19 دی: دادستان شهرستان محلات گفت: پرونده حادثه تیراندازی در بامداد ۳۰ آبان در محلات توسط دستگاه قضا در دست بررسی است.
بامداد دوشنبه ۳۰ آبان، خبر تیراندازی به دو نوجوان در شهرستان محلات در فضای مجازی دست به دست شد.
مهدی عبدالملکی دادستان محلات درخصوص این خبر و پیگیری های انجام شده در این خصوص به ایسنا گفت: با توجه به وضعیت امنیتی که در آن چند روز در شهرستان حاکم بود و حملاتی که با استفاده از اسلحه شکاری به مقرهای سپاه و نیروی انتظامی اتفاق می‌افتاد، عوامل انتظامی و سپاه در حال بررسی وضعیت شهر بودند که یکی از عوامل گشت عملیات به یک موتورسیکلت در حال حرکت که دو راکب نوجوان آن سر و صورت خود را پوشانده بوده و پلاک موتور آنها نیز مخدوش بود، مشکوک می‌شوند و با توجه به اینکه راکبین موتور به ایست اولیه توجه نمی‌کنند، نهایتا تیراندازی اتفاق می افتد.
وی افزود: پس از تیراندازی، مصدومین تحویل نیروی انتظامی می‌شوند. با توجه به ورود دادستان در دقایق اولیه حادثه، دستور اعزام مصدومین به بیمارستان محلات و سپس بیمارستان آیت‌الله یثربی کاشان صادر می‌شود. با تلاش‌های کادر درمان دو بیمارستان، وضعیت درمان این دو مصدوم به خوبی پیش رفته و هر دو از بیمارستان ترخیص شده و اکنون در سلامت هستند.
وی ادامه داد: خانواده هر دو نوجوان در ارتباط با تیراندازی طرح شکایت کرده اند و در عین حال، اتهام وارد شده به این دو از ناحیه مرجع انتظامی و یگان عملیات سپاه، اعلام وصول شده و پرونده‌ها به صورت توأمان در شعبه بازپرسی در حال رسیدگی است. با توجه به تعیین تکلیف قانون بکارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح و اینکه در چه شرایطی مجاز به استفاده از سلاح هستند، رفتار مامور، با قانون فوق تطبیق داده می‌شود.
عبدالملکی گفت: مامورین احضار شده اند و اظهارات آنان در مورد نحوه شلیک اخذ شده و فیلم دوربین‌های مداربسته سطح شهر جمع‌آوری شده است. اتهام آن دو نوجوان نیز به صورت همزمان توسط بازپرس ویژه اطفال و نوجوانان در حال رسیدگی است و نتیجه تحقیقات پرونده به اطلاع مردم خواهد رسید.
دادستان شهرستان محلات افزود: در مجموع، در تجمعات ۲۸ و ۳۰ آبان که با فراخوان ضدانقلاب صورت گرفته بود، در ایست و بازرسی‌های مستقر در ورودی‌های شهر، دو قبضه سلاح شکاری کشف شد که اظهارات دارنده آنها در حال بررسی است، همچنین در جریان اغتشاشات، ۵ الی ۶ قبضه سلاح سرد از قبیل چاقو و چاقوی بزرگ نیز کشف شد.
وی با بیان اینکه در میان دستگیرشدگان، افراد غیربومی نیز حضور داشته‌اند، گفت: نوع اغتشاشات در هر شهر تحت تاثیر فضای مجازی شهر و سواد رسانه‌ای افراد، متفاوت است. در اغتشاشات اخیر تنها چیزی که باعث شد مردم درگیر موضوع شوند، این بود که داده‌های فضای مجازی با واقعیت موجود فاصله زیادی دارد و عمق نگاه به داده‌های فضای مجازی در عامه مردم وجود ندارد.
وی اظهار کرد: رویکرد ما در شهرستان اینگونه بود که برای افراد زیر ۱۸ سال مخصوص دانش‌آموزان، اقدامات تربیتی و تامینی در نظر گرفته شد و با تعامل مناسبی که با مدیریت آموزش و پرورش شهرستان محلات انجام شد، از طریق روانشناسان سطح شهر و کارشناسان بهزیستی و ظرفیتی که در معلمان وجود داشت، راهنمایی و ارشاد لازم صورت گرفت.
وی توصیه کرد که خانواده‌ها نسبت به داده‌های فضای مجازی و اینکه چه کسانی را در این فضا دنبال می‌کنند، حساسیت بیشتری داشته باشند و نظارت درون خانوادگی صورت گرفته و پیشگیری‌های لازم انجام شود.
وی ادامه داد: در پرونده‌های قضایی اخیر، بدنبال واکاوی گره‌های ذهنی افراد، هیچکس معاند با نظام جمهوری اسلامی تشخیص داده نشد و با گفت و گو و مشخص شدن تناقض استدلال‌های آنها، فضای ابهام پیش‌آمده برای آنان، برطرف شد.
عبدالملکی در ارتباط با جسد کشف شده در شامگاه ۲۳ مهرماه در شهرستان محلات نیز گفت: متوفی اهل یکی از استان‌های غربی کشور بوده و در یکی از شهرهای شرقی کشور اشتغال داشته است. آن شب به محلات رسیده و قصد استراحت داشته است که به مرگ طبیعی فوت می‌کند.
وی افزود: با توجه به محل پارک خودرو و دودی بودن شیشه، چند روز پس از فوت، به دلیل فساد نعشی متوجه حادثه می‌شویم، لذا فوت فرد به صورت طبیعی انجام شده و هیچگونه مورد جنایی در این حادثه اتفاق نیفتاده است.
وی ادامه داد: نحوه کشف جسد و حضور مردم در محل کشف، موجب ایجاد شایعاتی شد که منطبق بر واقعیت نبود. ضمنا هیچگونه ادعایی از سمت خانواده متوفی مطرح نشد و در تحقیقات پرونده نیز سندی مبنی بر قتل وجود نداشت.

  • نویسنده :
  • منبع :