19 دی: یک مسئول در اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه دلایل کافی برای اثبات گزارشات ارسال موشک از ایران به روسیه ندارد.
به گزارش روسیا الیوم، یک منبع عالی رتبه در اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه دلایل کافی  برای اثبات ارسال موشک از ایران به روسیه را ندارد و مسکو و تهران بارها این اخبار و گزارشات را تکذیب کردند و ما نیز در بروکسل درحال جمع آوری اطلاعات در این خصوص هستیم.
این منبع در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: ما از این گزارشات مبنی بر اینکه ایران می‌خواهد موشک‌های بالستیک به روسیه بدهد تا در جنگ اوکراین استفاده کند اطلاع داریم و تلاش داریم اطلاعاتی جمع‌آوری کنیم که این مساله را اثبات کند.
وی خاطرنشان کرد که ما از این اخبار و گزارشات نگران هستیم و اگر صحت آن‌ها تایید شود تحریم هایی علیه ایران وضع خواهیم کرد.
به گزارش ایسنا، سیرهی لوشینکو، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز گذشته(جمعه) در گفت‌وگو با شبکه العربیه درخصوص همکاری ایران و روسیه  ادعا کرد که این دو کشور ائتلافی راهبردی دارند که نه تنها اوکراین بلکه کشورهای همجوار ایران را نیز تهدید می‌کند.
وی تاکید کرد که جنگ اوکراین نه تنها بر این کشور بلکه بر امنیت جهانی نیز تاثیر خواهد گذاشت.
مشاور زلنسکی مدعی شد که موشک‌های مسکو درحال تمام شدن است به همین دلیل در تلاش هستند که به موشک های بالستیک ایرانی دست یابند
مقامات اوکراینی پیش از این چندین بار ایران را به حمایت پهپادی از روسیه متهم کرده بودند.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته (جمعه) در توییتی نوشت: ارسال سلاح ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، اتهام بی اساسی است که هر روز مطرح می کنند تا اقدام روزانه خود در صادرات سلاح به اوکراین را مشروع جلوه دهند. مدعیان علیه ایران، هم زمینه ساز شروع جنگ هستند و هم عامل استمرار آن. ایران مخالف جنگ و حامی آتش بس و صلح است.
پیش از این نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در اظهاراتی جنگ اوکراین و اتهامات وارده به ایران از سوی طرف‌های غربی را یکی از موضوعات روز سیاست خارجی عنوان و تاکید کرد: همانگونه که ایران مخالف جنگ و آوارگی مردم در افغانستان، سوریه، یمن و عراق بود، موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مخالفت با جنگ و آوارگی در اوکراین نیز از روز نخست به صورت شفاف اعلام شده است. 
امیرعبداللهیان با برشمردن تلاش‌های ایران برای میانجیگری و خاتمه جنگ در اوکراین و تداوم این تلاش‌ها تصریح کرد: ما با روسیه همکاری‌های متنوعی از جمله در حوزه دفاعی داریم و خواهیم داشت و در این راستا در گذشته امکانات و تسلیحاتی را در قالب دفاعی از روسیه دریافت کرده و یا به این کشور تحویل داده‌ایم. با این وجود در راستای سیاست ثابت و اصولی خود، قویا مخالف جنگ اوکراین و تسلیح هر یک از طرفین بوده‌ایم. لذا هیچ سلاحی را به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نداده‌ایم. 
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: از طریق مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام آمادگی کرده‌ایم تا در نشستی میان تیمی فنی از ایران و اوکراین، چنانچه سندی در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین وجود دارد ارائه شود و چنانچه این موضوع در آن نشست مسجل شود، ما نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نخواهیم بود. اگرچه مقامات روسی تصریح کرده‌اند که تجهیزات استفاده شده در جنگ علیه اوکراین روسی است.

  • نویسنده :
  • منبع :