19 دی: نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت که می‌توان از تجربه موفق برگزاری تجمعات مقابل مجلس استفاده و این مدل را تکثیر کرد.

روح‌الله متفکرآزاد در گفت‌وگو با ایسنا درباره لزوم ایجاد بستری برای بیان اعتراضات در کشور گفت: با وجودی که پیش‌بینی‌هایی برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها شده بود این موضوع به صورت کاملا پیاده‌سازی نشده است که در حال پیگیری اجرای آن هستیم.
وی ادامه داد: کسانی که دنبال بیان حرف منطقی هستند، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را پیگیری می‌کنند چون در این کرسی‌ها هوچی‌گری وجود ندارد و مجالی برای بیان نظرات موافقان و مخالفان است. البته ممکن است بحث و جدلی صورت گیرد اما خبری از اهانت نیست و زمانی برای طرفین جهت پاسخ در نظر گرفته می‌شود.   
این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: علاوه بر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، ‌ممکن است فردی بخواهد هیجان خود را خالی کرده و حتی ‌شعاری بدهد که طبیعتا باید شعارها در چارچوب و نه ساختارشکنانه باشد؛ دولت برای این موضوع به دنبال تهیه سازوکاری است تا افراد بتوانند در دانشگاه‌ها حرفشان را زده و «آزادی پس از بیان» هم داشته باشند. خود دانشجو هم  درکی از بیان نقد سازنده داشته و نخواهد ساختارشکنی کند که در هیچ کجا به ساختارشکنی مجوز داده نمی‌شود.
متفکرآزاد در عین حال بیان کرد: البته باید بعد دیگر موضوع را هم دید؛ ممکن است برخی بگویند فرد آزاد است که هر چه بخواهد مطرح کند؛ این مثل آن است که فردی هر اتهامی را بیان کرده و توقع داشته کسی چیزی به او نگوید حال اینکه باید پاسخگوی اتهاماتش باشد؛ باید حق دیگران را در نظر گرفت و تصور نشود که «آزادی پس از بیان» بدان معناست که فرد هر چه خواست را گفته و کسی چیزی به او نگوید. ما هم به عنوان نماینده مجلس باید برای بیان هر حرفی سندی داشته باشیم تا اگر کسی مدعی شد بتوانیم آن را اثبات کنیم.
وی همچنین با بیان اینکه تجربه موفقی از تجمع مردم در مقابل مجلس وجود دارد، گفت: مردم درباره موضوعات مختلف مقابل مجلس تجمع می‌کردند که تجربه موفقی بود؛ ‌نیروی انتظامی از آن ها محافظت کرده، نمایندگان به فراخور موضوعات در تجمعات شرکت داشته و حرف مردم را شنیده و در نهایت مطالبه عملیاتی می‌شد؛ ‌این مدل را می توان تکثیر کرد.
متفکرآزاد با بیان اینکه دولت در حال نوشتن آیین نامه برای برگزاری تجمعات است، ‌افزود: اگر دولت در مواردی به قانون نیاز داشته باشد لایحه آن را به مجلس می‌دهد و در غیراین صورت نمایندگان مجلس طرح‌هایی را پیش‌بینی کرده‌اند.

  • نویسنده :
  • منبع :