19 دی: رییس سازمان حج وزیارت پس از رایزنی و مذاکره با مقامات سوریه، خبر داد اعزام زائران ایرانی به سوریه به‌زودی از سرگرفته می‌شود.
سیدصادق حسینی که برای برقراری دوباره اعزام زائران ایرانی به سوریه، در رأس هیأتی به این کشور سفر کرده است، گفت: برای راه‌اندازی دوباره سفر زائران ایرانی به سوریه، تفاهم‌نامه‌ای آماده شده که باید به امضاء طرفین برسد.
رییس سازمان حج و زیارت همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی دقیق برای اعزام زائران ایرانی به سوریه، افزود: اعزام زائران کشورمان در روزهای آینده انجام می‌شود و این هفته نخستین پرواز از مشهد به سوریه عازم خواهد شد.
حسینی در این سفر در دیداری که با محمد الرحمون ـ وزیر کشور سوریه ـ موضوع امنیت، کرامت و سلامت زائران را پیگیری کرد و در این‌باره گفت: درخواست ما از وزارت کشور سوریه این است که زمینه و مقدمات لازم در حوزه تأمین امنیت را برای اعزام زائران ایرانی فراهم کنند تا زائران در امنیت و صحت کامل به این سفر معنوی مشرف شوند.
محمد الرحمون ـ  وزیر کشور سوریه ـ نیز در این دیدار اظهار کرد: پس از پایان جنگ به سرعت دنبال ایجاد امنیت بوده و هستیم. در حال حاضر نیز امنیت برای استقبال از زائران ایرانی فراهم است.
او با بیان این‌که وزارت کشور سوریه، تمام امکانات لازم برای استقبال از زائران ایرانی را مهیا کرده است، گفت: تمام تلاش خود را برای موضوعات مطرح شده انجام خواهیم داد.
رییس سازمان حج و زیارت همچنین در جلسه‌ای کارشناسی با وزیر گردشگری سوریه، به تجارب سازمان حج و زیارت در اعزام زائران اشاره کرد و افزود: یکی از اقدامات سازمان حج و زیارت در تعامل با کشورهای عربستان و عراق، امضای تفاهم‌نامه با مسؤولان ذی‌ربط کشورهای مقصد است که با ان‌شأالله با همکاری وزارت گردشگری سوریه و دست‌اندرکاران ذی‌ربط، بتوانیم تفاهم‌نامه‌ای برای اعزام زائران کشورمان آماده و امضا کنیم.
حسینی همچنین خطاب به وزیر گردشگری سوریه، گفت: از شما تقاضا دارم تا به موضوع زیرساخت‌ها و فرهنگ توریسم زیارتی اهمیت ویژه‌ای داشته باشید تا بتوانیم مشتاقان بیشتری را برای سفر زیارتی سوریه اعزام کنیم.
 او افزود: در کشورهای عراق و عربستان برای ارائه خدمات پزشکی به زائران، درمانگاه‌هایی برای خدمات‌رسانی داریم و درخواست می‌کنیم تا در کشور سوریه نیز این امکان فراهم شود تا در صورت لزوم شرایط ارایه خدمات درمانی مهیا شود.
رییس سازمان حج و زیارت همچنین تاکید کرد: موضوع عوارض فرودگاهی و حذف آن نقش مهمی در کاهش قیمت و در نهایت اعزام بیشتر زائران خواهد داشت که امیدواریم این موضوعات نیز مورد بررسی قرار گیرد.
محمد رامی مارتینی ـ وزیر گردشگری سوریه ـ نیز اظهار کرد: اقدامات خوب و مناسبی توسط این وزارتخانه در آموزش دانشگاهی و علمی در حوزه توریسم انجام شده است و قطعا انجام آموزش‌های مناسب به نیروهای خدمات‌رسان در این حوزه، موجب رضایت مندی بیشتر زائران ایرانی خواهد شد.
او با بیان این‌که در زمینه هتل‌سازی اقدامات خوبی در سوریه انجام شده است، گفت: هتل‌های زیادی در حال تعمیر و بازسازی و مرمت است و این ظرفیت، استقبال از زائران را افزایش خواهد داد.
وزیر گردشگری سوریه همچنین بیان کرد: درباره وضعیت فرودگاهی و بهداشتی که دراین جلسه مطرح شد با مسؤولان مربوطه گفت‌وگو خواهیم کرد و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.
رییس سازمان حج و زیارت همچنین در دیدار با وزیر حمل و نقل سوریه با اشاره به رایزنی و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی دوباره اعزام زائران ایرانی به سوریه گفت: کاهش هزینه خدمات فرودگاهی نقش مهمی در کاهش هزینه‌های سفر زائران ایرانی به سوریه خواهد داشت و در نتیجه تعداد بیشتری از زائران به سوریه عزیمت خواهند کرد.
او اظهار کرد: برای نقل و انتقال زائران ایرانی در کشور سوریه (فرودگاه تا هتل و اماکن زیارتی) باید یک شرکت حمل و نقل سوریه‌ای که زیرساخت‌ها و امکانات لازم را داشته باشد، معرفی شود تا خدمات مطلوبی به زائران ارایه شود.
زهیر خزیم ـ وزیر حمل و نقل سوریه ـ نیز گفت: قطعا از هرگونه کمک و تلاشی برای این‌که زائران با رفاه و آرامش بیشتری به سوریه سفر کنند، دریغ نخواهیم کرد و به راهکارهای لازم برای این منظور می‌اندیشیم.
اعزام زائران ایرانی به سوریه که پس از وقفه در دوران کرونا، از دی‌ماه سال ۱۴۰۰ ازسرگرفته شده بود و در قالب کاروان‌های سه شب، چهار شب و پنج شب با قیمت از هفت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا ۹ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان اجرا می‌شد، در خردادماه ۱۴۰۱ پس از حمله به فرودگاه دمشق و به دلیل مشکل فنی و از کار افتادن برخی از تجهیزات در این فرودگاه، متوقف شد.

  • نویسنده :
  • منبع :