19 دی: کف خیابان‌های شهرهای ایران، مقصد سلاح‌های قاچاقی است که در هفته های اخیر کشف محموله های آن روند فزونی یافته تا به زعم پدرخوانده‌های جریان آشوب نه تنها فضای داخلی ایران مسموم و ملتهب بماند، بلکه در گام بعد تجزیه و براندازی رقم بخورد.
 در هفتاد روز گذشته، فضای داخلی کشور شرایط متفاوتی را تجربه کرده که هرچند بی سابقه نیست و در چهار دهه گذشته نیز به شکل های مختلف نمود داشته اما این بار، موج سواری جریان برانداز از احساسات و خواسته‌های مردمی است.
در این راستا، تشدید قاچاق اسلحه‌های جنگی از مرزهای غربی و شرقی به کشور در دستور کار جریان تجزیه طلب و برانداز بوده است موضوعی که بارها مسئولان امنیتی، نظامی و انتظامی در هفته های گذشته بر آن تاکید داشتند و کشف اسلحه ها و مهمات جنگی در شهرهای مختلف نیز بر آن صحه گذاشت.
البته سابقه قاچاق سلاح به داخل کشور صرفا مربوط به هفته‌های گذشته نیست، قاچاق انواع سلاح به داخل کشور به ویژه شاتگان‌هایی با قنداق تا شونده طی سال‌های اخیر موضوعی بوده که به طور خاص مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. شاتگان‌هایی که به دلیل ابعاد کوچک آن به یکی از پایه‌های ثابت اغتشاشات سال‌های گذشته بدل شده و تعداد قابل توجهی از شهروندان و مدافعان امنیت با استفاده از این سلاح توسط آشوبگران به شهادت رسیده‌اند.
تلاش برای تسلیح اغتشاشگران و به شهادت رساندن مردم و حافظان امنیت در دو ماه گذشته تشدید شده و به درگیری مسلحانه آشوبگران با نیروهای امنیتی و انتظامی دامن زده است؛ نگاهی به سلاح های کشف شده از قاچاقچیان نیز این موضوع را تایید می کند که سلاح های جنگی کم صدا و قدرتمند با قابلیت حمل آسان بدون اینکه کسی متوجه شود که فرد مسلح است، در صدر کشفیات صورت گرفته است.
وزیر اطلاعات اواسط آبان ماه در این باره گفته بود: از آن‌جا که شیوه و شگرد هر سرویس اطلاعاتی خارجی متفاوت است، دشمنان نیز هر کدام بخشی از ظرفیت‌های میدانی بحران‌ها را به‌عهده می‌گیرند. برخی به تقویت نهادهای حقوق بشری و سازماندهی گزارشگران و فعالان مدنی می‌پردازند. برخی شبکه اراذل و اوباش را سازماندهی می‌کنند. برخی به‌واسطه ارتباطات و حضور گسترده‌شان در کشورهای منطقه اقدام به قاچاق سلاح و مواد منفجره به داخل می‌کنند و برخی نیز در حوزه سایبری و عملیات روانی مشغول هستند، اما جملگی آن‌ها در راستای اجرای یک بسته‌ی طراحی‌شده‌ی واحد عمل می‌کنند.
به همین دلیل سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه چهارم آذر ماه از استقرار یگان‌های زرهی و نیرو مخصوص نزسا در نوار مرزی غرب و شمالغرب کشور خبر داد و گفت: به دنبال تحرکات اشرار و گروهک‌های تروریستی تجزیه طلب ضدایرانی در شمال غرب کشور و ایجاد شرارت و ناامنی در برخی مناطق، نیروی زمینی سپاه با تقویت نیروهای خودی در محدوده نوار مرزی استان‌های غرب و شمالغرب کشور و بهره گیری از همکاری مردم غیور بومی به مقابله قاطعانه با عوامل ناامنی در منطقه می پردازد.
