19 دی:اعتراض یا اغتشاش فرق دارد؛ اعتراض موجب اصلاح امور و کمال می‌ شود و اغتشاش موجب تخریب و یاس آفرینی است.
آیت الله سیدابراهیم رئیسی، به مناسبت روز دانشجو صبح چهارشنبه در دانشگاه تهران و در جمع دانشجویان این دانشگاه، مراسم ۱۶ آذر را روز ایجاد امید برای کشور دانست و تاکید کرد: این روز نماد و نمود برای فکر، بالندگی و شناخت شرایط و وضعیت برای دانشگاه‌هاست‌.
رئیس جمهور اظهار داشت: دانشگاه اتاق فکر و مرکز مشاوره است؛ من به ارتباط دانشگاه و دولت باور دارم و دانشجویان‌ باید برای حل مسائل دولت را یاری دهند.
آیت الله رئیسی تاکید کرد: دانشجویان مسائل جامعه را بیشتر و بهتر رصد می‌کنند و ارتباط با دانشجویان را برای خود افتخار و فرصت مغتنمی برای بهره‌گیری از نظرات نخبگان می‌دانم.
برخی توصیه کردند امروز دانشگاه نیایم و یا حداقل دانشگاه تهران نیایم
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: برخی توصیه کردند امروز دانشگاه نیایم و یا حداقل دانشگاه تهران نیایم؛ ولی من گفتم که دنبال تعطیلی علم و دانشگاه نیستم بلکه به دنبال گشایش هستم، آینده متعلق به شماست و دانش آموزان و دانشجویان آینده‌سازان کشورند و باید سخن شما را شنید.
آیت الله رئیسی خاطر نشان کرد: امروز دانشگاه به دشمن ضربه زده و دشمن می‌خواهد دانشگاه را از تحصیل و علم آموزی و پیشرفت علمی بازدارد و دانشجویان و اساتید دشمن را ناکام گذاشتند.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه «اعتراضات را باید شنید و همواره ما برای شنیدن‌ حرف‌های دانشجویان‌ مصمم هستیم» اظهار داشت: اعتراض یا اغتشاش فرق دارد؛ اعتراض موجب اصلاح امور و کمال می‌ شود و اغتشاش موجب تخریب و یاس آفرینی است.
وی با یادآوری اینکه «آمریکایی ها دنبال تخریب هستند و می خواهند به‌ جای شکل‌گیری ایران قوی یک ایران تخریب شده درست شود» تاکید کرد: آنها می خواهند اینجا سوریه و افغانستان شود ولی اشتباه محاسباتی کردند و مردان و زنان فرهیخته ایرانی چنین اجازه‌ای به آنها نمی دهند.
آیت الله رئیسی دانشگاهها را راویان پیشرفت در کشور توصیف کرد و افزود: می خواستند پیشرفت ما را متوقف کنند و ما اجازه ندادیم هیچوقت پیشرفت کشور متوقف بشود.
رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: آمریکایی‌ها فکر می‌کردند کشور متوقف می‌شود؛ برای ارتباط با همسایگان می‌گفتند تا عضو FATF نشوید اجازه تجارت به شما نخواهیم داد، اما در این مدت همه دیدید که ارتباط ما با کشورهای منطقه و زیرساخت‌های تجاری منطقه مانند شانگهای و اوراسیا فعال شد.
آیت الله رئیسی با برشمردن دستاوردهای دولت سیزدهم اظهار داشت: امروز فروش نفت ما دارد به میزان قبل از تحریم می‌رسد و صدها واحد تولیدی احیا شده است. رشد اقتصادی ۰/۴ درصد بود اما در اوایل امسال به ۵ درصد رسید؛ آنها می خواستند به انحای مختلف مانند مطالبات اقشار و… ما را متوقف کنند اما به لطف خدا متوقف نشدیم.
وی در ادامه به ناآرامی های اخیر در کشور نیز اشاره کرد و افزود: آنکه عزیزان ما را به شکل فجیع و ناجوانمردانه به شهادت می‌رساند، آیا دنبال اغتشاش است؟ دانشجو و دانشگاهی این را می‌فهمد.
