19 دی: رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به افزایش ۵ برابری ظرفیت تولید آنتی بیوتیک گفت: آمادگی داریم داروی مورد نیاز وزارت بهداشت را در کمتر از ۳ روز تأمین و وارد کنیم.
رئیس جمعیت هلال‌احمر در برنامه «صف اول» اظهارداشت: در بحث امدادونجات اولین مهم، آموزش همگانی مردم و همچنین تخصصی برای کارکنان جمعیت است. در این زمینه اقدامات خوبی در یک سال گذشته انجام شده و امتحان آن را پس دادیم.
وی افزود: در زلزله، ریزش متروپل، مسافرت‌های نوروزی، ایام حج و اربعین و … توسط مجموعه هلال‌احمر از نگاه مردمی، خدمات مطلوب و قابل قبول ارائه شد. تلاش ما بر توسعه ناوگان امدادی و تجهیزات، تربیت نیروی انسانی و افزایش مهارت مردم برای شناخت مخاطرات، متمرکز است.
رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر مدخل ورودی امدادگران و داوطلبان هلال‌احمر است. در سن جوانان و نوجوانان حدود ۶۰۰ هزار داوطلب داریم که به آنها آموزش می‌دهیم، یکی از آموزش‌ها مهم ما امدادونجات است و مهارت‌های زندگی و … را نیز به جوانان آموزش می‌دهیم.
کولیوند بیان داشت: آسیب شناسی و برنامه ریزی کرده‌ایم و تعدادی جوانان آموزش دیده را به عنوان مربیان بیانیه گام دوم برای آموزش جوانان تربیت کردیم که در این زمینه توفیقات خوبی نیز داشتیم.
وی افزود: تفاهم نامه‌هایی با وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت و آموزش عالی داریم. همچنین بنا داریم که خانه‌های هلال را که مسئولیت اموزش مردم را برعهده دارند در مدارس نیز راه اندازی کنیم.
کولیوند با اشاره به اینکه اقبال از طرف دانش آموزان برای کسب مهارت‌های امدادونجات بالاست، گفت: ذات کار هلال‌احمر داوطلبانه و از جنس کمک به مردم است. وقتی از سن کودکی این حس نهادینه می‌شود، پذیرش بهتری از طرف مردم انجام می‌شود.
۱۱ اردوگاه و ۲۳ مرکز فرهنگی برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان
وی بیان داشت: امسال ثبت نام و جذب داوطلب داریم و سال بعد برای آموزش و سال بعد از آن برنامه برای به کار گیری داوطلبان داریم. ۱۱ اردوگاه و ۲۳ مرکز فرهنگی برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و آموزش آنها داریم. حتی از مساجد و محلات در این زمینه استفاده می‌کنیم.
رئیس جمعیت هلال احمر درباره دیگر برنامه‌ها گفت: مدرسه امدادونجات را نیز راه اندازی می‌کنیم که علاوه بر دروس عمومی، دروس تخصصی امدادونجات ببینند. طرح‌های ویژه‌ای هم برای مهارت و سبک زندگی دانش‌آموزان داریم. با دانشگاه فرهنگیان نیز تفاهم نامه داریم و ۳۰ هزار نفر از معلمان را تاکنون آموزش داده‌ایم.
وی یادآور شد: زوج هلال‌احمری جوان را به مشهد می‌فرستیم؛ این جوانان ۲ سال مشاوره خانواده رایگان می‌بینند و ما از این جوانان حمایت می‌کنیم.
در طرح یاس نیز ۱۲ هزار نفر را شناسایی کرده و آموزش دادیم، کسب و کارهای خرد را هم شناسایی کرده و به آنها آموزش دادیم. در بحث تغییرات اقلیمی نیز فعال هستیم و به دانش آموزان آموزش می‌دهیم.
آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی و روایت‌گری مستند برای جوانان
کولیوند تاکید کرد: استفاده صحیح از فضای مجازی، روایت‌گری مستند برای جوانان و … از آموزش‌هایی است که در حوزه جوانان ارائه می‌دهیم. در المپیادهای ورزشی، جشنواره فیلم کوتاه مدرسه و … هم از جوانان حمایت کرده ایم. به جوانان کار گروهی را آموزش می‌دهیم و این از اهداف اصلی سازمان جوانان هلال‌احمر است.
وی اعلام کرد: تشکیل تیم‌های سحر هلال‌احمر؛ یکی از اقدامات مهم این جمعیت است. بیش از ۱۴۰ هزار نخبه در این زمینه با ما همکاری دارند و در حوادث و بلایا وظیفه حمایت‌های روانی از آسیب‌دیدگان را برعهده دارند.
به گفته کولیوند مراکز درمانی هلال‌احمر در کشورهای آفریقایی و نیازمند فعال هستند و تیم‌های جهادی و داوطلب که از مردم خیر کشورمان هستند در خدمات داوطلبانه با ما همکاری دارند و اصلی‌ترین سرمایه ما همین مردم داوطلب هستند که همه جا با ما همراهند.
رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه گفت: در پیاده‌روی اربعین، مسئولیت امدادونجات و سلامت در کشور عراق برعهده هلال‌احمر بود.امسال با آسیب شناسی‌های انجام شده و همکاری با وزارت بهداشت و هلال احمر عراق و همچنین به کارگیری ۵ برابری تجهیزات لازم، عملکرد درمانی مناسبی داشتیم. از گروه‌های جهادی هم برای خدمت به زائران استفاده و حمایت کردیم. حضورمان نیز نسبت به سال‌های پیش چند برابر شده بود.
کولیوند تصریح کرد: بیمارستان وزارت بهداشت عراق در اختیار هلال‌احمر بود تا به زائران خدمت رسانی کنیم.
وی افزود: پویشی راه‌اندازی کرده‌ایم که نه تنها زمستان، حتی نوروز ۱۴۰۲ را هم با کمترین آسیب‌های ناشی از تصادفات در جاده‌ها پشت سر بگذاریم.
هلال‌احمر آمادگی کامل دارد تا در جاده‌ها با کمک سایر دستگاه‌ها حوادث را کاهش دهد. بنا داریم علاوه بر فرهنگسازی در زمینه پیشگیری هم فعال باشیم و حضور پررنگی در جاده‌ها داشته باشیم.
سالهاست که نوسازی در ناوگان امدادی هلال‌احمر انجام نشده است
رئیس جمعیت هلال احمر بیان داشت: سالهاست که نوسازی در ناوگان امدادی هلال‌احمر انجام نشده است. در این زمینه از دولت درخواست حمایت کردیم و منتظر تصویب مجلس هستیم تا ۶۵۰۰ خودرو نجات در اختیار داشته باشیم. وسایل و تجهیزات فردی برای امدادگران هم نیاز داریم که در حال تأمین این نیازها هستیم.
وی گفت: وضعیت انبارهای هلال‌احمر از سال‌های قبل بهتر است، ما در حوادث برای مردم کم نمی‌گذاریم.واسطه بین نیاز نیازمندان و توان توانمندان هستیم، هلال‌احمر با اجرای طرح نذر آب نیز در بسیاری از استان‌ها خدمت کرده و آبرسانی انجام داده است.هلال‌احمر هر کاری روی زمین مانده باشد برای کمک به مردم انجام می‌دهد.
جایگاه هلال‌احمر در نگاه بین‌المللی، بسیار مناسب و بالاست
کولیوند گفت: جایگاه هلال‌احمر در نگاه بین‌المللی، بسیار مناسب و بالاست. امسال عالی‌ترین نشان بین‌المللی را دریافت کردیم و این به دلیل عملکرد عالی هلال‌احمر در اقدامات بشردوستانه و امدادی اخیر بوده است.
وی بیان داشت: رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر در کنفرانس مطبوعاتی، هلال‌احمر ایران را از نظر توانمندی و اقدامات بشردوستانه و امدادی، جزو پنج جمعیت ملی برتر در میان ۱۹۲ جمعیت ملی معرفی کرد.
رئیس جمعیت هلال احمر افزود: با مقر لجستیک فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر تفاهم نامه نوشتیم تا چادرهای امدادی نساجی هلال و بسیاری تجهیزات و داروهای مورد نیاز فدراسیون را تأمین کنیم.
وی یادآور شد: در سیل پاکستان کشورهایی که می‌خواستند چادر به سیل‌زدگان کمک کنند از نساجی هلال ایران خریداری کردند. نگاه بین‌الملل و حضور ما در صحنه بین‌الملل بسیار پررنگ شده است. برهمین اساس و با تعاملاتی که داریم؛ حادثه تروریستی شاهچراغ (ع) را رؤسای فدراسیون و کمیته صلیب سرخ محکوم کردند.
تولید ۷۰ قلم دارو در یک کارخانه هلال احمر
کولیوند افزد: هلال‌احمر یک کارخانه داروسازی دارد که ۷۰ قلم دارو تولید می‌کند. در این کارخانه سالانه ۳۰۰ میلیون قرص تولید می‌شود. هلال‌احمر برای کمک به رفع کمبود آنتی بیوتیک در کشور، ظرفیت خود را ۵ برابر افزایش داده است.
وی بیان داشت: بر این؛ با کمک شرکت‌های دانش بنیان، داروهای تولیدی خود را برای کمک به بیماران توسعه می‌دهیم. هلال‌احمر ایران با فدراسیون هلال‌احمر و صلیب سرخ همکاری دارد که بدون واسطه از کارخانه‌های تولید داروی خارجی بتواند نیازهای دارویی کشور را برطرف کند.
همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با هلال احمر
رئیس جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: بنابراین آمادگی داریم تا داروی مورد نیاز وزارت بهداشت را در کمتر از سه روز تأمین و وارد کنیم. تولید ارتز و پروتز و اندام مصنوعی نیز یکی از ارگان‌های پیشرفته کشور هستیم.
وی اظهارداشت: در استان‌های زیادی از کشور مراکز جامع توانبخشی داریم و در حال دریافت مجوز برای آموزش ساخت این ارتزها و پروتزها به دانشجویان هستیم. در این زمینه با شرکت‌های دانش‌بنیان هم همکاری داریم.

  • نویسنده :
  • منبع :