بر اساس آمار اعلامی، استان‌های آذربایجان غربی، خوزستان و کردستان در صدر کشفیات اسلحه‌های قاچاق قرار دارند.
نگاهی به اخبار مربوط به کشفیات سلاح‌ها و مهمات جنگی در ماههای گذشته دو نکته را آشکار می سازد؛ نخست اینکه میزان کشفیات در استان هایی بیشتر بوده که اغتشاشات شدت بیشتری داشته و آشوبگران کشتار مردم عادی و حافظان امنیت را هدف گذاری کرده بودند؛ دوم اینکه تشدید قاچاق اسلحه حتی از ماههای قبل از شروع نا آرامی‌ها کلید خورده بود:
۶ آذر - کردستان - فرمانده مرزبانی کردستان از کشف ۶ هزار و ۳۰۰ عدد فشنگ جنگی با استفاده از تجهیزات هوشمند و اپتیکی در نوار مرزی مریوان خبر داد.
۵ آذر - خوزستان - یک محموله مهمات جنگی با یک قبضه کلت کمری، یک هزار و ۸۰۰ عدد فشنگ کلاشینکف، ۵۰ عدد فشنگ کلت کمری و هشت تیغه خشاب کشف شد.
۲ آذر - خوزستان - ۸۲ قبضه اسلحه جنگی و شکاری در خوزستان کشف و جمع آوری شد و ۵۸ نفر از دارندگان سلاح غیرمجاز شناسایی و دستگیر شدند؛ در این طرح ۸۲ قبضه انواع سلاح جنگی، شکاری و یک هزار و ۲۹۶ عدد انواع فشنگ کشف شد.
۲۹ آبان - سیستان و بلوچستان - یک باند قاچاق اسلحه در سیستان و بلوچستان منهدم شد؛ از این باند بین المللی ۸۰۰ قبضه سلاح از جمله ۲۲ قبضه سلاح کلت کمری به همراه ۱۰ هزار فشنگ جنگی و ۴۴ خشاب کشف و ضبط شد.
۲۹ آبان - کرمانشاه - ۲۶ قبضه انواع سلاح جنگی و شکاری غیرمجاز شامل ۱۵ قبضه سلاح جنگی و ۱۱ قبضه سلاح شکاری به همراه بیش از ۲۶ هزار فشنگ انواع سلاح های کلاشینکف و کلت کمری در استان کرمانشاه کشف شد.
۲۹ آبان - خوزستان - یک عضو باند ضد امنیتی بین استانی قاچاق سلاح جنگی که از طریق یکی از استان‌های همسایه اقدام به ورود سلاح جنگی به خوزستان می‌کرد شناسایی و دستگیر شد.متهم مزبور با یک خودرو پراید قصد انتقال محموله سلاح به شهرستان اهواز را داشت و در بازرسی‌ صورت گرفته از خودرو و منزل متهم در مجموع ۱۰ قبضه سلاح کلت کمری، ۲۱ تیغه خشاب و ۳۸۹ عدد فشنگ جنگی به دست آمد.
۲۵ آبان - خوزستان - ۱۱۶ قبضه اسلحه شامل ۴۱ قبضه سلاح جنگی ( ۲۰ قبضه کلانشینکف، ۲۰ قبضه کلت و یک قبضه سیمینوف) به همراه ۷۵ قبضه سلاح شکاری غیر مجاز با ۵۶۶ عدد فشنگ از قاچاقچیان کشف شد.
۲۴ آبان - خوزستان - فرمانده انتظامی شهرستان هویزه از دستگیری عامل دپوی سلاح و مهمات جنگی در شهرستان هویزه خبر داد که در بازرسی از مخفیگاه متهم ۶ قبضه سلاح جنگی کلاشینکف، سه تیغه خشاب و ۳۰ فشنگ جنگی مربوطه به دست آمد.
