سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۵۶۴ مورخه ۱۸ آبان‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «سؤال سخت از دولت» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

عبدالناصر همتی، رئیس کل سابق بانک مرکزی شامگاه یکشنبه در صفحه اینستاگرام خود یک «سؤال سخت» از رئیس دولت پرسید: «اینکه حالا با فاصله ۱۰ هزار تومانی میان ارز نیمایی و ارز بازار آزاد، این فاصله قرار است با چاپ پول و تداوم رانت موجود پر شود یا اینکه به قیمت کالای اساسی ۳۵ درصد اضافه می‌شود؟» همتی این پرسش را تقریباً ۶ ماه بعد از حذف کامل ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومانی مطرح کرده و گفته است: «ارز ۴۲۰۰ را با ادعای برچیدن رانت حذف کردید. حالا که با از دست دادن فرصت‌ها، اختلاف دو نرخ به ۱۰ هزار تومان رسیده، برنامه‌تان چیه؟ رانت را ادامه می‌دهید یا قیمت کالاهای اساسی را ۳۵٪ بالا می‌برید؟ با مردم صادق باشید.»
زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی هنوز حذف نشده بود عده‌ای این ارز را می‌گرفتند و با آن کالا وارد می‌کردند و کالاها را با ارز ۱۵۰۰۰ تومان می‌فروختند و اثر آن باز هم روی سفره مردم مشخص بود. زمانی هم که این ارز حذف شد و پس از آن وزیر اقتصاد مدعی شد که تغییری در قیمت‌ها ایجاد نمی‌شود، شاهد آن بودیم که در همان روز تغییرات قیمتی ایجاد شد و اجناس دوز به روز گران و گرانتر شد. تا جایی که صدای همه درآمد. آن روز بسیاری از دلسوزان هرچه نوشتند و داد زدند که حذف ارز ترجیحی در این برهه دودمان این کشور و ملت را به فنا می‌دهد، کسی وقعی به آن نگذاشت و دارد می‌شود آنچه نباید می‌شد.
امروز که ارز را با نرخ ۲۶ هزار تومانی به واردکنندگان می‌دهند، او باز هم با نرخ ۳۶ هزار تومان این کالا را وارد کشور می‌کند، نشان می‌دهد که هنوز هم این رانت وجود دارد. حداقل وقتی این ارز را به واردکنندگان تخصیص می‌دهند باید این مطالبه را هم داشته باشند که این کالاها را با چه قیمتی می‌فروشند و نباید تنها این ارز را با امضای طلایی به یکسری از افراد خاص بدهند و پس از آن هم دیگر پیگیر سرنوشت آن نباشند.



  • نویسنده :
  • منبع :