19 دی: مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان از اعمال تغییراتی در شیوه‌نامه کشت قراردادی گندم و تسهیل امور مربوطه برای کشاورزان استان خبرداد.
امید جهان‌نژادیان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در شیوه‌نامه جدید، با حذف اعتبارسنجی و عدم مراجعه حضوری به بانک عامل کشاورزان می‌توانند پس از ورود به سامانه اختصاصی کشت قراردادی شرکت بازرگانی دولتی ایران، مراحل ثبت‌نام و امضای الکترونیکی قرارداد خود را با اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی انجام داده و در ادامه با پرینت قرارداد جهت اخذ کود و سایر تسهیلات به مراکز خدمات و حمایتی محل سکونت خود مراجعه کنند.
وی ارزش سفته‌های اعتباری را یک و نیم برابر خدمات دریافتی عنوان و خاطرنشان کرد: کشاورزانی که در سال گذشته تجربه کاشت قراردادی را دارند می‌توانند در زمان سرک با اخذ کود پتاسه و تایید مراکز خدمات جهاد کشاورزی به چرخه کشت قراردادی در سال جاری افزوده شوند و از سایر مزایا به ویژه کرایه حمل نیز برخوردار شوند.
جهان‌نژادیان افزود: ۱۰۰ درصد بهای کود ازته و ۵۰ درصد بهای کود فسفاته و کود پتاسه به صورت نقد توسط کشاورز اخذ می‌شود و مابقی تسهیلات از بهای گندم تحویلی کشاورز در فصل خرید کسر و تسویه خواهد شد.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با اشاره به اینکه بیمه‌نامه نیز به صورت الکترونیک بدون نیاز به سفته صادر می‌شود، تصریح کرد: در تغییرات ایجاد شده، کشاورزان کشت قراردادی گندم بدون مراجعه و پرداخت وجه در دفاتر بیمه، ۲۰ درصد سهم بیمه آن‌ها کمتر از سایر کشاورزان خواهد بود.
وی یکی از مهم‌ترین تغییرات در خصوص حمایت از کشاورزان کشت قراردادی را افزودن نرخ کرایه حمل دانست و گفت: برای ایجاد رضایت و بهره‌وری کشاورزان به ازای هر تن محصول گندم تحویلی به مراکز خرید ۱۰۰ هزار تومان به عنوان کرایه حمل تعلق می‌گیرد.

  • نویسنده :
  • منبع :