19 دی: وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در یک سخنرانی از سیاست‌های نخست‌وزیر پیشین این رژیم در قبال مسئله هسته‌ای ایران انتقاد کرد.
به گزارش روزنامه تایمز آو اسراییل، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سخنرانی در «کنفرانس رهبران» که توسط روزنامه معاریو برگزاری شد، از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود و نخست‌وزیر پیشین رژیم اسراییل در قبال برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرد.
گانتس گفت، سیاست‌های نتانیاهو در دوران نخست‌وزیری‌اش،‌ «برای مبارزه ما در قبال برنامه هسته‌ای ایران آسیب‌زا بود.»
وزیر جنگ رژیم اسراییل گفت، این سوء مدیریت «با تصمیم نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۵، علیرغم مخالفت رییس جمهور اوباما آغاز شد.»
او افزود: این تصمیم موجب ایجاد اختلافی بی‌سابقه در روابط آمریکا-ایران شد.
گانتس در ادامه تاکید کرد که مسئله هسته‌ای ایران «مهم‌ترین چالش استراتژیک» پیش روی اسراییل است.
او همچنین اظهار کرد که نتانیاهو در سال  ۲۰۱۸ و پیش از متقاعد کردن دونالد ترامپ، رییس جمهور وقت آمریکا به خروج از توافق هسته‌ای، با نهادهای امنیتی رژیم اسراییل مشورت نکرد.
به گفته گانتس، نتانیاهو به عنوان یک پلان B [نقشه دوم] برای آمریکا و اسراییل در غیاب توافق هسته‎ای، هیچ گونه تمهیداتی، از جمله «دیپلماتیک، اقتصادی یا نظامی» برای خروج از توافق نیاندیشیده بود.
وزیر جنگ رژیم اسراییل در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که پس از انتصابش به این مقام، فورا برنامه‌ریزی‌های نظامی برای استفاده علیه ایران در صورت نیاز را در اولویت کارش قرار داد، اگرچه، بودجه این رژیم که «به واسطه انگیزه‌های سیاسی نتانیاهو گروگان گرفته شده بود»، موانعی ایجاد می‌کرد.
گانتس تاکید کرد که تنها «دولتی فراگیر و باثبات» با عملکری «مسئولانه» خواهد توانست مسئله ایران را حل کند.
او با مطرح کردن اظهاراتی تهدیدآمیز علیه ایران گفت: اگر ضرورتی وجود داشته باشد، ما علیه ایران وارد عمل خواهیم شد.»
به گزارش ایسنا، نتانیاهو، در دوران نخست‌وزیری‌اش با ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران،‌کارزاری را برای بی‌نتیجه گذاشتن تلاش‌های دیپلماتیک جهت انجام شدن توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی رهبری می‌کرد.
علیرغم تلاش‌های او، توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ و در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، میان ایران، آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین و روسیه انجام شد. با انجام شدن این توافق، ایران در ازای لغو تحریم‌ها برنامه هسته‌ای‌اش را محدودتر کرد.
دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا، در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته‌ای و با تکرار ادعای نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران از این توافق خارج شد. بنا بر گزارش‌ها، نتانیاهو از مشوقان اصلی ترامپ برای اتخاذ این تصمیم بود.

  • نویسنده :
  • منبع :