19 دی: در چهلمین روز درگذشت مهسا امینی خیابان های مرکزی تهران فضای ملتهبی را پشت سر گذاشت.
امروز (چهارشنبه) در تعدادی از دانشگاه‌ های تهران، از جمله دانشگاه تهران تجمعاتی با حضور دو طیف دانشجویان برگزار شد که تا بعداز ظهر به طول انجامید.
در بیرون از خیابان های دانشگاه از جمله خیابان انقلاب مردم با پوشیدن لباس مشکی حضور پررنگی داشتند و رفت و آمدها در پیاده رو های خیابان انقلاب از ظهر به بعد شکل ملتهبی به خود گرفت که به دنبال آن مغازه‌هایی که باز یا نیمه باز بودند، به طور کامل تعطیل شدند.
عابران در پیاده روهای خیابان انقلاب اغلب با سکوت در رفت و آمد بودند که بدنبال شکسته شدن این فضا و سر دادن شعارهایی از سوی برخی از آنها ماموران انتظامی نیز با ابزارهای در اختیار خود سعی در پراکنده کردن جمعیت داشتند.
بوق های ممتد اتوموبیل ها در خیابان انقلاب، آتش زدن زباله‌های تجمیع شده در پیاده روها در نبود سطل های زباله و استنشاق گاز اشک آور از مشخصات شاخص فضای ملتهب عصر امروز خیابان انقلاب تا چهار راه ولیعصر به شمار می‌رفت.

همچنین تعدادی از دانشجویان معترض و دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های تهران امروز چهارشنبه ۴ آبان ماه در محوطه دانشگاه خود اقدام به برگزاری تجمع کردند.
در جریان تجمعات امروز دانشگاه‌های تهران و سایر شهرهای کشور که در چهلمین روز درگذشت مهسا امینی (دختر ۲۲ ساله‌ای سقزی که از سوی نیروهای گشت ارشاد بازداشت شده و سپس در یکی از بخش‌های پلیس تهران بزرگ درگذشته بود) برگزار شد، تا لحظه تنظیم خبر، تعدادی از دانشجویان دانشکدهای فنی و تربیت‌بدنی دانشگاه تهران در محوطه این دانشگاه با برگزاری راهپیمایی، اعتراض خود را به دستگیری تعدادی از دانشجویان اعلام کردند. در همین رابطه دختران دانشجوی بسیجی این دانشگاه نیز در دانشکده‌های مختلف دانشگاه تهران تجمع‌های را نیز برگزار کردند و شعاره‌هایی را از جمله "با شعار آزادی، فحش ناموسی دادی" را سر دادند.
همچنین ظهر امروز تعدادی از دختران دانشجوی دانشگاه الزهرا نیز با شعار "دانشجوی زندانی آزاد باید گردد" در محوطه این دانشگاه جمع شدند. همچنین دانشجویان دانشگاه الزهرا دقایقی با نیروهای حراست درگیر شده و شعارهایی را سر دادند.
دانشجویان دانشکده ادبیات علامه طباطبائی نیز امروز در محوطه دانشگاه تجمع کردند و تعدادی از آنها شعارهایی از جمله" آزادی، آزادی، آزادی" را سردادند.
در دانشگاه علم و صنعت هم دانشجویان بسیجی در مقابل تعدادی از دانشجویان معترض، شعارهایی از جمله "ماهمه با هم هستیم، عاشق کشور هستیم" و "استقلال، آزادی، میهن، وطن، آبادی" را سر دادند.
دانشجویان دانشگاه هنر و دانشگاه علم و فرهنگ نیز اقدام به راهپیمایی در محوطه دانشگاه خود کردند و با شعارهایی اعتراض خود را اعلام کردند.
تجمع امروز دانشجویان در دانشگاه تربیت مدرس نیز با حضور دانشجویان این دانشگاه همراه بود. آنها با شعار "زن، زندگی، آزادی" اعتراض خود را به درگذشت "مهسا امینی" اعلام داشتند.
دانشجویان حاضر در دانشگاه‌های آزاد تهران مرکز واقع در سوهانک و مجتمع ولی‌عصر و پونک و همچنین واحد علوم و تحقیقات نیز در محوطه دانشگاه‌های خود تجمعاتی را برپا کرده‌اند.
در سایر نقاط مختلف کشور نیز تجمعات مختلفی در دانشگاه‌ها برگزار شد که از جمله آنها دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان، دانشگاه خیام مشهد، دانشگاه نوشیروانی بابل، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه اراک، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه یزد، دانشگاه تبریز، دانشگاه گیلان، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه منابع طبیعی گرگان، دانشگاه شیراز و دانشگاه سمنان، دانشجویان معترض و بسیجی در قالب تجمعاتی در دانشگاه شعارهایی در تایید و رد اعتراضات اخیر سر دادند.

ایسنا در گزارش دیگری نوشت: امروز جمعیت حاضر در مراسم چهلمین روز درگذشت مهسا امینی بعد از پایان مراسم در آرامستان، به سمت شهر سقز و منازل خود حرکت کردند، اما طی مسیر بازگشت به واسطه تحرکات برخی از آنها و استقرارشان در خیابان‌های شهر، فضا کمی ملتهب شد.
در پایان مراسم آرامستان آیچی و بازگشت جمعیت به شهر سقز، برخی افراد بنا داشتند به مرکز نظامی ارتش حمله کنند که با ممانعت جمعی از مردم حاضر در مراسم پراکنده شدند.
تعداد محدودی از حاضران در چهلم مهسا امینی نیز در ابتدای شهر سقز با نیروهای انتظامی درگیری داشتند که پس از آن پراکنده شده و به حاشیه شهر رفتند.
بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) عمده افراد حاضر در مراسم چهلم مهسا امینی به خانه های خود بازگشتند، اما برخی همچنان در سطح شهر سقز حضور داشته به نحوی که این شهر در بعد از ظهر مراسم چهلم، فضایی ملتهب، اما بدون درگیری را تجربه کرد.
به دنبال التهابات و درگیری‌های پراکنده به وجود آمده بعد از مراسم چهلم، به جهت ملاحظات امنیتی اینترنت شهر سقز قطع شد.

  • نویسنده :
  • منبع :