19 دی: «محمد کاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد به خبرنگار ایرنا می گوید: مقام های اقلیم کردستان عراق، قادر به جمع کردن بساط گروه های تروریستی و برانداز مسلح ضدایرانی در اقلیم هستند اما چنین اراده ای ندارند و نمی خواهند.
آل صادق همچنین تصریح می کند که مقام های اقلیم کردستان، نگاهی قومی دارند و به نظر می رسد نمی خواهند حتی گروه های تروریستی لانه کرده در میان کردها را هم از خود برانند و برای آنها چتر حمایتی فراهم کرده اند.
سفیر ایران در بغداد می گوید ۷۶ سند و مدرک از فعالیت های ضدامنیتی و مقرهای گروه های تروریستی و معارضان مسلح ضد ایرانی به طرف های عراقی در بغداد و اربیل اقلیم کردستان، داده شده و از ما مهلت خواستند که ظرف ۱۰ روز، یک جدول زمانبندی برای تحقق مطالبات ایران در این باره ارائه کنند.
اتحاد اسلامی عراق: ۵ هزار شبه نظامی خارجی در اقلیم کردستان حضور دارند
در همین پیوند، «جبار عوده المعموری» عضو «اتحاد اسلامی عراق» به «بغدادالیوم» می گوید: بیش از ۵ هزار «نیروی مسلح بیگانه » در اقلیم کردستان حضور دارند که هزینه آنها را شهروندان بیگناه می دهند.
جبار المعموری می افزاید: اقلیم کردستان، بخشی از خاک عراق است و برای ما وضعیت امنیتی و اقتصادی آن مهم است. ما برادارن و دوستانی در آنجا داریم که سرنوشتمان به هم گره خورده است اما آنچه در اقلیم با خطاهای بحران زای احزاب حاکم رخ می دهد، واقعا دردآور است.
عضو اتحاد علمای مسلمان عراق ادامه می دهد: ۵ هزار نیروی مسلح بیگانه وابسته به احزاب (خارجی) متعدد در اقلیم فعالیت دارند که اساسا، حضورشان هم غیرقانونی است و اقلیم را در مرکز توفان های دخالت های خارجی قرار می دهد اما شهروندان عادی باید بهای آن را بپردازند.
المعموری تاکید دارد که «بیش از یک هزار روستای کردنشین، از ورود زمینی ترکیه به عمق ۲۰۰ کیلومتری اقلیم کردستان، خسارت دیده اند و این جدا از تلفات انسانی است بنابراین باید با واقع نگری، مانع از کشانده شدن اهالی اقلیم کردستان به عرصه نزاعی بزرگ شد.»
کردهای معارض ایرانی از اروپا برای آموزش به اقلیم می آیند
از این هم بیشتر، «محمد صادق صدقیان» تحلیلگر سیاسی در گفت و گو با شبکه العهد عراق جزئیاتی ارائه می دهد: کردهای ایرانی از آلمان، سوئد و دانمارک برای آموزش به اقلیم کردستان می آیند و حتی رهبران نظامی اپوزیسیون ایران از سال ۱۹۹۱ در آنجا حضور دارند.
به گفته صدقیان، اخیرا اسناد قانع کننده ای به هیئت عراقی که به ریاست «قاسم الاعرجی» در سفر به تهران تحویل داده شد و رهبران آسایش (سازمان امنیتی در کردستان عراق) که همراه هیات بودند نیز نتوانستند روابط خود را با احزاب اپوزیسیون ایرانی در منطقه انکار کنند.
آل صادق: موضوع حمله زمینی، مطرح نیست
سفیر ایران در بغداد اما تاکید می کند که با این وجود، «حمله زمینی به مواضع گروه‌های تروریستی کردستان، مطرح نیست.»
محمد کاظم آل صادق شرح می دهد: از طرف عراقی خواستیم که مرزها را از طریق دولت مرکزی این کشور کنترل کند؛ چراکه مرزها توسط طرف عراقی کنترل نمی‌شود.
وی می افزاید: از دولت عراق خواستیم تا برای اجرایی کردن موضوع خلع سلاح مخالفان (گروه‌های کُرد ضدایرانی در شمال عراق)، جدول زمانی تعیین کند. ما همچنین خواستار خلع سلاح مخالفان و بازگرداندن آنها به اردوگاه‌ها به عنوان پناهنده شدیم.
آل صادق ادامه می دهد: دولت عراق با دو خواسته ما موافقت کرد و برای موضوع خلع سلاح مهلت خواست.
مقام های عراقی در بغداد بارها تاکید کرده اند که نمی خواهند کشورشان، عرصه ای برای ماجراجویی علیه سایر کشورها باشد. قدر مسلم این است که چنین اظهاراتی مکررا بر زبان می آید اما تاکنون، نتیجه عملی در پی نداشته است.
در جدیدترین موضع گیری ها از این دست، «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در حاشیه نشست منامه و در دیدار با هیاتی آمریکایی تاکید کرد که نباید از اراضی عراق به عنوان مقر یا کریدوری برای تهدید امنیت کشورهای همسایه استفاده شود و باید بر گفت‌وگو برای رویارویی با چالش‌ ها به ویژه چالش های امنیتی متمرکز شد.

  • نویسنده :
  • منبع :