19 دی: سخنگوی وزارت خارجه عراق با اشاره به تداوم مذاکرات ایران و عربستان تحت نظارت بغداد گفت که این مذاکرات از مرحله امنیتی به مرحله دیپلماتیک رسیده است.
به گزارش خبرگزاری رسمی عراق(واع)، احمد الصحاف، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه عراق در اظهاراتی گفت که این وزارت در راستای شراکت های راهبردی متعدد و ایجاد ثبات و امنیت در منطقه تلاش می کند.
وی همچنین بر لزوم تقویت روند گفت‌وگوها میان طرف های مختلف منطقه ای تاکید کرد.
الصحاف گفت که گفت‌وگوهای ایرانی-سعودی از مرحله امنیتی به مرحله دیپلماتیک رسید و اهمیت این گام نزدیک کردن رویکردها و حل اختلافات میان دو طرف است که در راستای منافع دو کشور و تمام منطقه است.
سخنگوی وزارت خارجه عراق تاکید کرد که این کشور برای ایجاد فضای مثبت و نزدیک کردن رویکردها تلاش می کند و آخرین نشست ایران و عربستان در بغداد و تحت نظارت وزارت خارجه برگزار شد.
وی گفت که ما همچنان میان دو طرف هماهنگی ایجاد می کنیم تا امکان برگزاری نشست های آتی و رسیدن به توافقات بیشتر فراهم شود.
پیش از این عبدالرحمن الجمعه، نماینده دائم عربستان در اتحادیه عرب در حاشیه نشست این اتحادیه در کشور الجزایر در گفت‌وگو با شبکه الشرق گفت که ایران همسایه ما است و عربستان همواره برای رسیدن به توافق با ایران دستش به سوی این کشور دراز است؛ توافقی که به موجب آن، آن چه اقدامات بی ثبات کننده ایران در کشورهای عربی خواند، متوقف شود.
پیش تر محمد شیاع السودانی، نخست وزیر جدید عراق در اولین نشست خبری خود گفت که امیدوار به تداوم میزبانی از گفت‌وگوهای ایران ‌و عربستان در بغداد در دوره نخست‌وزیری‌اش است.
وی تاکید کرد که پیام هایی مبنی بر اهتمام به تداوم تلاش‌های بغداد برای تسهیل گفت‌وگو میان ریاض و تهران دریافت کرده است.
السودانی بدون پرداختن به جزئیات گفت: از ما درخواست شد که به این تلاش ها ادامه دهیم.
همچنین عبداللطیف رشید - رئیس جمهور جدید عراق، در گفت‌وگو با شبکه قطری الجزیره گفت که کشورش به میانجیگری میان عربستان و ایران ادامه می دهد و نشست ها ادامه دارد اما نتایج در دست دو کشور است.
همچنین علی اکبر ولایتی - مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، در گفت‌وگو با شبکه المیادین درخصوص روابط ایران و عربستان تاکید کرده بود که ما همسایه عربستان هستیم و باید با هم همزیستی کنیم؛ بنابراین سفارتخانه‌های دو کشور باید فعال باشند تا مشکل از طریق بهتری حل شود.
ولایتی اضافه کرده بود که ما همچنین از کشور دوست و برادر، عراق، حمایت می‌کنیم و امیدواریم نقش تاریخی این کشور بازگردانده شود.
بر اساس این گزارش، ایران و عربستان تا کنون پنج دور مذاکرات در بغداد برگزار کردند و قرار است دور ششم نیز برگزار شود.

  • نویسنده :
  • منبع :