19 دی: وزیر امور خارجه کشورمان در ارتباط با روند پیگیری تصویب سند جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین اظهار کرد: در اسفندماه چینی‌ها پیش‌نویس خود را بر مبنای پیش‌نویسی که ما تهیه کرده بودیم ارائه کردند و ما در حال حاضر در حال بررسی و نهایی کردن این دو پیش‌نویس هستیم تا به یک توافق برسیم.

وزیر امور خارجه پس از حضور در جلسه کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه به پیشنهاد رییس کمیسیون تصمیم گرفته شد که یک کمیته کاری بین بخش اقتصادی وزارت امور خارجه و این کمیسیون برای تشویق صادرات تشکیل شود.

محمدجواد ظریف پس از شرکت در نشست کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جلسه خوبی امروز با اعضای کمیسیون صنایع داشتیم، نزدیک به سه ساعت بحث تخصصی و کاری در حوزه دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه صورت گرفت و ما در این جلسه تلاش کردیم چالش‌ها و مسائلی که در حوزه دیپلماسی اقتصادی با آن روبرو هستیم را بیان کنیم و همچنین وظایف وزارت امور خارجه در این حوزه.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: دوستان در کمیسیون سوالات خوبی را مطرح کردند، پیشنهادات و تذکرات خوبی از سوی دوستان ارائه شد و بعد از ارائه توضیحات، رییس کمیسیون پیشنهاد داد که یک کمیته کاری بین بخش اقتصادی وزارت امور خارجه به مسئولیت معاونت اقتصادی وزارت خارجه و این کمیسیون - به منظور تشویق صادرات و این‌که بتوانیم مسیر کمک به صادرات غیرنفتی را بازتر کنیم و مانع را برطرف کنیم- تشکیل شود و کمیسیون نیز از نظر قانون‌گذاری و ریل‌گذاری در این حوزه به وزارت امور خارجه و دیگر دستگاه‌های مربوطه کمک کند.

ظریف همچنین به جلسه روز یکشنبه خود با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: در این جلسه بحث‌های خوبی صورت گرفت.

وی در ادامه اضافه کرد: امیدواریم این تعامل و همکاری بین مجلس شورای اسلامی و وزارت امور خارجه ادامه پیدا کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با روند پیگیری تصویب سند جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین اظهار کرد: در اسفندماه چینی‌ها پیش‌نویس خود را بر مبنای پیش‌نویسی که ما تهیه کرده بودیم ارائه کردند و ما در حال حاضر در حال بررسی و نهایی کردن این دو پیش‌نویس هستیم تا به یک توافق برسیم.

وی ادامه داد: حدود ۱۰ روز پیش در گفت‌وگوی ویدئو کنفرانسی که با وزیر خارجه چین داشتم به آن‌ها اطلاع دادم که ما آماده برای انجام مذاکره نهایی هستیم به منظور نهایی کردن پیش نویس.

ظریف افزود: زمانی که این متن نهایی شود و مورد توافق دوطرف قرار بگیرد در مراجع قانونی نیز به تصویب خواهد رسید.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به اقدامات وزارت امور خارجه در پیگیری پرونده ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی اظهار کرد: یکی از این اقدامات اطلاع‌رسانی به گزارشگر ویژه اقدام‌های فراقانونی بود که خوشبختانه نتیجه این گزارش منتشر شد و در آن بر اقدامات غیرقانونی ایالات متحده در انجام این ترور تاکید شد.

وی ادامه داد: برخورد تند آمریکا با این گزارش نشان می‌دهد که چقدر آن‌ها از این حرکت نگران هستند.

  • نویسنده :
  • منبع : فرارو