رئیس جمهور با برشمرد دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم، توسعه روابط تجاری با منطقه را متذکر شد و اظهار داشت: دشمن می‌خواهد ایران قوی نباشد ولی مردم ما و دانشجویان ما آنها را ناکام گذاشتند امروز ایران در حال تولید و صادرات ۶ نوع واکسن است و تحریم‌های دشمن ما را از پیشرفت باز نداشته است.
وی ایجاد آشوب‌برای ایجاد ناامنی و تعطیلی دانشگاه‌ها و توقف تولید و ناامید کردن مردم را هدف دشمنان دانست و خطاب به دانشجویان گفت: در این شرایط فرزندان عزیزم! تمام تلاش ما باید بر امیدوار کردن هر چه بیشتر مردم باشد.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: نشاط و مشارکت اجتماعی و امید مردم در گروه آن است که هر کسی که مشغول خدمت به مردم است، دشمن را روز به روز نا امیدتر و مایوس تر کند؛ دیدید به‌خاطر تعارف یک مغازه‌دار در کردستان چه بر سر او آورند؟ چه کسی دیکتاتور است؟ دیکتاتور کسی است که مردم عزیز ما را تهدید و تحریم می‌کند و کسی که زندگی مردم را به خطر می اندازد اما به دروغ دم از زندگی می‌ زند.
آیت الله رئیسی خطاب به آمریکایی ها تاکید کرد: ۳۵ هزار معلول نتیجه لشکرکشی‌های شما به افغانستان است ولی با کمال تعجب دم از زندگی می‌زنید. شما می‌خواهید به مردم ایران زندگی بدهید؟!
رئیس جمهور تاکید کرد: مستبدترین‌ و دیکتاتورترین حکومت‌ آمریکاست و ۱۶ آذر نماد مبارزه با ابردیکتاتور عالم، آمریکاست؛ لعن و نفرین بر آمریکا باد که داعش را درست کرد و بعد اسلحه به دست تروریست‌ها داد تا یک کودک را در حرم مطهر شاهچراغ به همراه پدر و مادرش به شهادت برسانند.
آشوب‌ها ربطی به مشکلات اقتصادی ندارد
آیت الله رئیسی خاطر نشان کرد: مشکلات اقتصادی هست اما آشوب‌ها ربطی به مشکلات اقتصادی ندارد و دلیل عدم همراهی مردم و دانشجوی ما با این آشوب‌ها هم این است که متوجه پشت پرده این حرکات هستند و آنها را ناکام گذاشته و خواهد گذاشت.
رئیس جمهور تاکید کرد: هیچ‌کدام از وعده‌هایمان‌ را فراموش نمی‌کنیم‌ و دولت می‌خواهد صادق الوعد باشد.
آیت الله رئیسی در ادامه به مشکلات بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: در دوره گذشته زندگی ۵۰ میلیون سهامدار را به بورس‌بازان مرتبط کردند و موجب مشکلاتی شدند که امروز با آن مواجهیم‌؛ در دولت ۵ مرتبه برای اصلاح و ساماندهی بازار سرمایه بحث و هم اندیشی کردیم و این مساله همچنان در دستور کار دولت است.
وی با بیان اینکه چندین راهکار برای بازار سرمایه ارایه شده است، خاطر نشان کرد: متصل کردن سهام خرد به بازار بزرگ در بورس درست نبود.
تیم اقتصادی دولت هماهنگ است
رئیس جمهور تاکید کرد: همه نظرات حتی نظرات مخالفان را می‌شنویم و از نظرات همه استقبال می‌کنیم، اگر کسی مرا هم قبول نداشت، به‌خاطر کشور و مردم نظرات و پیشنهاداتش‌ برای بهبود امور را به ما منتقل کند.ما نظر را بشنویم از بهترین‌ها انتخاب و عمل کنیم.
آیت الله رئیسی درباره حذف ارز ترجیحی اظهار داشت: اقتصاددانان ما کسی نبود که از ارز ترجیحی که در آن رانت و فساد وجود دارد، دفاع کند. اختلاف در روش ها داشتند نه در اصل قضیه.
