19 دی: رییس هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: شهرداری‌ها کسری بودجه خود را در ساخت و ساز و با تراکم فروشی جبران می‌کنند که این مساله یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن بوده است.
ایرج رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرداری‌ها هزینه‌های عوارض را خیلی متعدد گرفته و در واقع هزینه‌های مختلفی دارند مانند آتش‌نشانی، نقشه‌برداری، تفکیک پروژه در پایان کار و هزینه‌های ناظر که اگر بخواهیم این هزینه‌ها را البته به جز انشعابات جمع کنیم رقم بسیار بالایی می‌شود.
وی اضافه کرد: این در حالی است که شهرداری‌ها درآمد پایداری نداشته و بودجه‌ای نیز برای آنها از سوی دولت تعریف نشده بر همین اساس با ساخت و ساز و تراکم فروشی سعی می‌کنند تا این کسری خود را جبران کنند؛ و در واقع کمبودهای هزینه‌ای خود را از این طریق تامین کنند که در نهایت سبب بالا رفتن قیمت مسکن از یک سو و لطمه خوردن به انگیزه ساخت و ساز می‌شود.
رهبر خاطرنشان کرد: این در حالی است که چنین اقداماتی نه تنها به بالا رفتن قیمت مسکن و بی‌انگیزه شدن در ساخت‌وساز منجر می‌شود بلکه شغل‌هایی نیز که با هر ساختمان‌سازی ایجاد می‌شوند تحت تاثیر قرار می‌دهند. این در حالی است که به عقیده بنده اگر دولت بودجه‌ای را تامین کند تا شهرداری‌ها دیگر عوارض ساخت و ساز را دریافت نکنند به نفع کل اقتصاد کشور خواهد بود.
وی بالا رفتن نرخ بیمه کارگران از سوی تامین اجتماعی را از دیگر دلایلی عنوان کرد که در بالا رفتن هزینه‌های ساختمان تاثیر گذار بوده و گفت: این در حالی است که اگر دستگاه‌هایی ازجمله شهرداری‌ها تنها به فکر منابع مالی خود نبوده و دیگر منافع اقتصادی که کل کشور را در برمی‌گیرد لحاظ کنند شاهد رونق اقتصادی خوبی خواهیم بود.

  • نویسنده :
  • منبع :