بخش مهمی از اعتراضات حول مطالبات فرهنگی، اجتماعی و سبک زندگی بود و شاهد پر رنگ بودن نقش زنان و جوانان در تجمعات بودیم. نمی‌توان کتمان کرد در حال حاضر تصویری که جوانان از آینده کشور دارند، تصویر خوبی نیست و با یک ریسک سرخوردگی همراه است.
سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۵۵۵ مورخه ۸ آبان‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «نباید گذاشت نارضایتی مردم متراکم شود» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

نارضایتی مردم از عملکرد حکمرانان اگر به‌موقع برطرف نشود هر چند وقت یک‌بار با جرقه‌ای خود را نشان می‌دهند. گاهی نارضایتی‌های سال 88 با انتقاد به نتیجه انتخابات، گاهی گرانی بنزین و بعد از آن سقوط هواپیمای اوکراینی و گاهی هم موضوع گشت ارشاد. به طور قطع مسئله مرگ یک فرد در بازداشتگاه گشت ارشاد دلیل اصلی نارضایتی‌ها نیست، بلکه این موضوع به جرقه‌ای برای بروز ناآرامی‌های گسترده تبدیل شده است. این ناآرامی‌ها هر چند وقت یک بار به اشکال گوناگون بروز می‌کند و بعد از آن متأسفانه مدام نادیده‌ گرفته می‌شود و مسئولان می‌گویند تمام شد و رفت. درحالی که... دوباره شاهد مواردی از این دست خواهیم بود و اگر می‌خواهیم این حوادث تکرار نشود باید مواردی که مردم را ناراضی کرده است، برطرف شود تا با مطالبات متراکم مواجه نشویم.
بی‌تردید مسائل اقتصادی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل نارضایتی‌های مردم است؛ تورم فزاینده، فقر، بیکاری، نابرابری‌ها ناکارآمدی‌ها و... همه‌شان نارضایتی ایجاد می‌کنند. از سوی دیگر بخش مهمی از اعتراضات حول مطالبات فرهنگی، اجتماعی و سبک زندگی بود و شاهد پر رنگ بودن نقش زنان و جوانان در تجمعات بودیم. نمی‌توان کتمان کرد در حال حاضر تصویری که جوانان از آینده کشور دارند، تصویر خوبی نیست و با یک ریسک سرخوردگی همراه است.
ناراضیان جامعه فکر می‌کنند در سطح حکمرانی ما با بحران تصمیم‌گیری مواجه هستیم و عنان کار به‌ویژه در دولت سیزدهم به دست افراد تندرو و عموماً بی‌تجربه افتاده و سیاست‌های شعاری و دوری از عقلانیت و خردورزی تبدیل به رویه معمول بین مسئولان شده است. احساس می‌کنند که این مدل حکمرانی و مسیری که در حال طی آن هستیم، آینده‌ای برایشان بنا نمی‌کند.
بنابراین باید باب گفت‌وگو و تعامل با مردم گشوده شود. نبود گفت‌وگو در جامعه، ضعف احزاب و نبود حلقه‌های واسطه میان مردم و حاکمیت مشکل ایجاد کرده است. نیروهای داخلی اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب اگر بخواهند بمانند باید خود را بازسازی کنند و نگاهشان را نسبت به مردم و جامعه تغییر دهند. باید نگاه از بالای جناح‌های سیاسی به مردم از بین برود و اگر اصلاحاتی در دو جبهه اصولگرا و اصلاح‌طلب به وجود نیاید، هم شکاف میان ملت و حاکمیت عمیق می‌شود و هم این دو جریان از بین می‌روند».



  • نویسنده :
  • منبع :