19 دی: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: ۲ توله یوزپلنگ پیدا شده در منطقه پناهگاه حیات وحش توران ماده هستند و این مهم، امید را برای افزایش جمعیت این گونه ارزشمند تقویت کرده است.
بهرامعلی ظاهری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: توله یوزهای پیدا شده در پارک ملی توران بین ۱۶ تا ۲۰ روزه هستند.
وی با بیان اینکه توله‌زایی یوزپلنگ خارج از زمان زایش بوده، تصریح کرد: زایمان یوزپلنگ به طور معمول در اوایل بهار انجام می‌شود، زیرا دمای هوا و سایر شرایط طبیعی برای رشد و نمو توله‌ها مناسب است؛ اما زایمان یوز در نیمه دوم پاییز در طبیعت توران پدیده‌ای نادر بوده و احتمال بقای توله‌ها را در طبیعت بسیار دشوار می‌کند.
طاهری گفت: برای بررسی سلامت توله یوزپلنگ‌ها، از متخصص داخلی دام کوچک دانشکده دامپزشکی، متخصص داخلی دام بزرگ سازمان محیط زیست کشور و متخصص مامایی و بیماری‌های تولیدمثل و برخی اعضای متخصص دیگر در این حوزه استفاده شده و این افراد اکنون در منطقه حضور دارند و در حال فعالیت هستند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان ادامه داد: وضعیت توله یوزپلنگ‌ها بررسی شده و در حالت پایدار قرار دارد.
توله یوزپلنگ‌ها چگونه پیدا شدند
ظاهری گفت: چوپان مهدیشهری روز پنجشنبه در حین چرای دام خود در پناهگاه حیات وحش توران صدای حیوان را می‌شنود و به نزدیکی صدا می‌رود و در نهایت ۲ توله‌یوزپلنگ را مشاهده می‌کند و می‌گیرد. پس از آن موضوع را در روز جمعه به محیط‌بانان گزارش می‌کند و از همان موقع جست وجو برای یافتن مادر ۲ یوزپلنگ آغاز شد که تاکنون با وجود تلاش‌ها هنوز مادر توله‌ها پیدا نشده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: چهار دوربین تله‌ای در محدوده اصلی ۲ توله‌یوزپلنگ پیدا و ۴۰ دوربین تله‌ای در دیگر نقاط پارک ملی توران نصب شده و تصاویر برای یافتن مادر توله یوزپلنگ‌ها بررسی می‌شود.
وی تصریح کرد: اگر امروز مادر ۲ توله یوزپلنگ پیدا نشود تصمیم‌گیری بر پرورش دستی توله‌ها است.
ظاهری درباره انتقال توله یوزها به پارک پردیسان تهران یا نگهداری در توران گفت: هنوز تصمیم نهایی در این خصوص گرفته نشده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان در پاسخ به پرسش چرایی حضور چویان در توران تصریح کرد: منطقه ۱۰۰ هکتاری پارک ملی توران از دام خالی شده و دام در پناهگاه حیات‌وحش و منطقه حفاظت شده توران وجود دارد.
ظاهری تصریح کرد: وسعت مجموع پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده حیات وحش توران یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

  • نویسنده :
  • منبع :