۲۳ آبان - آذربایجان غربی - فرمانده مرزبانی انتظامی کشور گفت: ۵۳ قبضه سلاح جنگی و شکاری شامل ۱۴ قبضه سلاح کلت کمری جنگی به همراه ۹ تیغه خشاب و ۹ کیف حمل متعلق به کلت، ۲۷ قبضه سلاح وینچستر تاشو و ۱۲ قبضه سلاح شکاری تک لول و تعداد یک هزار و ۵۶۰ عدد فشنگ جنگی در مرزهای آذربایجان غربی کشف شد.
۲۱ آبان - مازندران - جانشین انتظامی استان مازندران از کشف ۴۴ قبضه اسلحه شورشی و شکاری غیرمجاز با همکاری اطلاعاتی و عملیاتی پلیس اصفهان و مازندران در شهرستان قائمشهر، خبر داد که از قصد داشتند این سلاح ها را که از مرزهای غربی کشور تهیه کرده بودند، در استان توزیع کنند.
۱۸ آبان - فارس - یک قبضه اسلحه جنگی کلاشینکف به همراه ۲ تیغه خشاب و ۱۳۶ عدد فشنگ، یک قبضه اسلحه کلت کمری به همراه یک تیغه خشاب و ۱۳۲ عدد فشنگ جنگی، یک قبضه اسلحه شکاری دو لول غیرمجاز و ۵۰ عدد فشنگ مربوطه،یک عدد غلاف و سرنیزه اسلحه ۳ قاچاق در بازرسی از یک منزل در شهرستان کوار استان فارس کشف و متهم نیز دستگیر شد.
۱۶ آبان - آذربایجان شرقی - جانشین فرمانده انتظامی آذربایجان‌شرقی با اشاره به شناسایی و دستگیری قاچاقچی اسلحه جنگی در تبریز، از کشف ۱۲ قبضه کلت کمری و یک قبضه اسحله وینچستر به همراه مهمات جنگی مربوطه از مخفیگاه این فرد خبر داد؛ از ابتدای آبان ماه ۴۳ قبضه سلاح غیرمجاز در استان کشف شده که شامل ۳۰ قبضه سلاح ساچمه زن و ۱۳ قبضه اسلحه جنگی است.
۱۶ آبان - سیستان و بوچستان - فرمانده مرزبانی فراجا گفت: طی ۴۵ روز اخیر مرزداران ضمن انهدام چندین باند قاچاق سلاح و مهمات حدود ۶۰۰ قبضه سلاح جنگی را کشف و ضبط کردند که در کشف سلاح جنگی در مقایسه با مدت مشابه پارسال با افزایش ۲۶ درصدی روبه رو هستیم.
۱۵ آبان - آذربایجان غربی - قرارگاه حمزه سید الشهدا (ع) اعلام کرد: مقادیری سلاح و مهمات جنگی ساخت آمریکا و وینچستر در شهرستان مهاباد از ضد انقلاب کشف شد که قرار بود با هدف کشته سازی در اغتشاشات استفاده شود. عوامل فرصت طلب و ضد امنیتی قصد داشتند این محموله سلاح را بین اغتشاشگران به منظور کشته سازی توزیع کنند و به استان‌های مرکزی کشور نیز انتقال دهند.
۱۴ آبان - آذربایجان شرقی - مقادیر زیادی مرمی که مواد اولیه فشنگ جنگی و شکاری ساخت آمریکا در محور جلفا کشف شد.
۱۴ آبان - سیستان و بلوچستان - در طرح ضربتی پنج روزه جمع آوری سلاح و مهمات غیر مجاز در استان ۵۵ قبضه انواع سلاح شامل ۱۶ قبضه کلانشینکف، ۷۷ قبضه کلت، یک قبضه ام یک، ۶۱ قبضه سلاح شکاری به همراه ۳۴ هزار و ۵۴۰ عدد فشنگ کشف و جمع آوری شد.
۱۱ آبان - خوزستان - ۳۰ قبضه اسلحه از نوع کلت کمری به همراه ۶۰ تیغه خشاب در درگیری ماموران مرزبانی با قاچاقچیان، در نوار مرزی شهرستان دشت آزادگان کشف و ضبط شد.
۱۰ آبان - خوزستان - فرمانده انتظامی خوزستان از انهدام باند قاچاق سلاح در شهرستان شادگان خبر داد و گفت: ۱۰ قبضه اسلحه کلت کمری، ۲۰ تیغه خشاب و ۱۰ هزار و ۹۰۰ عدد فشنگ جنگی از این باند کشف شد.
۸ آبان - کردستان - یک محموله قاچاق حاوی ۴۹ قبضه نارنجک جنگی از قاچاقچیان اسلحه در بانه کشف شد.
۹ آبان - کرمانشاه - ۲ باند سلاح غیرمجاز در مرزهای استان کرمانشاه منهدم و از این باند ۷۳ قبضه کلت کمری و پنج قبضه کلاشینکف به دست آمد.
۵ آبان - سیستان و بلوچستان - فرمانده انتظامی زاهدان از کشف ۶ قبضه سلاح وینچستر در این شهرستان خبر داد.
۲۹ مهر - گیلان - تیمی از قاچاقچیان سلاح گرم که مبادرت به قاچاق سلاح جنگی و شکاری می کردند تا در اغتشاشات استفاده شود، توسط سازمان اطلاعات سپاه استان گیلان دستگیر شدند.
۲۶ مهر - آذربایجان غربی - فرمانده مرزبانی آذربایجان غربی از انهدام باند قاچاق سلاح و مهمات در مناطق‌مرزی ارومیه خبر داد و گفت: از این باند، ۱۶۱ قبضه سلاح جنگی و شکاری از نوع کلت کمری و اسلحه شکاری کشف شد.
۲۶ مهر - آذربایجان غربی - سه شبکه قاچاق اسلحه در این استان کشف و منهدم و هفت عضو این شبکه‌ها نیز دستگیر شدند؛ از این شبکه‌ها، ۱۴۲ قبضه انواع سلاح جنگی و شکاری در مناطق مختلف استان کشف و ضبط شد؛ به گفته فرمانده انتظامی آذربایجان غربی کشفیات اسلحه در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد و دستگیری قاچاقچیان اسلحه در استان، ۳۰ درصد افزایش دارد.
۲۶ مهر - خوزستان - اعضای باند بین المللی قاچاق سلاح و مهمات پلیس اطلاعات و امنیت عمومی خوزستان شناسایی و منهدم شد؛ در این عملیات ۲۳ قبضه سلاح کلانشینکف، ۲ قبضه کلت کمری، یک قبضه سیمینوف، ۱۲۶ فشنگ جنگی، ۶ تیغه خشاب و چهار دستگاه بی‌سیم دستی کشف و ضبط شد.
۲۵ مهر - فارس - با دستگیری یکی از اعضای باند قاچاق سلاح ۱۹ قبضه اسلحه شامل ۱۲ قبضه سلاح جنگی کلت، هفت قبضه سلاح پنج تیر شکاری، ٢٢ تیغه خشاب کلت کمری و تعدادی فشنگ مربوطه قاچاق به دست آمد.
۲۰ مهر - آذربایجان غربی - رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) با هوشیاری کامل موفق شدند یکی از باندهای قاچاق سلاح و مهمات مرتبط با گروهک‌های تروریستی ضدانقلاب و سرویس‌های جاسوسی بیگانه را کشف و متلاشی کنند؛ در این عملیات ۹ قبضه سلاح جنگی ژ۳ و مقادیر زیادی مهمات جنگی از این افراد کشف و ضبط شد که قرار بود در راستای پروژه کشته سازی در حوادث مورد استفاده قرار گیرد.
