سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۵۸۷ مورخه ۱۵ آذرماه ۱۴۰۱ با عنوان «نشانه‌های سقوط آموزش عالی» به قلم حسین آخانی بدین شرح است:

خبر دردناک بود. زهرا دانشجوی دوره دکتری برق دانشگاه تهران، ۱۲ آذر در ساختمان دانشکده برق با سقوط خود اقدام به خودکشی کرده است.
نقل است که دلیل خودکشی اختلاف استاد و دانشجو بر گذاشتن نام فرد دیگری روی مقاله دانشجو توسط استاد بوده است. البته من نمی‌توانم در مورد این نقل قول قضاوت کنم؛ اما فرض را می‌گیرم که درست بوده است. ماجرای این دختر ماجرای هزاران دانشجوی دیگری است که نام‌های روی مقاله‌هایشان می‌آید که حتی یک‌بار مقاله را نخوانده‌اند. دانشجویانی که بر خلاف همه جای دنیا حقوقشان پرداخت نمی‌شود و گرفتار مشکلات روحی زیادی هستند. اگر نمی‌توانیم بودجه پژوهش و امکانات و حقوق پژوهشگر را تأمین کنیم، نباید دانشجو بگیریم.
جامعه‌ای که دچار افت اخلاق شد، دانشجو و استاد ندارد. هر طرف احساس کند طرف دیگر نمی‌تواند کاری کند، سرش کلاه می‌گذارد. البته سو تفاهم هم در کشوری که مردم بلد نیستند با هم حرف بزنند کم نیست. برای من فرقی بین خودکشی زهرا و کشتن رودخانه زهره نیست. همان نظام آموزشی که زهرا را به خودکشی کشاند، دارد با بی‌اخلاقی یک عده استاد نما و مهندس رودخانه زهره را می‌کشد. این‌ها نشانه‌های سقوط آموزش عالی، سقوط علم، سقوط اخلاق و به عبارتی سقوط یک سرزمین است


  • نویسنده :
  • منبع :