19 دی: جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تمامی درمانگاه‌های عمومی و خصوصی شبانه روزی، ملزم به داشتن پزشک عمومی در نوبتهای صبح و شب هستند و با درمانگاه‌های فاقد پزشک عمومی برخورد خواهد شد.
دکتر ایوب توکلیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده مراکز درمانی و درمانگاه‌های فاقد پزشک عمومی این موضوع را از طریق تماس با سامانه ۱۹۰ و یا از طریق سامانه جامع نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و واحد رسیدگی به شکایات اطلاع رسانی کنند تا بلافاصله اقدامات لازم را در این خصوص صورت گیرد.
وی در خصوص شکایات مردمی درباره نبود متخصص اطفال در درمانگاه های مشهد ادامه داد: درمانگاه‌های عمومی موظف به داشتن پزشک متخصص اطفال نیستند اما موظف به داشتن پزشک عمومی هستند و پزشکان عمومی توانایی کافی برای درمان‌های سرپایی کودکان را دارا هستند.
جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نظارت بر درمانگاه‌ها به شکل سرزده و تصادفی است اما به دلیل تعداد زیاد درمانگاه‌ها و پراکندگی جغرافیایی آنها و مطب‌ها به طور طبیعی ممکن است بازدیدها دچار وقفه یا تاخیر شود و یا فاصله زمانی بین بازدیدها خیلی طولانی شود.
توکلیان افزود: ساعت تغییر نوبتهای پزشکان در درمانگاه‌ها متفاوت است و در برخی درمانگاه‎ها شیفت پزشکان در ۲ نوبت صبح و شب و در برخی درمانگاه‌ها در سه نوبت تغییر می کند.
وی در خصوص شلوغی درمانگاه‌ها به خاطر شیوع آنفلوانزا گفت: در خصوص بیماران بستری در بیمارستان ها مشکلی نداریم و بیشتر شلوغی ها مربوط به بیماران سرپایی در درمانگاه هاست که امیدواریم در روزهای آینده این مشکل رفع شود چرا که در این راستا دستورالعمل‌های علمی مربوط به پروتکل‌های درمانی به درمانگاه‌ها ارسال و ابلاغ شده است و نظارت‌ بر درمانگاه‌ها با این که کمتر از استانداردی است که باید باشد ولی در هرصورت در حال انجام است.
جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در خصوص شلوغی درمانگاه‌ها، برنامه و هدفمان این است که اجازه ندهیم شلوغی درمانگاه‌ها به سمت بیمارستان‌ها سرازیر شود و خدمات درمانی به بیماران سرپایی باید در مطب‌ها و درمانگاه‌ها ارائه شود و تنها افرادی که ضرورت دارد به بیمارستان مراجعه کنند و بستری شوند به این مکان مراجعه کنند چرا که اگر بیمارستان‌ها و اورژانس کودکان شلوغ شود کیفیت ارائه خدمات به شدت افت خواهد کرد که این امر مطلوب نیست.
توکلیان در رابطه با کمبود دارو افزود: کمبود دارو تنها مختص مشهد نیست و امری کشوری است و دلایل مختلفی برای آن ذکر شده که از جمله کمبود مواد اولیه ساخت و تولید است که با هشداری که رییس جمهور در این باره به مسوولان حوزه غذا و دارو دادند امیدواریم که به زودی طی روزهای آینده این مشکل برطرف و ساماندهی شود.
وی ادامه داد: در داروخانه‌ها اگر کسی مرتکب تخلفی در حوزه دارو شود، برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

  • نویسنده :
  • منبع :