سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۵۶۹ مورخه ۲۴ آبان‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «اعتراف دیرهنگام» بدین شرح است:

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با توجه به اقدام مجلس برای تدوین برنامه هفتم توسعه، در گزارشی وضعیت عمومی صنعت کشور در برنامه ششم توسعه را مورد بررسی قرار داده است.
این مرکز در این گزارش قید کرد: در سال ۱۳۹۵ پس از نیل به توافق هسته‌ای در سال ۱۳۹۴، اقتصاد کشور به رشد اقتصادی قابل ملاحظه‌ای به میزان ۲ /۱۴ درصد دست یافت. از سویی با ثبات شرایط اقتصادی پس از توافق هسته‌ای و کاهش انتظارات تورمی، نرخ تورم تک رقمی شد و به ۹ درصد رسید.
پس از برجام همچنین بخش صنعت به رشد خیره‌کننده ۱۰.۶ درصد رسید که از ابتدای انقلاب بی‌سابقه بود. در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از برخی دستاوردهای دولت روحانی در قالب آمار تمجید شده است. در گزارش ذکر شده است که دولت در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ توانست در شاخص رقابت‌پذیری صنعتی جهان به رتبه‌ای بالاتر از اهداف تعیین شده در برنامه ششم توسعه دست یابد.
همچنین در برنامه توسعه مقرر شده بود که سهم محصولات با فناوری بالا از تولید ناخالص داخلی ۱/۵ درصد باشد که در عملکرد واقعی به ۴/۸ رسید. در سال‌های پس از آن نیز عملکرد واقعی از اهداف تعیین شده بالاتر بوده است. در صادرات محصولات تک نیز دولت در سال ۹۹ موفق شد به عدد ۱۱ درصد برسد، در حالی که هدف‌گذاری تعیین شده ۳ درصد بود.
در حال حاضر در دوران تعلیق برجام به‌زعم خوشحالی برخی‌ها وضعیت نرخ ارز دلار به عنوان دماسنج اقتصاد کشور با ۱۱ هزار تومان افزایش از ابتدای دولت سیزدهم به کانال ۳۵_۳۶ هزار تومان رسیده است
نرخ تورم قریب ۵۶ درصد است که ایران را جزء ۱۰ کشور دارای بیشترین نرخ تورم در جهان قرار داده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده فشارهای تورمی تعداد فقرای کشور را به ۶۵ میلیون نفر رسانده است.
آر سوی دیگر مهم‌ترین شاخص رشد یافته در دولت رئیسی، میزان مالیات‌ستانی از مردم است که قریب ۶۹ درصد افزایش یافته است. کالاهای اساسی مانند دارو، مرغ، برنج و روغن نیز با افزایش قیمت ۱۰۰ تا ۷۰۰ درصدی مواجه بوده‌اند.



  • نویسنده :
  • منبع :