19 دی: آیت‌الله سیداحمد واحدی جهرمی نماینده امام خمینی(ره) در سوریه و تولیت حرم حضرت سکینه بنت علی(ع) دار فانی را وداع گفت.
به گزارش ابنا، آیت‌الله سیداحمد واحدی جهرمی نماینده امام خمینی(ره) در سوریه و تولیت حرم حضرت سکینه بن علی(ع) دار فانی را وداع گفت.
ایشان دهه‌های متمادی مشغول تبلیغ دینی، فعالیت‌های علمی و خدمات اجتماعی در داخل و خارج از ایران بود.
 آن مرحوم مدتی تولیت حرم‌های مطهر حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) را عهده‌دار و امام جماعت صحن مطهر حضرت زینب(س) بود.
یکی از فعالیت ماندگار آن فقید سعید در سوریه، بازسازی قبر منسوب به حضرت سکینه بنت امیرالمؤمنین علی(ع) در شهر "داریا" و بنای بارگاهی بر آن بود.
آیت الله واحدی همچنین از مرتبطان با مجمع جهانی اهل‌بیت (علیهم‌ السلام) بود که در اجلاس و فعالیت‌های مختلف این سازمان بین‌المللی مشارکت فعال داشت.
این فقیه محقق، پس از عمری جهاد و مجاهدت، امروز جمعه ۶ آبان ۱۴۰۱ به سوی معبود خویش رحلت کرد.
خبرگزاری ابنا این ضایعه جبران‌ناپذیر را به حوزه‌های علمیه، علاقمندان و بیت آن فقید - بویژه حضرت حجت‌الاسلام «سید محمدرضا واحدی» معاون سابق فرهنگی ارتش جمهوری اسلامی ایران - تسلیت عرض می‌نماید.
زندگینامه آیت الله واحدی(ره)
سیداحمد واحدی جهرمی متولد ۱۳۱۱ در جهرم بود. وی از سال ۱۳۳۲، جهت ادامه‌ی تحصیلات از جهرم به قم رفت و ساکن آنجا شد و از محضر آیات میرزا هاشم آملی، شیخ عباسعلی شاهرودی، علامه طباطبایی و آیات عظام بروجردی و امام خمینی بهره برد. 
وی بعد از اقامت در کشور سوریه در دوران پیش از انقلاب، مدتی تولیت حرم‌های مطهر حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) را عهده‌دار و امام جماعت صحن مطهر حضرت زینب بود.
 آیت‌الله واحدی در سالهای پیش و پس از انقلاب اسلامی وکیل شرعی امام خمینی(ره) در سوریه بود.
وی همچنین مورد احترام علما و بزرگان این کشور و نیز مقام‌های سیاسی این کشور - مانند رئیس جمهوری، نخست‌وزیر و وزرا - بود. 
مرحوم آیت الله واحدی کتاب‌های علمی متعددی به زبان‌های عربی و فارسی تألیف نمود. از جمله آثار وی می‌توان به "تعالیم الاسلام"، "الزواج الاسلامی"، "سلسله آباء النبی(ص)" و "عقل و دین" اشاره کرد.
از فعالیت مهم آیت‌الله واحدی در سوریه، احیاء و بازسازی قبر حضرت سکینه بنت علی(ع) در شهر "داریا"ی سوریه و عهده‌دار بودن تولیت آن مکان مقدس بوده است. این بارگاه مطهر در جریان جنگ سوریه و حمله تکفیری‌ها به شهر داریا تخریب شد.
آیت الله واحدی در سال‌های اخیر به‌دلیل کهولت سن و بیماری در تهران ساکن شده بود.


  • نویسنده :
  • منبع :