19 دی: با این همه باز اگر به جای سرگرم شدن به تقسیم صدها باره معترضان و اغتشاش گران و بیان تفاوت آنها در احکام حقوقی و لعن و نفرین، گوش شنوایی برای اعتراضات و نصایح خیر خواهان پیدا شود می‌توان امیدوار بود که با تجدید نظر در راه و روش حکمرانی به مسیر درست و صراط مستقیم برگردیم.
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: تردیدی نیست که اتفاقات اخیر زیان‌های فراوانی به کشور عزیزمان ایران تحمیل نموده که بخشی از آن لطمه‌ای است که به حیثیت و جایگاه جمهوری اسلامی وارد گردیده است و نیز تردیدی وجود ندارد که اگر متولیان امور نخواهند با انکار بدیهی و پاک کردن صورت مسأله (چنانکه برخی نزدیکان رئیس جمهور محترم گفت: معتقدیم اتفاقی نیفتاده است) ساده‌ترین راه که به حل این مسأله نینجامد را برگزینند هنوز فرصت و امید برای باز گرداندن بخش بزرگی از آب رفته به جوی وجود دارد. هرچند ترمیم لطماتی که به جمهوریت و پایگاه مردمی که عامل اصلی اقتدار نظام است وارد شده مسأله‌ای نیست که بشود به‌زودی و سادگی آن را جبران نمود بلکه نیازمند سالها جد و جهد صادقانه است. این حوادث فارغ از اینکه علت حدوث آن را مانند بیشتر موارد دشمن دانای خارجی بدانیم یا برای یک بار هم که شده سهمی نیز برای دوستان نادان داخلی قرار دهیم؛ بی‌شک زمینه ایجاد و شیوه ظهور و بروز آن، حاصل عملکرد نهادهای عظیم و متعدد فرهنگی با بودجه‌های نجومی مانند صدا و سیما و تبلیغات اسلامی و... است و در حقیقت پژواک سالها افراط و تفریط‌های فرهنگی است که به کوه مشکلات معیشتی و تبعیض‌های متعدد اجتماعی و سیاسی برخورده و به سویمان باز گشته است. با این همه باز اگر به جای سرگرم شدن به تقسیم صدها باره معترضان و اغتشاش گران و بیان تفاوت آنها در احکام حقوقی و لعن و نفرین، گوش شنوایی برای اعتراضات و نصایح خیر خواهان پیدا شود می‌توان امیدوار بود که با تجدید نظر در راه و روش حکمرانی به مسیر درست و صراط مستقیم برگردیم.
باور کنیم باید گوش شنوا و أذن خیر برای مردم باشیم زیرا آنچه امروز به وقوع پیوست برای بسیاری از اهالی فکر و فرهنگ از سالها پیش مانند روز روشن بود که باگوش بستن بر نصایح مشفقانه و سد باب مراکز مختلف تصمیم‌گیری و برنامه سازی به روی عالمان و اندیشمندان و گشودن آن به روی سیاست بازان و کوته بینان؛ چنین عاقبتی دور از انتظار نیست «إنهم یرونه بعیدا و نراه قریبا».
تمام نهادهای فرهنگی و سیاسی دخیل در اوضاع به وجود آمده با صراحت و شجاعت بدون هر گونه فرافکنی، سهم قصور و تقصیر خویش را به دوش بکشیم و از پیشگاه اسلام عزیز عذر خواهی کنیم که خود را باتمام این کوتاهی‌ها باز حجت‌الاسلام بلکه عین اسلام ناب معرفی کردیم و تمایز روشنی میان اسلام و مسلمانی و دین و برداشت و قرائت از آن نگذاشتیم و همین باعث گردید تا تیرها به جای شیوه مسلمانی ما به سمت اسلام نشانه رود و جوان امروز از دین بیزار شود.
  • نویسنده :
  • منبع :