19 دی: رسانه‌های پاکستان از حادثه جدید آتشباری میان نیروهای طالبان در افغانستان و مرزبانان پاکستان در منطقه مرزی «چمن»، تلفات جانی در قلمروی پاکستان و تعلیق تجارت دو کشور خبر دادند.
به گزارش منابع رسمی پاکستان، تنش‌های مرزی باردیگر روابط متشنج اسلام‌آباد و کابل را شدت بخشید و اسلام آباد، طالبان را به کم کاری در مراقبت از مرزهای مشترک و هدف قرار دادن غیرنظامیان در قلمروی پاکستان متهم کرد.
سخنگوی وزارت خارجه پاکستان ساعاتی پیش با صدور بیانیه‌ای، آتشباری مرزبان طالبان به خاک پاکستان در منطقه مرزی "چمن" را به شدت محکوم کرد و افزود: ۶ غیرنظامی پاکستان در این اقدام تحریک آمیز کشته و ۱۷ نفر دیگر به شدت زخمی شدند.
وی افزود: به مقام‌های افغانستان تذکرات لازم برای جلوگیری از چنین حوادث ناگوار که مغایر با روابط برادرانه دو کشور است، داده شده و اسلام‌آباد از آنان برخورد شدید علیه مسببین و مسوولان حادثه اخیر را مطالبه کرده است.
سخنگوی وزارت خارجه پاکستان هشدار داد که حوادث مرزی تعاملات دوجانبه با افغانستان را تحت الشعاع قرار می‌دهد درحالی که مراقبت از مرزها یک وظیفه مشترک به شمار می‌رود.
پاکستان به شدت از رویکرد حکومت طالبان در کنترل مرزهای مشترک با افغانستان شاکی است و افغانستان را به عدم همکاری در مقابله با تروریسم و برخورد با عناصر ضدپاکستانی متهم می‌کند. این درحالی است که حکومت طالبان مدعی است، در حال حاضر هیچ گروه تروریستی در افغانستان حضور و فعالیت ندارد.
درگیری روز یکشنبه میان نیروهای پاکستان و افغانستان بار دیگر مرزهای دو کشور را متشنج کرد و این درحالی است که مقامات کابل و اسلام‌آباد طی هفته‌های اخیر نشست‌هایی برای بررسی تنش‌ها و حملات تروریستی در مرزهای افغانستان با پاکستان برگزار کرده بودند.

  • نویسنده :
  • منبع :