شورای عالی فضای مجازی قبل از اینکه فیلترینگ را اعمال کند به مردم توضیح دهد که این وی‌پی‌ان‌ها چطور در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۵۸۴ مورخه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۱ با عنوان «تلاش برای رونق «وی پی ان»» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

حجت الاسلام والمسلمین منتظری «دادستان کل کشور» شامگاه ۱۰ آذر، در نشست «تبیین ابعاد جنگ ترکیبی در اغتشاشات اخیر» که به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: بنده امروز هم پای مسئله فیلتر کردن‌ها ایستادم و خیلی فحش خورده‌ام؛ ما امروز یک وی پیان را می‌بندیم، بلافاصله با روش دیگر آن هم از خارج از کشور در اختیار قرار می‌گیرد. یا بایستی کلاً فضای مجازی را ببندیم که نه مورد تأیید مسؤولین عالی نظام هست، نه امروز امکانش هست.
در همین ارتباط نماینده مردم بستان آباد در مجلس می‌گوید: با فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی از نظر امنیتی به دنبال این بودند که بتوانند اشراف و مدیریتی روی این فضا داشته باشند که در این حوزه هم کارآیی نداشتند چراکه مشترکان و مشتریان با استفاده از فیلتر شکن ارتباطشان را با این پلتفرم‌ها حفظ کرده‌اند و از آنها استفاده می‌کنند. تنها قشری که در این میان متضرر شده کسب و کارها و کسانی هستند که فضای کار و اقتصاد و درآمدشان در این حوزه بوده است.
پیش از این شریعتی با اشاره به استفاده گسترده مردم از وی‌پی‌ان‌ها گفته بود: من به شما می‌گویم که وی‌پی‌ان که در واقع چاره دور زدن فیلترینگ است، یک شبکه اقتصادی در ایران دارد. به نظر من شورای عالی فضای مجازی قبل از اینکه فیلترینگ را اعمال کند به مردم توضیح دهد که این وی‌پی‌ان‌ها چطور در اختیار مردم قرار می‌گیرد. مردم هم با خیال آسوده از وی‌پی‌ان استفاده می‌کنند صرفاً با یک دکمه اضافه زدن همه کاشته‌ای که آقایان نماینده دادستان، شورای عالی فضای مجازی، فتا و ... داشته‌اند را به باد می‌دهند اما یک پرداخت اضافه انجام می‌شود که این هم گیر همان شبکه مافیا می‌آید.
نوری قزلچه نماینده مردم بستان آباد در مورد اقدامات مجلس در صورت ادامه فیلترینگ گفت: به مسئولان مربوطه تذکر دادیم که فیلترینگ برداشته شود ولی اقدامی صورت نگرفته است بحث سؤال از وزیر را هم بخواهیم مطرح کنیم وزیر می‌گوید من کاره‌ای نیستم. طبق قانون ما فقط وزیر را می‌شناسیم ولی وزیر هم می‌گوید من اینجا تصمیم گیر نهایی نیستم.



  • نویسنده :
  • منبع :