19 دی: یک تحلیل‌گر بازار سرمایه می‌گوید که ۱۰ تا ۱۵ سهم که دولتی هستند اجازه نمی‌دهند که مردم سهامداری یاد بگیرند و مردم را عادت به سود بالا داده‌اند.

بررسی بازار نشان می‌دهد که روند اصلاح برخی از گروه‌ها از چند روز اخیر شروع شده است اما در برخی از سهم‌ها این موضوع صادق نیست و همین سهم‌ها سبب شده که شاخص روند اصلاحی را نشان ندهد. تحلیلگران و حتی برخی از اعضای کمیسیون مجلس هم نگران روند افزایشی این سهم‌ها هستند چرا که ممکن است به نقطه‌ای برسد که دچار ریزش‌های سنگین شوند و همین عامل سبب می‌شود که بخشی زیادی از سرمایه از بازار خارج شود و به سمت بازارهای موازی مانند طلا و ارز برود.


از نگاه اکثر کارشناسان، دولت و حقوقی‌های بورسی باید سهام خود را عرضه کنند و به این بازار عمق ببخشند. گفته شده ممکن است با تداوم رشدهای هیجانی با ریسک خروج بازار از حالت پایدار مواجه خواهیم شد. به بیان دیگر در صورتی که این سهام‌ها روند صعودی را داشته باشند این موقعیت را از شرکت‌های دیگری که در بورس به صورت متعادل در حال حرکت هستند می‌گیرد یعنی یک نوع اجحاف در حق شرکت‌های خصوصی در بورس.

یک تحلیل‌گر بازار سرمایه بر این باور است که ادامه روند رشد ۱۰ تا ۱۵ سهمی که اکنون در بین مردم رواج دارد ممکن است در آینده نزدیک خطرناک باشد و روند معکوس به خود بگیرد.

مسعود غلام‌زاده در مورد وضعیت بازار بورس گفت: در بازار بورس ارزش ۱۰ تا ۱۵ سهم بدون اینکه اصلاح صورت بگیرد در حال رشد هستند که معمولا برای شرکت‌های است که دولت قصد عرضه آن‌ها در قالب ETF مانند پتروپالایشی‌ها، خودروسازها و فولاد را دارد این در حالی است که عرضه به همان اندازه صورت نمی‌گیرد.

دولت خیلی راحت‌تر می‌تواند آن بخش از سهام را با اخذ مجوزهای لازم از شرکت‌ها، به جای اینکه در قالب ETF در بازار عرضه کند به صورت مستقیم در بازار بفروشد تا این اتفاق صورت نگیرد.

غلامزاده اضافه کرد: اصلاح در مابقی سهام‌ گروه‌ها شروع شده است و خیلی از گروه‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد اصلاح کردند اما سهم‌های مذکور بی محابا با نسبت‌های خرید و فروش نامتوازن در حال معامله شدن هستند و مردم عادی اسم همین ۱۰تا ۱۵ سهم را شنیدند و از بین تمام سهم‌ها تنها این سهم‌ها را خریدار می‌کنند و می‌بینیم که این سهم‌ها همچنان در حال رشد هستند و به جای خواهیم رسید که تقاضا به طور کامل اشباع خواهد شد و حالت معکوس به خود می‌گیرد.

وی افزود: نهادهای عمومی و دولت باید احساس مسئولیت کنند و لزوما این نباشد که سهام خود را به دلیل حفظ مدیریت سهام خود در قالب ای تی اف عرضه کنند، این نهادها و دولت برای حفظ پایداری بازار باید نگاه ملی با هدف عمق بخشی به بازار داشته باشند.

این تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه اصلاح در گروه‌های مختلف از حدود سه روز گذشته آغاز شده گفت: به احتمال زیاد امروز و فردا اصلاح ادامه داشته باشد اما از هفته آینده این گروه‌ها طرفداران خود را پیدا خواهند کرد درحالی که باید در این ۱۰ تا ۱۵ سهمی که اشاره شد این اتفاق صورت بگیرد و اجازه ندهیم که مستمر ۵درصد، ۵ درصد روند صعودی داشته باشند.

ادامه این روند سبب می‌شود مردم به صعود این سهم‌ها عادت کنند و تحمل اینکه این سهم‌های چند روز منفی باشند برای آن‌ها سخت است و در یک نقطه کنترل کار از دست همه خارج می‌شود.

غلامزاده اظهار داشت: نهادهای مختلف از جمله ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفین، نیروهای مسلح که تقریبا همه آن‌ها از جمله سهامداران بورس باشند می‌توانند سهام خود را در جهت اجرای پروژه‌های مختلف، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و غیره بفروشند و صرف پروژه‌ای دیگر دارند و این راهکاری است که به ذهن بنده می‌رسد و اینکه همه نگاه کنیم که سهم‍‌ها رشد داشته باشند هر روز بالا برود و یک جای به نقطه پایان برسد خوب نیست.

به گفته او زمانی که تقاضا شدید است عرضه را باید صورت بگیرد و این گونه نباشد که یا صف خرید باشد و یا صف فروش، اجازه بدهیم مردم سهامداری یاد بگیرند.

این تحلیل‌گر بازار سرمایه عنوان کرد: حقوقی‌ها مسئولیت‌پذیر باشند و جاهای که مشاهده می‌کنند سهم بی جهت بالا می‌رود سهام خود را عرضه کنند و نگذارند در دقیقه ۹۰ و زمانی که حقیقی‌ها شروع به فروش کردند بفروشند.

غلامزاده بورس را راحت‌ترین راه برای تامین مالی پروژه‌ها و گردش سرمایه کارخانجات دانست و گفت: ابتدایی‌ترین راه این است که پول سهام رشد در یک پروژه نیمه تمامی هزینه کنند یا پروژه جدیدی را راه اندازی کنند اما نمی‌خواهند این کار را انجام دهند.

  • نویسنده :
  • منبع : تحلیل بازار