19 دی: رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره شرایط خروج و ورود مسافران جام جهانی به کشور در شرایط پاندمی کرونا گفت: محدودیت‌های ایران برای بازگشت مسافران هنوز پابرجاست. در واقع افراد هنگام ورود به ایران یا باید واکسیناسیون کامل خود را انجام داده باشند و یا اگر واکسیناسیون انجام ندادند باید تست PCR منفی حداقل ۷۲ ساعت قبل از پرواز را در فرودگاه ارائه کنند.
دکتر ابراهیم قادری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شرایط خروج از کشور و همچنین ورود به کشور در آمد و شدهای جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر، گفت: فرایندهای اعلام شده تغییری نکرده است اما توصیه اکید ما این است که کسانی که قصد خروج از کشور را دارند حتما واکسیناسیون کامل (حداقل تزریق ۲ دز واکسن) داشته باشند، چون در غیر این صورت برای بازگشت به کشور دچار مشکل می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه کشور قطر محدودیت‌های خود را برداشته است، اظهار کرد: البته محدودیت‌های ایران برای بازگشت مسافران هنوز پابرجاست. در واقع افراد هنگام ورود به ایران یا باید واکسیناسیون کامل خود را انجام داده باشند و یا اگر واکسیناسیون انجام ندادند باید تست PCR منفی حداقل ۷۲ ساعت قبل از پرواز را در فرودگاه ارائه کنند.
او ادامه داد: با چند فرودگاهی که در کشور پروازهای برگشت از قطر را انجام می‌دهند صحبت شده است تا این فرودگاه‌ها امکان انجام رپید تست از مسافران را داشته باشند.
وی افزود: نظام مراقبت سندرومیک در فرودگاه‌ها فعال است و افرادی که علائم تنفسی یا گوارشی دارند باید با خود اظهاری این موضوع را به مسئولان مربوطه در این بخش اعلام کنند تا تحت آزمایش قرار گیرند.
قادری تاکید کرد: با توجه به اینکه جمعیت زیادی از تمام کشورهای جهان در قطر حاضر خواهند شد و با توجه به اینکه دو بیماری کرونا و آنفلوآنزا در گردش است، توصیه اکید ما به هموطنان استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است تا مبتلا به بیماری نشوند.
وی افزود: هیچ فرقی ندارد که اکنون وضعیت شیوع دو بیماری تنفسی آنفلوآنزا و کرونا در قطر چگونه است؛ زیرا ازدحام جمعیتی که به واسطه حضور مسافران از کشورها و قاره‌های مختلف رخ می‌دهد، قطعا شرایط را پیچیده خواهد کرد؛ از این رو نباید فکر کنیم چون آمار کرونا در این کشور خوب است دیگر نکات بهداشتی را رعایت نکنیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره توصیه‌های وزارت بهداشت در خصوص راه‌های پیشگیری از بیماری وبا نیز تصریح کرد: بعید است در قطر در این زمینه مشکلی پیش آید چون این کشور برگزار کننده جام‌جهانی است تمهیدات لازم برای تامین آب شرب و غذای سالم را اندیشیده‌اند، اما برای پیشگری از عفونت‌های غذایی و وبا افراد باید در مصرف مواد غذایی دقت کرده و از مصرف غذاهای مانده پرهیز کنند.
او همچنین با اشاره به اینکه شایع‌ترین راه انتقال آبله میمونی تماس پوست به پوست و نزدیک است، اظهار کرد: مسافران باید از تماس نزدیک با افرادی که بثورات پوستی دارند، خودداری کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :