19 دی: سفیر ایران در قطر با اشاره به اینکه سفر دریایی به قطر برای تماشای بازی‌های جام‌جهانی هنوز قطعی نشده است، تصریح کرد:در سفر آقای رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به قطر و ملاقاتی که با آقای سولیتی وزیر حمل و نقل قطر انجام شد، درباره پروازهای هوایی توافقات خیلی خوبی شد، درباره حمل و نقل دریایی هم توافقاتی صورت گرفت اما استفاده از این روش برای جابجایی مسافر و حمل کالا، به دلیل مسیر زمینی از بنادر رویس و حمد به شهر هنوز نهایی نشده است.
حمیدرضا دهقانی سفیر ایران در قطر در گفتگو با ایرنا، درباره اقدامات سفارت برای تسهیل کار تیم ملی در ایام جام‌جهانی، خاطرنشان کرد: وظیفه سفیر است که همه تسهیلات کامل را برای تیم ملی و فدراسیون فوتبال فراهم کند، به عنوان سفارت ایران به دنبال این هستیم که قبل از ورود تیم، در حین ورود، در زمان مسابقات و تا زمانی که تیم در قطر حضور دارد، در خدمت تیم ملی باشیم.
سفیر ایران در قطر ادامه داد: چند ماه پیش هم تیم ملی در قطر حضور داشت، درخواست‌هایی که از ما داشتند را انجام دادیم و با اعضای تیم و مدیران فدراسیون گفتگو کردیم. به دنبال این هستیم که تیم ملی در قطر نگران سایر امور نباشد و تمرکزشان تنها روی بخش ورزشی کارشان یعنی فوتبال باشد.تلاش می‌کنیم اگر تیم ملی مشکلاتی درباره اسکان، ورود یا مسائل دیگر داشته باشد را سفارت از طریق رایزنی با مسئولان قطر، فیفا و وزارت ورزش برطرف کند.
وی گفت: به همه هواداران ایرانی که چه از داخل و چه خارج کشور برای تماشای بازی های جام‌جهانی به قطر می آیند خوش آمد می‌گویم و امیدوارم از این فرصت برای آشنایی و نزدیکی با سایر ملت‌ها استفاده کنند و پس از نتایج خوب تیم ملی با خوشحالی قطر را ترک کنند.
وی درباره آخرین اقدامات قطری‌ها برای برگزاری جام‌جهانی، گفت: این دوره جام‌جهانی تفاوت هایی با دوره های قبل دارد که این جام را نسبت به بقیه دوره ها متمایز کرده است.قطر در حال تدارک آخرین اقدامات برگزاری جام‌جهانی است و  مرکزی را برای همه سفارت خانه‌ها در نظر گرفته‌اند که هر کشور در این مرکز یک میز دارد و خدماتی را به هواداران ارائه می‌دهد و مشکلات آنها را رفع می‌کنند.
دهقانی در ادامه با اشاره به پیش بینی استقبال زیاد هواداران ایرانی از جام‌جهانی قطر، اظهار داشت:ایران هم یکی از ۳۲ تیم حاضر در جام‌جهانی است و با توجه به نزدیکی جغرافیایی قطر با ایران و روابط سیاسی خوب دو کشور، انتظار داریم که هواداران بیشتری از کشورمان نسبت به دوره های قبلی برای تماشای جام‌جهانی به قطر بیایند.
جزئیات سفر هوایی و دریایی به قطر
سفیر ایران در قطر درباره برنامه‌ریزی جهت تسهیل حضور تماشاگران کشورمان در قطر، خاطرنشان کرد:با توجه به توافق و صحبت‌های مسئولان ستاد عالی بازی‌ها و وزارت امورخارجه  مقرر شد که هواداران ایرانی هم مانند سایر کشورهای منطقه در روزهای بازی‌های تیم ملی یا سایر بازی‌هایی که بلیط آن را تهیه کرده‌اند با هواپیما و کشتی به قطر بیایند و پس از بازی‌ها برگردند.هواداران سایر کشورها هم با توجه به ارزانی و اماکن بازدیدی و جغرافیایی کشورمان می‌توانند پس از بازی به ایران بیایند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه سفر دریایی به قطر برای تماشای بازی‌های جام‌جهانی هنوز قطعی نشده است، تصریح کرد:در سفر آقای رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به قطر و ملاقاتی که با آقای سولیتی وزیر حمل و نقل قطر انجام شد، درباره پروازهای هوایی توافقات خیلی خوبی شد، درباره حمل و نقل دریایی هم توافقاتی صورت گرفت اما استفاده از این روش برای جابجایی مسافر و حمل کالا، به دلیل مسیر زمینی از بنادر رویس و حمد به شهر هنوز نهایی نشده است.
دهقانی افزود: از بندر رویس ۱۰۰ کیلومتر و از بندر حمد ۲۵ کیلومتر تا شهر فاصله هست و قطری‌ها اعلام کرده‌اند که با محدودیت‌هایی در این رابطه مواجه هستند و اعلام کرده‌اند که شاید نتوانند استفاده از این مسیر را هماهنگ کنند.البته توافقات حمل و نقل دریایی بین ایران و قطر صورت گرفته اما در زمان جام‌جهانی به دلیل مشکلاتی که از نظر حمل و نقل زمینی در داخل قطر با آن روبرو هستیم، شاید نتوانیم به هماهنگی با طرف قطری برسیم.
سفیر ایران در قطر درباره برنامه‌ریزی جهت پروازهای خارجی و داخلی صورت گرفته برای ایام جام‌جهانی، گفت:دوستان قطری از طریق پروازهای قطر ایرویز همکاری‌های خوبی با ما داشته‌اند،  شرکت‌های ایرانی هم همکاری خوبی برای ارائه پرواز در زمان جام‌جهانی با قطری ها خواهند داشت و ایران‌ایر در این راستا توافقاتی داشته است.قیمت پروازها که قبلا گران شده بود، الان کاهش پیدا کرده است و بلیط پرواز در روز بازی با قیمت مناسبی درنظر گفته شده است.
ماجرای حق پخش بازی‌های جام‌جهانی
دهقانی درباره خرید حق پخش مستقیم بازی‌های جام‌جهانی قطر توسط صداوسیما، با اشاره به مذاکرات صورت گرفته، گفت: همکاران صداوسیما از ابتدای مطرح شدن بحث خرید پخش بازی ها مکاتباتی داشتند، سرانجام با تماس آقای امیر عبداللهیان با وزیر امورخارجه قطر، توافق شد تا بین مسئولان صداوسیما و شبکه بین اسپورت جلسه‌ای برگزار شود. ابتدا من یک جلسه با مسئولان این شبکه داشتم و در ادامه مدیران صداوسیما نیز جلسه‌ای داشتند تا در نهایت قیمت‌های پیشنهادی برای خرید حق پخش بازی ها به همدیگر نزدیک شد و موافقت نامه‌ای به امضا رسید.
وی افزود: این موافقت نامه شامل دو موضوع بود، یکی حل و فصل حق پخش بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ و موضوع دیگر مربوط به حل و فصل بدهی گذشته صداوسیما مربوط به جام‌جهانی ۲۰۱۸ بود. همچنین در این جلسات پیش نویش توافق نامه حق پخش بازی‌های جام ملت‌های آسیا که سال آینده در قطر برگزار می‌شود هم مورد بحث قرار گرفت و قرار است در آینده امضا شود.
  • نویسنده :
  • منبع :