۱۹ دی: اگرچه ما شیعیان بیشتر از نقش حضرت زینب(س) در کربلا آگاه هستیم، ولی این بانوی بزرگ اسلام قبل از کربلا هم شیرزن شجاعی بود که شهامت را از پدر و مادرش به ارث برده است.
بازنشر/ حضرت زینب(س) در پنجم جمادی‌الاول سال پنجم هجری از مادری چون فاطمه زهرا(س) متولد شد و در دامان ایشان، پیامبر اسلام(ص) و حضرت علی(ع) پرورش یافت.
او شاهد صبرهای تلخ ۲۵ ساله امام علی(ع) و حوادث دردناکی بود که به حضرت زهرا(س) تحمیل شد و از آن درس صبر آموزنده و الهی در برابر مصائب و برای نصرت دین خدا را آموخت.
از کودکی هوش و ذکاوت بی‌نظیری داشت و در بیان این ویژگی همین بس که صاحب کتاب اساور من ذهب می‌نویسد:
در اهمیت هوش و ذکاوت آن بانوی بزرگوار همین بس که خطبه طولانی و بلندی را که حضرت صدیقه کبری(س) در دفاع از حق امیرالمؤمنین(ع) و غصب فدک در حضور اصحاب پیغمبر اکرم(ص) ایراد فرمودند، حضرت زینب(س) روایت فرموده است.
آن بانوی گرامی قبل از اینکه در کربلا و بعد از آن در مقام پیام رسان کربلا، رخ نمایان کند، به عقیله بنی هاشم معروف و مشهور بود؛ صفتی که بر کثرت عقل او دلالت دارد؛ عالمه غیر معلمه و فهیمه غیر مفهمه بود و در همه مقاطع تاریخ زندگانی الگویی نه تنها برای بانوان مسلمان بلکه برای مردان و زنان آزاده در طول تاریخ است.

در کتب معتبر بیش از ۶۰ لقب برای حضرت زینب(س) آورده‌اند
زینب بهجت‌پور، پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه اظهار داشته است: زینب کبری(س) دارای زیباترین نام و القابی است که هر کدام نشانگر گوشه‌ای از شخصیت ملکوتی آن حضرت است.
وی ادامه داد: ایشان القاب زیادی دارد به گونه‌ای که در کتب معتبر بیش از ۶۰ لقب آورده‌اند و حقیقتاً شایستگی همه این القاب را دارد چون تا انسان صاحب اوصاف متمایز از دیگران نباشد به او لقب نمی‌دهند.
این محقق اضافه کرد: این لقب ریشه در تربیت خانوادگی آن حضرت دارد؛ خانواده‌ای که ملائکه مقرب و فرشتگان الهی دیدگان خود را با غبار در و دیوارش متبرک کرده و به آن مباهات می‌کردند. آیه تطهیر و حدیث کساء دو نمونه و نمادهای شاخص و پرتلالو کرامت و پاکی این خانواده در تاریخ انسان و اسلام است و زینب(س) در پرتو تربیت در چنین خانواده‌ای تدبیر آموخت و عقل افزود و به عقیله معروف شد.
یکی دیگر از ویژگی‌های آن حضرت، طبق روایاتی که به دست ما رسیده است، عصمتی در حد عصمت کسانی مانند حضرت معصومه(س) است؛ البته این مراتب عصمت هرگز به پای عصمت چهارده معصوم نمی‌رسد ولی نشان دهنده تالی تلو بودن معصوم(ع) است.
بهجت‌پور در این باره گفت: امام سجاد(ع) در خطاب به عمه خود می‌فرمایند: «عمه جان تو بحمدلله عالمه‌ای هستی بدون اینکه معلم داشته باشی و فهمیده‌ای هستی بی آنکه کسی مطالب را به تو آموخته باشد.»



الگوی ولایتمداری برای تمام تاریخ
ولایتمداری، درس بزرگی از زندگی آن حضرت است که نه صرف برای آن مقطع تاریخ بلکه برای امروز و فردا قابل الگوست.
این پژوهشگر در مورد ولایتمداری آن حضرت نیز ادامه داد: قرآن کریم بدون هیچ قید و شرطی در کنار اطاعت مطلق از خداوند، دستور به اطاعت از پیامبر و صاحبان امر، یعنی، ائمه اطهار(ع) می‌دهد.
وی اضافه کرد: حضرت زینب که حضور هفت معصوم را درک کرده، در تمامی ابعاد ولایت مداری مانند معرفت امام، تسلیم بی چون و چرا بودن، معرفی و شناساندن ولایت، فداکاری در راه آن و... سر آمد است.
امروز، مکاتب مختلف فکری و فرهنگی در جهان به دنبال ارائه الگوهای مختلفی برای جذب زنان و مردان به سوی خود هستند؛ الگوهایی که عمدتاً بر ظواهر و تبدیل زن به کالایی همانند سایر کالاها متمرکز هستند ولی اسلام، زنانی را به عنوان الگو معرفی می‌کند که حیات طیبه را در دنیا تجربه کرده و در آخرت نیز در زمره متقین و اهل بهشت‌اند.
این محقق با بیان اینکه حضرت زینب(س) الگویی بی‌نظیر برای همه زنان است، افزود: زن امروز که مشتاقانه به دنبال الگویی است تا در عین حضور در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی، پاکدامنی او آلوده نشود، می‌تواند و باید از حضرت زینب(س) پیروی کند.
وی گفت: آشنایی با زندگی آن بانوی بزرگوار و ملاک‌های ارزشی ایشان، زن امروز را به گستره پهناور معرفت و اندیشه اسلامی می‌کشاند چنان که امنیت درونی او را به برکت پارسایی و زهد و نجابت تأمین می‌کند.

اعتراف به بزرگی و عظمت حضرت زینب(س) اختصاص به تشیع ندارد
همچنین یکی از اساتید حوزه علمیه خواهران گفت: حضرت زینب(س) به مراتبی از عصمت رسیده بود و با تکیه بر همین جایگاه و مقام در مسجد شام به یزید وعده داد که نام ما فراموش نمی‌شود ولی امویان نابود خواهند شد و نام آنان در تاریخ به ننگ و بدنامی خواهد ماند.
معصومه تراکمه تأکید کرد: اعتراف به بزرگی و عظمت بانوی گرامی اسلام اختصاص به تشیع ندارد بلکه نویسندگان و پژوهشگرانی از اهل سنت نیز بر آن تأکید کرده‌اند.
وی اضافه کرد: عایشه عبدالرحمان از نویسندگان و محققان اهل سنت در کتابی گفته است که من زینب را آئینه تمام‌نمای زن شجاعی می‌بینم که در لحظات سخت و بحرانی، کاری کارستان کرد زیرا اینکه فردی در بحرانی‌ترین لحظات بهترین تصمیم را بگیرد هنر است.

  • نویسنده :
  • منبع :