19 دی: سخنگوی بانک مرکزی در واکنش به اینکه برخی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات، سپرده یا مبلغ وام را بلوکه می‌کنند، گفت: عدم رعایت بخشنامه‌های یادشده در این زمینه از سوی بانک‌ها، تخلف از سوی برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی است و موضوع، مشمول اقدامات نظارتی و طرح در هیئت انتظامی بانک‌ها خواهد شد.

در پی ممنوعیت بلوکه کردن بخشی از مبلغ وام و همچنین سپرده‌گذاری بدون سود برای دریافت تسهیلات، عملکرد بانک‌ها در این راستا و رعایت این بخشنامه مورد بررسی قرار گرفته که بر اساس مشاهدات میدانی از برخی شعب بانک سرمایه و سپه برای پرداخت تسهیلات، سپرده بلوکه می‌کنند و بانک اقتصاد نوین نیز بخشی از مبلغ وام را بلوکه می‌کند. 

در این زمینه مصطفی قمری وفا - سخنگوی بانک مرکزی - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی تصریح کرده است بر اساس مفاد بخشنامه شماره ۳۷۵۵۱۷‌‏/۰۰ مورخ ۲۳‌‏ اسفند سال ۱۴۰۰ موضوع ابلاغ مصوبه جلسه مورخ ۲۱ اسفند سال ۱۴۰۰ هیئت عامل بانک مرکزی، اخذ هرگونه سپرده به عنوان وثیقه نقدی به هر عنوان، قبل یا بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک‌‏ ها و موسسات اعتباری غیربانکی ممنوع است. 

سخنگوی بانک مرکزی همچنین گفت: چنانچه بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در راستای بخشنامه شماره ۱۰۰۸۳۲‌‏/۹۹ مورخ ۹ تیرماه سال ۱۳۹۹ قبل از اعطای تسهیلات و منوط به توافق قبلی، اقدام به اخذ وثیقه نقدی در قالب سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار از تسهیلات‌گیرنده کرده است، پرداخت سود علی‌الحساب به سپرده مذکور معادل نرخ سود متناظر با دوره زمانی آن سپرده مشابه سپرده‌هایی که وثیقه تسهیلات نیستند، الزامی است. 

وی تاکید کرد: عدم رعایت بخشنامه‌های یادشده، تخلف از سوی برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی است و موضوع، مشمول اقدامات نظارتی و طرح در هیئت انتظامی بانک‌ها خواهد شد. 

پیش از این، ابوذر سروش - معاون نظارت بانک مرکزی - نیز به ایسنا اعلام کرده بود که بانک‌هایی که بخشی از وام را بلوکه کرده‌اند، به هیئت انتظامی معرفی می‌شوند.

  • نویسنده :
  • منبع :