۱۶ مهر - خوزستان - باند قاچاق سلاح و مهمات در خوزستان منهدم شد؛ در بازرسی‌ صورت گرفته ۹ قبضه سلاح کلاشینکف کشف شد.
۱۴ مهر - خوزستان - باند ضد امنیتی قاچاق سلاح و مهمات در عملیات پیچیده پلیس اطلاعات و امنیت عمومی در خوزستان منهدم شد؛ از این باند ۱۱ هزار و ۶۰۰ فشنگ کلت، هفت هزار و ۲۰۰ فشنگ کلاش، ۲ دستگاه بی‌سیم دستی، مقدار زیادی میخ پرچ و وسایل مقابله با تعقیب و گریز ماموران پلیس کشف شد.
۱۴ مهر - ایلام - تعداد ۳۰ قبضه سلاح غیرمجاز از یک باند قاچاق سلاح و مهمات در شهرستان دهلران کشف و ضبط شد.
۱۴ مهر - کردستان - فرمانده انتظامی کردستان گفت: در اغتشاشات اخیر در استان ۸۷ قبضه سلاح، ۱۰۰ فشنگ جنگی و ۹۰۶ دستگاه شوکر از افراد سودجو و اغتشاشگر کشف و ضبط شده است ضمن آنکه در جریان اغتشاشات اخیر در کردستان، ۶۸ فقره کوکتل مولوتوف، پنج کپسول آتش‌زا، سه دستگاه اسپری اشک آور و انواع و اقسام سلاح سرد از اغتشاشگران کشف شد.
۳ مهر - آذربایجان غربی - سه شبکه قاچاق اسلحه در آذربایجان غربی کشف و منهدم و هفت عضو این شبکه‌ها دستگیر شدند؛ از این شبکه‌ها، ۱۴۲ قبضه انواع سلاح جنگی و شکاری در مناطق مختلف استان کشف و ضبط شد.
۲۷ شهریور - کرمانشاه - دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه از کشف ۳۹ قبضه سلاح کمری در شهرستان قصرشیرین خبر داد و گفت: متاسفانه ورود سلاح گرم قاچاق از مرزهای کرمانشاه باعث شده تا آمار تیراندازی ها هم در شهر کرمانشاه بالا باشد که البته اکثر این تیراندازی ها به منظور ایجاد رعب و وحشت صورت می گیرد.
۱۷ شهریور - فارس - اعضای باند قاچاق سلاح و مهمات در شهرستان آباده شناسایی و دستگیر شدند. در بازرسی از خودرو قاچاقچیان تعداد ۲۵قبضه کلت کمری به همراه ۴۸تیغه خشاب مربوطه و ۹۰ فشنگ و یک قبضه سلاح شکاری کشف و ضبط گردید.
۱۴ شهریور - لرستان - ۴۸ قبضه سلاح شکاری و جنگی و ۶۳۸ عدد فشنگ غیرمجاز با اجرای طرح ضربتی پاکسازی نقاط آلوده و جرم خیز در استان لرستان کشف شد.
۱۳ شهریور - لرستان - ۲۷ قبضه سلاح غیرمجاز اعم جنگی و شکاری به همراه مقادیری فشنگ در لرستان کشف شدند.
۱۲ شهریور - هرمزگان - اعضای یک باند قاچاق سلاح و مهمات در مرکز استان شناسایی و دستگیر شدند. از این باند ۱۰ قبضه سلاح کلت کمری به همراه ۱۸ تیغه خشاب و مقدار زیادی فشنگ کشف و ضبط شد.
۵ شهریور - آذربایجان غربی - ۲۸ قبضه سلاح جنگی و شکاری غیرمجاز شامل ۱۰ قبضه سلاح کلت جنگی و ۱۸ قبضه سلاح شکاری از قاچاقچیان اسلحه کشف و ضبط شد.
  • نویسنده :
  • منبع :