تقلیل اعتراضات به خواسته‌ای یک درصدی یا در بهترین حالت مطالبه‌ای ۲۰ درصدی، تشدید فزاینده دو قطبی را در جامعه به همراه دارد. متأسفانه طی سال‌های گذشته از سوی برخی جریان‌ها و افراد بر آتش دوقطبی دائماً دمیده شده است. قطب انقلابی و غیرانقلابی، خودی و غیرخودی و.......
سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۵۶۸ مورخه ۲۳ آبان‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «نشانه‌های فرار از مسئولیت» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

مسائل اجتماعی همیشه با پیچیدگی‌هایی همراه است و در بسیاری موارد باید از ابعاد مختلف یک موضوع مورد بررسی قرار گیرد؛ اما می‌بینیم گاه با مسائل عمیق اجتماعی که تنها نشانه‌هایی از آن را در برخی اعتراضات می‌بینیم، با روش تقلیل‌گرایی همواره از روبرو شدن و برطرف کردن آنها فرار می‌کنیم.
در اعتراضات اخیر برخی تلاش دارند مبنا را بر این قرار دهند که یک نارضایتی محدود، کوچک و بی‌اساس تلقی شود، آن‌چه که اکنون برخی جریان‌ها در خوانش اعتراضات نشان می‌دهند، در پیش گرفتن همین خط‌مشی است. زمانی که جمعیت معترضان یک درصد مورد خطاب قرار می‌گیرد یا با نسبت ۲۰ -۲۰ و ۶۰ درصدی تقسیم می‌شود، عملاً بی‌نظمی و وجود بحران انکار خواهد شد؛ یعنی چنین پنداشته می‌شود که همه امور حسنه بوده و نقضی وجود ندارد و آن‌چه که به عنوان اعتراض ارائه می‌شود، مبنای واقعی ندارد.
تقلیل صورت مسئله اعتراضات به جمعیتی حداقلی و دست‌نشانده سازمان‌های اطلاعاتی خارجی و فریب خورده بودن آن‌ها، برآیند فوری و دومی را به همراه دارد که آن‌هم عبارت است از: «سلب ضرورت انجام اصلاحات.»
واقعیت امر این است که شرط نخستین و بنیادی برای انجام هرگونه اصلاحات در یک جامعه این است که نقض و بحران یا به عبارت دانشگاهی آن «بی‌نظمی» پذیرفته شود. حال این که چنین پنداشته شود که اعتراض از بنیاد مبنای واقعی ندارد و مسئله‌ای جدی نیست، هرگونه تلاش نهادهای رسمی برای اصلاح وضعیت را سلب خواهد کرد.
تقلیل اعتراضات به خواسته‌ای یک درصدی یا در بهترین حالت مطالبه‌ای ۲۰ درصدی، تشدید فزاینده دو قطبی را در جامعه به همراه دارد. متأسفانه طی سال‌های گذشته از سوی برخی جریان‌ها و افراد بر آتش دوقطبی دائماً دمیده شده است. قطب انقلابی و غیرانقلابی، خودی و غیرخودی و....... این دوقطبی از دیدگاه بسیاری از متخصصان حوزه آسیب‌های اجتماعی موجب طرد فزاینده گروه‌های متفاوت با گفتمان رسمی شده است. برآیند چنین رخدادی نیز طرد بخشی بزرگ از جامعه از سوی نهادهای رسمی بوده است.
متأسفانه این روند در چند سال اخیر شکلی افزایشی‌تر به خود گرفته و موجب شده بخش بزرگ‌تری از جامعه، از نظام فاصله بگیرد. بنابراین خوانش اعتراضات در قالب دوگانه یک و ۹۹ درصدی در تشدید دو قطبی تاثیرگذاری‌ای فزاینده‌ای خواهد داشت.


  • نویسنده :
  • منبع :