
در این وضعیت دانش آموزان بیشتر دچار این بیماری شدند بطوریکه وقتی یک فرد در کلاس درس آلوده به ویروس آنفلوآنزا باشد تا سایر دانش‌آموزان هم مبتلا شوند، هر کدام هم قابلیت این را دارند در منزل خانواده‌های‌شان را به ویروس آنفلوآنزا آلوده کنند، والدین هم چون شاغل هستند با حضور در محل کار می‌توانند سبب آلوده شدن همکاران‌شان به ویروس شوند، همین می‌شود که یک سیکل معیوب برای چرخش بیماری ادامه پیدا می‌کند و زنجیره وار همه گیری آن اتفاق می افتد.
درخواست وزارت بهداشت از مردم برای استفاده از ماسک
در این راستا مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در اطلاعیه ای از مردم خواست بر کاهش ابتلا به آنفلوآنزا حتما ماسک بزنند.
 این مرکز با اشاره به این که در راستای مراقبت و کنترل بیماری آنفلوانزا و سایر بیماری های واگیر شدید تنفسی و کاهش حساسیت عمومی نسبت به رعایت اصول بهداشت فردی و عمومی، ایجاد آمادگی های لازم با شروع فصل سرما الزامی است، ۶ کار اساسی در کنترل و پیشگیری از انتقال و انتشار بیماری های تنفسی، را به این شرح اعلام کرد: پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه و یا عطسه کردن(ترجیحاً استفاده از ماسک یکبار مصرف)، شستشوی مداوم و مکرر دست ها (ترجیحاً با آب و صابون و به طریقه صحیح)، نوشیدن آب و مایعات کافی و استراحت کردن، استفاده از داروهای ضد ویروسی در صورتی که سیستم ایمنی آسیب پذیری داشته باشید و بنا به تشخیص و تجویز پزشک، عدم استفاده خودسرانه داروهای آنتی بیوتیک؛ این داروها بر روی سرماخوردگی و آنفلوانزا و بیماری های ویروسی تاثیری ندارند، پرهیز و عدم حضور در اماکن عمومی و تجمعات.
شدت موارد ابتلا به آنفلوآنزا در سه هفته اخیر
ابراهیم قادری رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته گذشته در گفت و گو با ایرنا از شدت موارد ابتلا به آنفلوآنزا در کشور خبر داده بود و گفته بود این بیماری پرسر و صداست و به همه گیری تبدیل می شود.
وی افزود: در سه هفته اخیر موارد ابتلا به آنفلوآنزا در کشور افزایش چشمگیری داشته و به نظر می رسد فصل شیوع این بیماری آغاز شده است و روند مبتلایان صعودی بوده و در ماههای آینده بیشتر می شود.
قادری تصریح کرد: سطح ایمنی عموم جامعه بویژه کودکان در برابر ابتلا به آنفلوآنزا و ویروس های تنفسی پایین آمده به همین دلیل این قشر از افراد در معرض مبتلا شدن به این بیماری هستند و در واقع در ماههای آینده طغیان این ویروس تنفسی را تجربه خواهیم کرد.
پرخطرها واکسن بزنند
این مقام مسوول در وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ضرورت دارد افراد مسن بالاتر از ۶۵ سال، کودکان، زنان باردار و مبتلایان به بیماری های قلبی، ریوی، کلیوی و آسم، دیابت، نارسایی قلبی، بیماران دیالیزی، بیماران تحت شیمی درمانی و افراد با نقص ایمنی سریعتر واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.
آنفلوانزا را با سرماخوردگی اشتباه نگیرید
ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان داخلی ایران در این زمینه به ایرنا گفت: آنفلوانزا یکی از شایع ترین بیماری های فصل سرماست که منشا آن ویروسی بوده و دستگاه تنفسی را با عفونت شدید مواجه می کند، این عفونت ویروسی بینی، گلو و ریه‌ها را درگیر کرده ولی از نظر بالینی با سرماخوردگی معمولی اشتباه می‌شود ولی از آن خیلی شدیدتر است و ناگهان بروز می‌کند.
وی، لرز، تب، سردرد، گلودرد، سرفه، آبریزش و گرفتگی بینی، درد و ضعف عضلانی و بی‌حالی را از شایع ترین علایم آنفلوآنزا برشمرد و افزود: ممکن است برخی از بیماران تهوع، استفراغ و اسهال هم داشته باشند و عوارض جدی این بیماری در کودکان زیر ۲ سال و افراد بالای ۶۵ سال شایع‌تر است.
نحوه انتشار آنفلوانزا چگونه است؟
خسرونیا اظهار داشت: ویروس آنفلوانزا از طریق ترشحات تنفسی بیماران در اثر سرفه یا عطسه گسترش می‌یابد ولی از طریق دست دادن و تماس با وسایلی که فرد مبتلا به آن‌ها دست زده است نیز منتقل می‌شود. این بیماران از دو روز قبل تا ۲۴ ساعت پس از فروکش کردن تب، ناقل بیماری هستند. بعضی از افراد ممکن است مبتلا به این ویروس شوند ولی هیچ علائمی نداشته باشند و همزمان ویروس را به دیگران منتقل کنند.
وی با بیان اینکه مکانهای پر جمعیت مانند اتوبوس و مترو می تواند عامل انتقال ویروس آنفلوانزا باشد، تصریح کرد: در شرایطی که ویروس آنفلوآنزا ممکن است ساعت ها در محیط سرد و رطوبت کم در محیط زنده بماند و ترشحات آلوده را منتقل کند، به همین دلیل به همه افراد توصیه می شود در این مکانهای بسته حتما ماسک بزنند و دستهای خود را ضدعفونی کنند.
این متخصص داخلی ادامه داد: بیشتر افرادی که مبتلا به آنفلوانزا می‌شوند نیاز به داروی زیادی ندارند زیرا علت بیماری ویروسی است و آنتی‌بیوتیک‌ها کمک‌کننده نیستند، باید بر اساس تجویز پزشک دارو مصرف شود و دوره نقاهت بیماری ۷ تا ۱۰ روز است. مبتلایان باید در منزل استراحت کرده و مایعات گرم مصرف کنند.


  • نویسنده :
  • منبع :