وی خاطر نشان کرد: گفت و گو در حل مسائل و رشد و پیشرفت کشور اثر دارد و به همین دلیل با دانشجویان‌ و نخبگان به‌صورت مستمر و رسمی‌ و غیرسمی ارتباط و تعامل دارم.
وی اطمینان داد که تورم در آینده روند کاهشی خواهد داشت و وضع زندگی مردم حتماً بهتر خواهد شد؛ ان‌شاءالله‌.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در ایجاد اشتغال واقعی از میزانی که وعده کردیم عقب نیستیم، ابراز امیدواری کرد که با سرعت گرفتن ساخت مشکل مسکن هم برطرف می‌شود.
آیت الله رئیسی با بیان اینکه امسال قطعی گاز و برق نداشتیم و در تابستان امسال دیدیم که خاموشی نداشتیم، اظهار داشت: ما که نیروگاه نساختیم بلکه با مدیریت توانستیم بدون خاموشی از تابستان عبور کنیم در حالی که سال‌های گذشته همه خاموشی‌ها در تابستان را به خاطر دارند.
همه وعده‌هایم را به یاد دارم
رئیس شورای عالی فضای مجازی در ادامه درباره وضعیت اینترنت نیز به دانشجویان متذکر شد: درباره اینترنت؛ من در انتخابات حرفی زدم که گاهی هم بعضی‌ها می خواهند آن را یادآوری کنند! من خودم یادم هست! هرآنچه را که گفتیم به خاطر داریم. سخن ما این است که اگر دشمن آمد در فضا و بستری دشمنی کرد و خواست کشور را به هم بریزد شما می‌گویید به او اجازه بدهیم؟
آیت الله رئیسی تاکید کرد: محدودیت‌های ایجاد شده در فضای مجازی به دلیل اخلال دشمن و ایجاد ناامنی است که در آن ایجاد کرد؛  حتما بدانید با شرایط امن، وضعیت متفاوت خواهد بود.
وی ادامه داد: به وزیر و مسئول مربوطه گفتم برای کسب و کارها کاری کنید تا بر بسترهای داخلی فعالیت کنند تا بتوانیم فضا را امن کنیم.
توانمندی مدیران شرط اصلی است
رئیس جمهور در ادامه شرط اصلی دولت را توانمندی مدیران برای انجام ماموریت دانست و اظهار داشت: نکته‌ای مطرح کردند درباره انتصاب وزیر مریض؛ این وزیر مریض نبود، مریض شد! چکار کنیم؟ ایشان در این مدت اگر عملکردش را به شما گزارش دهد در حوزه‌های مختلف هوایی، ریلی، مسکن و شهرسازی اقدامات بسیار خوبی داشته است. در هر صورت به مریضی سختی مبتلا شد که زمینگیر شد.
آیت الله رئیسی در پاسخ به سوال یک دانشجو درباره استفاده از سعید جلیلی در دولت گفت: من برای پذیرش مسئولیت رسمی‌ هم چند بار پیشنهاد کردم اما نپذیرفتند ولی همین الآن هم که در سایه هستند، به دولت کمک‌ می‌کنند.
مجوز واردات خودرو برای تأمین کمبود بازار
رئیس جمهور در ادامه به بحث صنعت خودرو و مجوز واردات آن اشاره کرد و با یادآوری ابلاغیه هشت بندی خود به خودروسازان اظهار داشت: اساس قضیه واردات نیست، اساس ما تولید داخلی است اما چون کاستی‌هایی در بازار وجود دارد اجازه واردات برای متعادل کردن بازار صادر شده و در حال اجرا است.
آیت الله رئیسی افزود: از دانشجویان عزیز و با بصیرتی که اجازه ندادند فضای دانشگاه فضای اغتشاش شود، تشکر می‌کنم. خواهری که اینجا گفتند رئیس دانشگاه برنامه ۱۳ آبان به دلیل حضور یک مسئول در دانشگاه را لغو کرده، حتما این کار اشتباه است.

  • نویسنده :
  • منبع :